printlogo


کد خبر: 227613تاریخ: 1399/9/15 00:00
دولت از محل عوارض گمرکی واردات خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۰ درآمد پیش‌بینی کرد
واردات خودرو از سال ۱۴۰۰ آزاد می‌شود؟

گروه اقتصادی: بر اساس لایحه بودجه سال بعد، دولت حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان درآمد عوارض گمرکی از محل واردات خودرو پیش‌بینی کرده است. این موضوع باعث ایجاد شائبه‌هایی مبنی بر آزادسازی واردات خودروهای خارجی به کشور شده است. به گزارش «وطن امروز»، از خرداد سال 97 واردات خودرو به کشور ممنوع شده است. در این مدت تنها حدود 1000 دستگاه خودرو از محل خودروهای در گمرک مانده با مصوبات هیات دولت امکان ترخیص از گمرکات را داشته‌اند اما بر اساس لایحه بودجه سال بعد، دولت حدود 2000 میلیارد تومان درآمد از عوارض گمرکی از محل واردات خودرو پیش‌بینی کرده است. گفتنی است، در سال‌های 96 و ما قبل که واردات خودرو آزاد بود 60 تا 70 هزار دستگاه خودروی خارجی با ارزبری تقریبی یک میلیارد دلار وارد کشور شده است. 
 
واردات آزاد نشده است!
با وجود ایجاد شائبه‌هایی مبنی بر آزاد شدن واردات خودروهای خارجی، سخنگوی ستاد بودجه حرف دیگری را مطرح می‌کند. مژگان خانلو در این باره گفت: اعمال حقوق ورودی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و همچنان واردات آن ممنوع بوده و درباره آزاد‌سازی واردات خودرو تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است. این موضوع در حالی طرح می‌شود که برخی کارشناسان بر این باورند رقم در نظر گرفته شده برای کسب درآمد از طریق ورود خودروهای خارجی بسیار بیشتر از حجم خودروهای دپو شده در گمرک است. نکته جالب توجه اینکه سازمان برنامه برای محل مصرف خودروهایی که مشکل قضایی دارند، برنامه‌ریزی مالی کرده است.   لازم به ذکر است مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را در دستور کار دارد که بر اساس آن واردات خودرو همزمان با عرضه خودروی داخلی در بورس کالا از محل ارز اشخاص آزاد خواهد شد.
همچنین  بر اساس لایحه بودجه دولت در سال 1400 رقم 20.400.000 میلیون ریال برای حقوق ورودی خودرو در نظر گرفته شده است. علاوه بر این در بخش مالیات نقل و انتقال خودرو هم رقم 2 هزار و 433 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. 

Page Generated in 0/0068 sec