printlogo


کد خبر: 227581تاریخ: 1399/9/15 00:00
نگاهی کوتاه به کتاب «به اضافه مردم» اثری از روح‌الله رشیدی
راهنمای مطالعاتی و عملیاتی برای فعالان فرهنگی

محمدصادق شهبازی: کتاب «به اضافه مردم: ده اصل اساسی برای کار فرهنگی» اثری از روح‌الله رشیدی است که انتشارات «راه‌یار» چاپ اول آن را در سال 1399راهی بازار نشر کرده است. روح‌الله رشیدی به سبک همیشگی خود در این کتاب از مبانی آغاز می‌کند اما در سطح ایده‌ها نمی‌ماند و به کف خیابان می‌رسد. مبانی انقلاب اسلامی برای حوزه فرهنگ را در سطحی بالا اما به ‌زبانی ساده بازخوانی می‌کند، انحراف‌های مفهومی و دیگری‌های آن را به بررسی می‌کشاند، تجربه انقلاب اسلامی را در حوزه فرهنگ بازخوانی می‌کند اما در اینجا متوقف نمی‌شود و مبانی را به مصادیق کار فرهنگی وصل می‌کند. بر اساس آن مبانی، جهت‌گیری درست و آدرس‌های غلط را تا سطح فعالیت‌های خرد فرهنگی در یک پایگاه بسیج یا مسجد یا تشکل دانشجویی یا هیات یا... بازخوانی می‌کند. مفاهیمی مثل مردم‌محوری، مشارکت حداکثری، کار گروهی، هنرمحوری، کار اجتماعی به جای کار جمعی، اولویت‌محوری، مسجدمحوری، عملیات‌محوری و عدالت‌محوری را در کار فرهنگی بازخوانی کرده و آن مفاهیم را از عرصه انتزاع به واقعیت فعالیت‌های فرهنگی کشانده است. با ارجاع به نمونه‌ها نشان داده آدرس غلط و آدرس صحیح چیست. در نهایت هم در فصلی مجزا این امور را درباره یک کار رایج یعنی یادواره شهدا بررسی کرده و نشان داده است با در نظر گرفتن این مفاهیم چگونه می‌توان کار را متفاوت کرد. کتاب «به اضافه مردم» هم کتاب مبانی است و هم کتاب کار در فضای عینی و واقعی. کتاب به مثابه عینکی دید مخاطب را نسبت به مبانی و الگوهای کار فرهنگی تغییر می‌دهد و به‌ سبک کتب مدیریتی و روان‌شناسی موفقیت، گام‌به‌گام مخاطب را پیش می‌آورد. دسته‌بندی خوب ارائه می‌دهد و در نهایت نیز گام‌بندی را در هر فصل تصویرسازی می‌کند. 
رشیدی به ما می‌آموزد چگونه انقلابی بیندیشیم و انقلابی عمل کنیم؛ عمیق اما ساده، دقیق اما جذاب برای مخاطب، عینی اما فراتر از روزمرگی‌ها، مبتنی بر مبانی و اصول اما تغییرگرایانه. این کتاب هم راهنمای مطالعاتی برای کسانی است که می‌خواهند با مبانی انقلاب آشنا شوند، هم دستورالعملی ساده است برای کسانی که می‌خواهند انقلابی عمل و فعالیت فرهنگی کنند و هم یک نگاه جامعه‌شناسانه با ادبیاتی مردم‌فهم به جامعه ایران و تجربه انقلاب اسلامی است. 
گفتنی است کتاب «به اضافه مردم» در 144صفحه و قیمت 16هزار تومان به همت انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شده و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر raheyarpub@ و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند. 

Page Generated in 0/0596 sec