printlogo


کد خبر: 227592تاریخ: 1399/9/15 00:00
دور جدید فشار پاریس بر مسلمانان این بار با ادعای مبارزه با تجزیه‌طلبی
آغاز پروژه مکرون برای تعطیلی مساجد فرانسه

گروه بین‌الملل: فرانسه در چند ماه گذشته دور جدیدی از فشار علیه مسلمانان را آغاز کرده که اوج آن حمایت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور از کاریکاتورهایی بود که به ساحت نورانی پیامبر مکرم اسلام توهین کرده بود. در همین ارتباط وزیر کشور فرانسه در ادامه مواضع اسلام‌ستیزانه کاخ الیزه، اعلام کرد ۷۶ مسجد در روزهای آتی در این کشور بازرسی می‌شوند. این موضوع به بهانه مبارزه با تجزیه‌طلبی در این کشور مطرح شده است.  بر اساس اعلام رسانه‌ها، «ژرارد درمنین» در این باره اعلام کرد در صدد است برخی مساجد این کشور را در راستای اقدام گسترده و قاطع علیه تجزیه‌طلبی تعطیل کند! وزیر کشور فرانسه در این باره گفت پاریس در صدد است ۷۶ مسجد را که ۱۶ مورد آن در پاریس و ۶۰ مورد نیز در دیگر نقاط این کشور اروپایی است مورد بازرسی قرار دهد. به گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو، ژرارد درمنین حکمی را درباره بازرسی مساجد برای فرمانداران این کشور ارسال کرده است. 
 
* ریاکاری مکرون
این خبر در حالی منتشر می‌شود که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از آنکه به دلیل مواضع اسلام‌ستیزانه خود بسیار تحت فشار قرار گرفت، در مناسبت‌های مختلفی مدعی شد به هیچ عنوان با مسلمانان و دین اسلام مشکلی ندارد و تنها در صدد مقابله با اسلام‌گرایی افراطی است. درمنین 3 نوامبر هم اعلام کرد در 3 سال گذشته و از زمانی که مکرون به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه آغاز به کار کرده است، ۴۳ مسجد تعطیل شده است. چندی پیش به دنبال اقدام تکراری نشریه شارلی‌ ابدو، در توهین به ساحت پیامبر اسلام خشم مسلمانان جهان برانگیخته شد اما مکرون به جای عذرخواهی از مسلمانان در پی افزایش احساسات ضد فرانسوی در کشورهای اسلامی، در توئیتر به ۲ زبان عربی و انگلیسی و در حمایت از این اقدام موهن به بهانه آزادی بیان گفته بود هیچ چیزی سبب عقب‌نشینی فرانسه نخواهد شد. 
پس از شدت گرفتن انتقادات و برپایی تظاهرات در کشورهای اسلامی علیه رئیس‌جمهور فرانسه، مکرون در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره ضمن عقب‌نشینی از موضع پیشین خود گفت: به نظر من منشأ عکس‌العمل‌ها [به این موضوع] دروغ، تحریف سخنانم و این برداشت مردم بود که من این کاریکاتورها را تأیید می‌کنم. پس از آن نیز اخیرا «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه‌ای سعودی «الشرق الاوسط» گفت پاریس با اسلام و مسلمانان مشکلی ندارد اما چیزی که با آن مخالف است، تلاش برخی کشورها برای کنترل مسلمانان در فرانسه است. 
 
* انتقاد حقوق بشری روسیه از فرانسه
در همین حال«ماریا زاخارووا» سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد حقوق بشر در فرانسه به بهانه منافع امنیت ملی به طور فزاینده‌ای در حال محدود شدن است. وی گفت: به ‌رغم این واقعیت که حمایت از حقوق بشر به طور مرسوم از سوی مقامات فرانسه به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سیاست این کشور اعلام می‌شود، اخیرا تعداد بیشتری از مردم فرانسه با مشکل محدود شدن حقوق شهروندی و آزادی‌های اجتماعی‌شان مواجه هستند و این اقدام به بهانه تأمین منافع امنیت ملی توضیح داده می‌شود. این دیپلمات یادآور شد امروز مساله خشونت پلیس و سرکوب شدید اقدامات اعتراض‌آمیز که اغلب به درگیری با نیروهای اجرای قانون تبدیل می‌شود، در کشور فرانسه به طور گسترده‌ای مورد بحث قرار گرفته است. 
 
* مرگ رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه
گفتنی است«والری ژیسکاردستن» رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه به دلیل ابتلا به کرونا در ۹۴ سالگی درگذشت. خانواده ژیسکاردستن در بیانیه‌ای اعلام کردند مراسم خاکسپاری وی به شکل خصوصی در منطقه «لوار» برگزار خواهد شد. ژیسکاردستن در سال ۱۹۷۴ با پیروزی مقابل «فرانسوا میتران» سوسیالیست به ریاست جمهوری رسید. وی را در فرانسه عمدتا به دلیل اصلاحات رادیکال از جمله قانونی کردن سقط جنین، آزادی طلاق و پایین آوردن سن رای به ۱۸ سال به یاد می‌آورند. ژیسکاردستن همچنین در اروپا به دلیل همکاری با «هلموت اشمیت» صدراعظم پیشین آلمان برای حرکت به سوی وحدت پولی معروف شد. وی همچون اشمیت خواستار روابط قوی با آمریکا بود. ژیسکاردستن در ۱۸ سالگی به مقاومت فرانسه پیوست و در جنگ دوم جهانی در جریان آزادسازی پاریس از وجود اشغالگران نازی شرکت داشت. وی فعالیت سیاسی خود را سال ۱۹۵۹ آغاز کرد و در سال ۱۹۶۹ وزیر دارایی شد.

Page Generated in 0/0069 sec