printlogo


کد خبر: 227593تاریخ: 1399/9/15 00:00
وزیر خارجه قطر: ما به حل بحران خوشبین هستیم ولی نمی‌توانیم بگوییم همه مشکلات یک‌ روزه حل خواهد شد
میانجی‌گری داماد ترامپ در روابط دوحه - ریاض

گروه‌بین‌الملل: در پی سفر «جرد کوشنر» داماد و مشاور عالی ترامپ به قطر، اخباری مبنی بر پایان اختلافات بین دوحه و ریاض مطرح شد که روز گذشته از سوی وزیر خارجه قطر با موضعی مبهم مواجه شد. وزیر خارجه قطر با اعلام اینکه اختلافات یک‌روزه حل نخواهد شد، نشان داد این عربستان است که نیازمند بهبود روابط منطقه‌ای است. آنچه مسلم است تحریم قطر از سوی سعودی‌ها و چند کشور عربی همراه آن به شکست منجر شده است و حال باید دید قطر در پی این تحولات چه مطالباتی خواهد داشت. 
 
* وزیر خارجه قطر: اختلافات یک‌روزه حل نخواهد شد
به گزارش «وطن امروز»، پس از گزارش‌های خبری چند روز گذشته مبنی بر اقداماتی جهت رفع اختلافات میان دوحه و کشورهای عربی، روز گذشته محمد بن‌ عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر با اشاره به تحرکاتی برای حل بحران میان کشورش با عربستان، امارات، بحرین و مصر گفت: ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم آیا تحرکات کنونی کاملا بحران ادامه‌دار از سال ۲۰۱۷ را حل خواهد کرد یا خیر. او همچنین تاکید کرد هر گونه راه‌حلی باید فراگیر و تضمین‌کننده وحدت کشورهای حوزه خلیج‌فارس باشد. وی افزود: ما به حل بحران خوشبین هستیم اما نمی‌توانیم بگوییم همه مشکلات یک‌ روزه حل خواهد شد. بحران خلیج‌فارس ارتباطی با توافقات آبراهام یا هر گونه عادی‌سازی با اسرائیل ندارد. عادی‌سازی روابط با اسرائیل در حال حاضر کمکی به ملت فلسطین نخواهد کرد. 
در روزهای اخیر تنها نشانه‌ای که از کاهش سطح تنش بین عربستان و قطر به چشم می‌خورد، کاستن از دعوای رسانه‌ای بین ۲ کشور است. 
 
* سفر بحث‌برانگیز کوشنر به قطر
اخبار مربوط به امیدواری به گشایش در روابط قطر و عربستان در حالی مطرح می‌شود که شبکه الجزیره قطر چهارشنبه‌شب به نقل از برخی منابع عربی اعلام کرد احتمالا شاهد گشایشی در بحران  حوزه خلیج‌فارس خواهیم بود. این خبر در پی دیدار چهارشنبه گذشته تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر با جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و هیات همراهش منتشر شد. نکته قابل توجه در این ملاقات، حضور «آوی برکوویچ» نماینده آمریکا در خاورمیانه، «برایان هوک» نماینده سابق آمریکا در امور ایران و همچنین «آدام بوئلر» رئیس اجرایی شرکت مالی توسعه بین‌المللی آمریکا در هیات همراه کوشنر بود. برخی منابع از سفر قریب‌الوقوع کوشنر به عربستان و دیدار با بن‌سلمان در شهر نئوم هم خبر داده‌اند. تا لحظه تنظیم این گزارش اخبار موثقی از نتایج و اهداف سفر وی منتشر نشده بود. با توجه به نزدیک شدن به پایان عمر دولت ترامپ، گمانه‌زنی‌ها از اهداف این سفر چندان قطعی نیست اما به نظر می‌رسد ملاحظات آمریکا در قبال این موضوع بیشتر ناظر بر مسائل امنیتی- نظامی و منافع رژیم صهیونیستی است. 
 
* اختلاف قطر با کشورهای عربی بر سر چیست؟
۴ کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر ژوئن ۲۰۱۷ روابط خود را با قطر قطع و تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کردند و ۱۳ شرط از جمله تجدید نظر در روابط منطقه‌ای، عدم حمایت از جریان‌های اخوان‌المسلمین و پایان جنگ رسانه‌ای را برای توقف این محاصره و قطع روابط مطرح کردند. این تحریم در پی اظهارنظر امیر قطر در رابطه با تاثیر مثبت ایران بر ثبات منطقه شکل گرفت. در مقابل این تحریم، دوحه بر مخالفت خود با هر اقدامی که نقض تصمیم ملی‌اش باشد، تاکید کرد. این نخستین بار نبود که کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با قطر وارد تنش جدی می‌شوند. پیرو این چالش در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۱۷ روابط تمام راه‌های زمینی، دریایی و هوایی عربستان و کشورهای همسو با قطر بسته شد. 
 
* آیا قطر شروط سیزده‌گانه را پذیرفته؟
خبرگزاری بلومبرگ به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داده ‌است نزدیک شدن روابط میان ریاض و دوحه احتمالا شامل بازگشایی آسمان و مرزهای زمینی، پایان جنگ رسانه‌ای و دیگر اقدامات جهت اعتمادسازی در چارچوب طرحی دقیق برای بازسازی تدریجی روابط خواهد بود. در همین حال روزنامه رأی‌الیوم هم به نقل از منابع آگاه نوشت: در حال حاضر عربستان در وضعیتی نیست که بتواند شروط سیزده‌گانه را مطالبه کند و به نظر می‌رسد قطر در این مذاکرات دست بالا را دارد.

Page Generated in 0/0072 sec