printlogo


کد خبر: 227591تاریخ: 1399/9/15 00:00
دور دنیا

بایکوت خبری یک ترور در سرزمین‌های اشغالی
برخی رسانه‌های صهیونیستی پنجشنبه‌شب  از یک ترور در شهرکی نظامی در نزدیکی تل‌آویو خبر دادند. نام فرد ترور شده «فهمی هیناوی» اعلام شده است که در یک کمین قربانی ترور شده است. اسرائیل شدیدا این موضوع را بایکوت خبری کرده است و درباره هویت و مسؤولیت مقتول و علت ترور توضیحی نداده است. هنوز مشخص نیست او چه مسؤولیتی داشته است.
***
درخواست رئیس‌جمهوری بولیوی برای بخشودگی بدهی‌های‌ خارجی
لوئیس آرچه، رئیس‌جمهور بولیوی پنجشنبه از جامعه بین‌الملل خواست بدهی‌های خارجی این کشور را پاک کنند تا این کشور بتواند از بحران اقتصادی که در پی همه‌گیری «کووید-۱۹» تشدید شده است، عبور کند. آرچه در پیامی ویدئویی که از تلویزیون دولتی این کشور منتشر شد، گفت: ما امیدواریم از درک صحیح و همبستگی و همکاری بین‌المللی بهره‌مند شویم؛ بسیج منابع و ابزار‌های گوناگون مالی و همچنین حذف بدهی‌های خارجی ضروری است. لوئیس آرچه که جانشین اوو مورالس، رئیس‌جمهور چپ‌گرای سابق بولیوی شده است، پیش از این در زمان کارزار‌های انتخاباتی هم توقف بازپرداخت بدهی‌های خارجی بولیوی به مدت 2 سال را مطرح کرده بود. مارچلو مونته‌نگرو، وزیر اقتصاد وی ماه گذشته اعلام کرد در حال بررسی تعلیق موقتی بازپرداخت‌ها است. طبق آمار بانک مرکزی بولیوی، بدهی دولتی خارجی این کشور تا ۳۰ آوریل، 6/11 میلیارد دلار بود که برابر با 3/27 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. آرچه اعلام کرد علاوه بر همه‌گیری «کووید-۱۹» یکی دیگر از دلایل مشکلات اقتصادی این کشور مدیریت این کشور توسط جنین انیس، رئیس‌جمهور موقت است که به مدت یک سال پس از برکناری اوو مورالس قدرت را در اختیار داشت. آرچه در شبکه‌های اجتماعی گفت: بحران سیاسی نوامبر سال ۲۰۱۹ و مدیریت نامطلوب دولت، اقتصاد بولیوی را تخریب و همه‌گیری هم اوضاع را وخیم‌تر کرد. 
***
ادعای مقام اماراتی درباره فروش «اف‌35» به‌ ابوظبی
پس از مخالفت برخی افراد در آمریکا با فروش جنگنده‌های اف‌‌۳۵ به امارات، یوسف العتیبه سفیر این کشور در واشنگتن به این اظهارات واکنش نشان داد. سفیر امارات در پیامی که سفارت امارات آن را منتشر کرده است، گفت امارات نیازمند جنگنده‌های نسل پنجم است تا منافع امنیتی مشترک با آمریکا و همپیمانان آن را توسعه دهد. العتیبه در این باره گفت: معامله جنگنده‌ها بیش از مسأله فروش تجهیزات نظامی به یک شریک است، زیرا این مسأله به خاورمیانه‌ای امن‌تر و با ثبات‌تر مربوط می‌شود و به آمریکا کمک می‌کند که با چالش‌های جهانی مقابله کند. منابع خبری در این باره گزارش دادند این پیام در پاسخ به اظهارات اخیر کریس مورفی،‌ سناتور آمریکایی است که مخالفت خود را با فروش جنگنده‌های اف۳۵ به امارات اعلام کرده است. کریس مورفی در حساب کاربری‌اش در توئیتر درباره علت مخالفت خود نوشته است امارات با چین و روسیه شراکت دفاعی بسیار مستحکمی دارد. 
***
آلمان یک ناو پیشرفته به تل‌آویو تحویل داد
اسرائیل پیشرفته‌ترین کشتی ناو خود را به نام «سپر» از آلمان تحویل گرفت. این ناو در کلاس «ساعر» در بندر حیفا پهلو گرفت. رژیم صهیونیستی قرار است ۳ فروند دیگر از همین مدل کشتی جنگی را در سال آینده تحویل بگیرد. این ناو گشتی دارای توپ اتو ملا را، گنبد آهنین دریایی و موشک‌های سطح به سطح باراک -۸ است. این ناو همچنین قابلیت حمل یک بالگرد را دارد. رویترز می‌نویسد: یکی از اهداف اسرائیل برای به خدمت گرفتن این کشتی‌های جنگی محافظت از منابع و میدان‌های گازی در مرز آبی با لبنان است. این گزارش می‌افزاید تل‌آویو نگران حمله احتمالی حزب‌الله لبنان به منابع انرژی خود است. 
***
لغو سفر هیأت امنیتی رژیم صهیونیستی به عربستان
منابع عبری از لغو سفر یک هیات امنیتی عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی به دلیل خشم مقامات ریاض نسبت به درز خبر دیدار اخیر ولیعهد این کشور و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر دادند. المیادین به نقل از رسانه‌های عبری فاش کرد عربستان به طور غیرمنتظره‌ سفر برنامه‌ریزی شده یک هیأت امنیتی عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی به ریاض را لغو کرد. طبق گفته منابع صهیونیستی مطلع، بعید نیست موضوع به یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی موساد مربوط باشد که شخصیتی اصلی در روابط بین دو طرف است و همین مساله باعث شده که لغو این سفر یک اتفاق بسیار مهم باشد. رسانه‌های عبری درباره دلایل لغو این سفر توسط عربستان نیز گزارش دادند که این اتفاق چند روز پس از درز نشست و دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ریاض رخ داده است. طبق گفته منابع مذکور، هدف از لغو این سفر توسط عربستان اعلام نارضایتی سعودی‌ها نسبت به درز خبر این دیدار توسط رژیم صهیونیستی بوده است و آنها از افشای آن توسط اطرافیان نتانیاهو خشمگین هستند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی از جمله رادیو ارتش این رژیم هفته گذشته فاش کردند بنیامین نتانیاهو همزمان با حضور مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در عربستان، مخفیانه به این کشور رفت و با محمد بن‌سلمان دیدار و گفت‌وگو کرد. اگر چه مقامات عربستان از جمله فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه این کشور با وجود گزارش‌های متعدد رسانه‌ای این دیدار را تکذیب کردند اما در مقابل نتانیاهو از ارائه توضیح در این باره خودداری کرد که به باور تحلیلگران این سکوت نوعی بیانگر تایید سفر وی به عربستان و ملاقات با بن‌سلمان است.

Page Generated in 0/0135 sec