printlogo


کد خبر: 227608تاریخ: 1399/9/15 00:00
زالی: با وجود کاهش آمار مرگ و میر وضعیت تهران همچنان ناپایدار است
نارنجی ناپایدار
* طی 24 ساعت 347 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند

گروه اجتماعی: همزمان با ابراز نگرانی مسؤولان وزارت بهداشت، از امروز فعالیت اکثر صنوف در تهران و سایر شهرهای نارنجی‌‌شده، بعد از ۲ هفته تعطیلی کرونایی از سر گرفته می‌شود. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، با اعلام وزارت بهداشت، تهران و بیش از 80 شهر کشور که در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌بردند به وضعیت نارنجی درآمدند تا بازار و سایر صنوف گروه شغلی ۲ رسما بعد از ۲ هفته بازگشایی شود. وضعیت نارنجی بنا بر اعلام ستاد مقابله با کرونا بدین معناست که محدودیت‌های تردد و مسافرت‌ها همچنان برقرار است اما فعالیت صنوف از سر گرفته می‌شود. بدین ترتیب از باشگاه‌های ورزشی و استخرهای روباز گرفته تا رستوران‌ها و پاساژهای با سقف بلند می‌توانند فعالیت خود را از امروز آغاز کنند. 
در ۲ هفته‌ای که محدودیت‌های شدید اعمال می‌شد، آمار مرگ‌و‌میر کرونایی از حدود 480 نفر در روز به حدود ۳۵۰ نفر رسیده و به همین علت اغلب مناطق کشور از وضعیت قرمز خارج شده و به وضعیت نارنجی رسیده اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این آمار نمی‌تواند نتیجه محدودیت‌هایی باشد که از ابتدای آذرماه اجرا شده است. به گفته متخصصان و مسؤولان وزارت بهداشت، نتیجه محدودیت‌های شدید در روزهای آینده مشخص خواهد شد و قطعا کاهش بیشتر آمار قربانیان کرونایی را در روزهای آینده شاهد خواهیم بود. با این وجود مسؤولان وزارت بهداشت نسبت به بازگشایی‌هایی که قرار است از امروز رخ دهد، هشدار دادند، چرا که بازگشایی‌های ابتدای بهار امسال موجب انتشار و انتقال بیشتر کرونا شد و این ویروس منحوس از آن تاریخ آمارهای فاجعه‌باری برجای گذاشت.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در این‌باره گفت: شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است و بازگشایی‌های شتابزده می‌تواند باعث تکرار تجربه تلخ اردیبهشت‌ماه شود. به گزارش مهر، علیرضا زالی درباره وضعیت بیماری کرونا در تهران، تاکید کرد: خوشبختانه آمار حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است. وی عدد مولد پایه در تهران را 3/1 اعلام کرد و افزود: شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است و بازگشایی‌های شتابزده می‌تواند باعث افزایش شیوع بیماری و تکرار تجربه تلخ اردیبهشت‌ماه شود. زالی رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و ازدحام حمل‌و‌نقل عمومی را ۲ عامل خطر مهم در افزایش شیوع و انتقال «کووید-۱۹» برشمرد و یادآور شد: فضاهای مسقف و بدون تهویه مناسب با حضور بیش از ۱۵ نفر از جمله کانون‌های خطر بیماری محسوب می‌شود. وی به عنوان یکی از مداخلات مهمی که هر چه سریع‌تر باید انجام پذیرد به افزایش ناوگان اتوبوسرانی و واگن‌های مترو اشاره کرد که می‌تواند به طور چشمگیری میزان سرایت بیماری را کاهش دهد. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در پایتخت گفت: از شنبه شرایط تهران به عنوان شهر نارنجی تلقی می‌شود اما باید توجه داشت که برخی محدودیت‌ها مثل حضور حداکثر ۵۰ درصد کارکنان، تعطیلی برخی مشاغل گروه‌های 3 و 4 و عدم برگزاری و مراسم و برنامه‌های تجمعی آیینی کماکان پابرجاست. زالی خواستار نگاه ویژه ستاد ملی کرونا به تهران شد و گفت: تهران گرانیگاه کنترل بیماری «کووید-۱۹» است و بی‌تردید کنترل این بیماری در کشور بدون مهار و جلوگیری از طغیان آن در تهران امکان‌پذیر نیست. وی بر لزوم اجرای برنامه‌های راهبردی برای کنترل بیماری نظیر عدم حضور افراد در مجامع غیرضروری و ارائه خدمات مدنی و شهری به صورت الکترونیکی تاکید کرد و یادآور شد: اجرای طرح شهید سلیمانی در تهران به منظور شناسایی و ردیابی سریع بیماری، درمان سریع‌تر و قرنطینه‌سازی و ایزولاسیون اولیه و هوشمند انجام می‌شود. زالی در ادامه خواستار رفع چالش‌های استان تهران در حوزه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شد و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال شاهد افزایش بیش از ۲۵۰۰ تخت بیمارستانی برای درمان بیماران و همچنین تکمیل و فعال‌سازی بخشی از ۲۷۰ پروژه بهداشتی مغفول مانده در تهران برای ارتقای ارائه خدمات بهداشتی باشیم. به هر حال مسؤولان باید مراقب تصمیماتی که گرفته می‌شود باشند، چرا که هر تصمیم آنها با آمار مرگ‌‌و‌میرهای روزانه ارتباط مستقیم خواهد داشت. اگر بار دیگر دولت به محدودیت‌ها بی‌توجه شود و عملا عادی‌سازی کند، موج شیوع کرونا در زمستان بسیار سخت‌تر از پاییز امسال خواهد بود. بنا به گفته مسؤولان، شهر تهران از وضعیت قرمز کرونایی خارج و وارد مرحله نارنجی شده است؛ تغییر وضعیتی که در کارکرد صنوف، ادارات و... تغییراتی ایجاد می‌کند. در ادامه تمام تمهیدات در نظر گرفته شده از محدودیت‌های تردد تا نحوه فعالیت مشاغل و صنوف در تهران و سایر شهرهای استان‌های کشور بیان شده است. 
 
* از امروز چه اتفاقی می‌افتد؟
قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در اطلاعیه خود، کلیات روند اعمال محدودیت‌های مبارزه با کرونا از امروز را اعلام و تاکید کرده است: شرایط تعدادی از شهرها از وضعیت قرمز به نارنجی و برخی دیگر از وضعیت نارنجی به زرد تغییرکرده است اما برآوردهای علمی و تخصصی، بر این واقعیت تاکید دارد که شرایط کنونی، کاملا شکننده بوده و با کمترین سستی و سهل‌انگاری در اجرای دستورالعمل‌ها، مجدد به حالت نامطلوب قبلی باز خواهد گشت و در آن صورت، اعلام مجدد وضعیت قرمز در این شهرها و اجرای کامل محدودیت‌ها و تحمل دشواری‌های ناشی از آن برای عموم مردم اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. بر همین اساس از ابتدای هفته آینده، کماکان ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی، به شهرهای قرمز و نارنجی و همچنین ورود خودروهای شخصی پلاک بومی شهرهای قرمز و نارنجی به سایر شهرها ممنوع است و سایر محدودیت‌های پیش‌بینی شده درباره ترددها، منطبق برطرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها اعمال خواهد شد. ضمنا همچون ۲ هفته قبل، تردد شبانه خودروهای مشمول، از ساعت ۲۱ الی ۴ بامداد، در همه شهرهای قرمز و نارنجی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ممنوع است و متخلفان براساس تشخیص دوربین‌های پلیس، جریمه و اعمال قانون می‌شوند. همچنین در اطلاعیه‌ای که از سوی کمیته اجتماعی- انتظامی ستاد مقابله با کرونا اعلام شده، آمده است که ممنوعیت ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی و قرمز، ممنوعیت ورود خودروهای شخصی پلاک بومی شهرهای نارنجی و قرمز به سایر شهرها، تداوم منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ لغایت ۴ صبح در شهرهای نارنجی و قرمز با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر و فعالیت ادارات و دستگاه‌های دولتی ضروری در شهرهای نارنجی، با تشخیص بالاترین مقام مسؤول (در سطح ملی یا استان) نسبت به کاهش حضور تا یک‌سوم کارکنان و دستگاه‌های غیرضرور تا یک دوم (۵۰ درصد) کارکنان، برگزاری جلسات اداری در فضای سربسته شهرهای زرد حداکثر تا سقف ۳۰ نفر، در شهرهای نارنجی ۲۰ نفر و قرمز ۱۵ نفر، با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی، اعمال می‌شود. همچنین همه مراکز آموزشی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، آموزشگاه‌های خصوصی و حوزه‌های علمیه در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز تعطیل بوده و خدمات را به صورت غیرحضوری ارائه می‌کنند و برپایی نمازهای جمعه، مراسم‌های مذهبی و آیینی در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز کماکان امکانپذیر نیست. 
 
* فعالیت 50 درصدی ادارات و پاساژها
بعد از صدور اطلاعیه رسمی از سوی کمیته اجتماعی- انتظامی ستاد مبارزه با کرونا، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نیز با اشاره به وضعیت نارنجی تهران اعلام کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، فعالیت پاساژها و مجتمع‌ها با توجه به اینکه در گروه مشاغل ٢ هستند برای هفته آتی امکان‌پذیر است اما همانطور که در این ۲ هفته همکاری کرده‌اند باید از این پس نیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به گونه‌ای فعالیت کنند که دوباره به وضعیت قرمز بازنگردیم و شاهد توقف فعالیت آنها نباشیم. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه شاخص ستادملی مدیریت کرونا در هر ١٠٠ هزار نفر تعداد بستری ٤ نفر برای شهر زرد، ٦ نفر برای شهر نارنجی و ١٠ نفر برای شهر قرمز است، ادامه داد: به حمدالله با همکاری و مشارکت مردم، کلانشهر تهران و استان تهران به جز پیشوا از وضعیت قرمز خارج شده است لذا فعالیت گروه‌های ٣ و٤ در این وضعیت ممنوع و گروه ١ و ٢ امکان‌پذیر است و فعالیت ادارات نیز به صورت ٥٠ درصد خواهد بود. 
 
 
***
[رفع محدودیت‌ها  زمینه‌ساز پیک تازه کرونا نشود]
محدودیت‌های جدید در حالی برداشته می‌شود که کارشناسان بهداشت از احتمال دوباره شیوع این بیماری در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های گذشته توسط مردم خبر می‌دهند. نماینده مردم در مجلس گفت: اعمال محدودیت‌های ۲ هفته گذشته خیلی تاثیری بر کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا نداشته است، چرا که محدودیت‌های شبانگاهی هر چند بر کاهش دورهمی‌های شبانه تاثیرگذار است اما این شیوه نمی‌تواند برای قطع زنجیره کامل این بیماری موثر شود. معصومه پاشایی‌بهرام، پزشک و نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: اکنون که بازگشایی مشاغل و کسب‌وکارها اتفاق افتاده، بهتر است مشاغل پرخطر همچنان محدود بمانند. به طور مثال بازگشایی رستوران‌ها و کافه‌ها در فضای سربسته آن هم بدون پوشش ماسک، بی‌شک سلامت افراد حاضر در این مکان‌ها را به خطر می‌اندازد. در چنین شرایطی دولت باید با حمایت‌هایی چون بخشودگی مالیات، پرداخت وام بی‌بهره یا حمایت‌های معیشتی و مالی مانع از بازگشایی این اماکن شود. وی با بیان اینکه دولت در برنامه‌ریزی‌های مقابله با کرونا باید سلامت را در اولویت قرار دهد، گفت: اهمیت به سلامت و حفظ جان هموطنان در این شرایط سخت بیماری، نیازمند تصمیم‌گیری درست و کارشناسانه مسؤولان دولتی است، زیرا اگر محدودیت‌ها برچیده شود مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی کم‌توجه می‌شوند و شیوع بیماری دوباره در جامعه گسترده خواهد شد. پاشایی‌بهرام در ادامه خاطرنشان کرد: با برداشته شدن محدودیت‌ها و بازگشایی مشاغل و کسب‌وکارها مردم نباید فکر کنند ویروس کرونا ضعیف شده است و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند. هر چقدر هم دولت محدودیت ایجاد کند تا مردم خودشان نخواهند زنجیره انتقال این بیماری قطع شود محدودیت‌ها بی‌فایده است. البته زمانی که دولت اعلام می‌کند آمار مرگ‌و‌میر پایین آمده در حالی که تخت‌های ‌آی‌سی‌یوی خیلی از بیمارستان‌ها پر از بیماران کرونایی با شرایط وخیم است، بی‌تردید تاثیر منفی یعنی کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رفتن به سوی عادی‌انگاری بر جا می‌گذارد.  وی اضافه کرد: محدودیت‌های کرونایی در حالی برداشته می‌شود که علاوه بر مرگ نزدیک به 400 نفر در روز، کادر پزشکی بشدت خسته است و روز‌به‌روز بر آمار مرگ پرستاران و پزشکان خدمات‌رسان در بیمارستان‌ها اضافه می‌شود.
******
طی 24 ساعت 347 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند
با آنکه آمار مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی طی ۲ هفته اخیر روندی نزولی به خود گرفته است اما این کاهش آمار نباید به حساب تضعیف ویروس کرونا در کشور تلقی شود. به گزارش «وطن امروز»، بیمارستان‌ها همچنان مملو از مبتلایان به ویروس کروناست و خیلی از شهرها در وضعیت قرمز این بیماری هستند. کارشناسان بهداشت معتقدند با حذف محدودیت‌ها در صورت بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آمار مرگ‌و‌میر و مبتلایان به ویروس «کووید-19‌» دوباره اوج می‌گیرد. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از فوت ۳۴۷ بیمار کرونایی در یک شبانه‌روز (ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه) خبر داد و گفت: با این حساب مجموع جان‌باختگان کرونا در کشورمان به ۴۹۶۹۵ نفر رسید. سیماسادات لاری گفت: طی این مدت و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳ هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19‌» در کشور شناسایی شدند که ۱۹۹۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران «کووید-19‌» در کشور به یک میلیون و ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول این 12 ساعت ۳۴۷ بیمار «کووید-19‌» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۹ هزار و ۶۹۵ نفر رسید. لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۷۰۸ هزار و ۱۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی تاکید کرد: ۵۸۲۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19‌» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: تاکنون ۶ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۴۳۸ آزمایش تشخیص «کووید-19‌» در کشور انجام شده است. وی در خاتمه گفت: در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. 
 
 

Page Generated in 0/0249 sec