printlogo


کد خبر: 227614تاریخ: 1399/9/15 00:00
اخبار

مجلس پیگیر اجرای کامل قانون جدید چک است
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه این کمیسیون پیگیر اجرای کامل قانون جدید چک است، گفت: به‌رغم اینکه این قانون به طور ناقص اجرا می‌شود اما دستاوردهای خیلی خوبی در زمینه کاهش چک‌های برگشتی داشته است. مهدی طغیانی درباره روند اجرایی شدن قانون جدید چک گفت: قانون جدید چک از جمله قوانین پیشرو و راهبردی کشور است. قانون مذکور در مجلس قبلی تصویب شده و قرار بوده تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۹ به صورت کامل اجرایی شود. در حال حاضر و با توجه به اینکه فرصت اجرای قانون رو به پایان است، هنوز این قانون به صورت کامل اجرایی نشده به‌طوری که برخی بندهای آن مانند چک الکترونیک، هنوز راه‌اندازی نشده است. در این زمینه وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مسؤول باید پاسخگو باشند. وی با بیان اینکه در اجرای قانون جدید چک سهل‌انگاری صورت گرفته است، گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیر اجرایی شدن قانون جدید چک است. بارها هم این موضوع را در جلسات کارشناسی مطرح کرده‌ایم و به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی هم سهل‌انگاری در اجرای قانون جدید چک را تذکر داده‌ایم. طغیانی در پایان افزود: قانون جدید چک به‌رغم اینکه به طور ناقص اجرا می‌شود اما دستاوردهای خیلی خوبی در زمینه کاهش چک‌های برگشتی داشته است. امیدواریم قانون مذکور هر چه سریع‌تر به صورت کامل اجرایی شود.
***
تنوع ارزی معضل نوسانات دلار را رفع می‌کند
یک کارشناس اقتصاد گفت: سرنوشت خود را از دلار باید جدا کنیم و چنانچه ارز قابل معامله را به سمت سایر ارزها ببریم، معضل نوسانات دلار برطرف خواهد شد. محمدرضا خباز، کارشناس امور اقتصاد و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در رابطه با روش‌های جلوگیری از اثر دلار بر اقتصاد ایران و جلوگیری از آسیب‌های نوسانات آن بر نرخ‌ها گفت: تنها راه نجات اقتصاد کشور از این معضل سرمایه‌گذاری است. به این معنا باید از راه‌های مختلف قانونی، عقلانی و تجربی که سایر کشورها آنها را پیموده‌اند، بهره برد و سرمایه‌گذاری را افزایش داد، بویژه در رابطه با سرمایه‌گذار خارجی، زیرا ایران دارای ۲ ویژگی انرژی ارزان و دستمزد کم است که می‌تواند آنها را برای انجام این کار راغب کند. وی در ادامه اضافه کرد: دستیابی به این مساله هم نیازمند آن است شرایط کشور به گونه‌ای شود که سرمایه‌گذاران احساس امنیت در حفظ سود و عایدات سرمایه‌ خود داشته باشند. موضوع مورد اشاره نخستین قدمی است که در این باره باید برداشت و برای حصول آن هم نیاز است مراقب اظهارنظرها در تریبون‌های رسمی باشیم؛ بدون شک اختلافات داخل کشور بر بالا و پایین رفتن قیمت ارز تاثیر دارد. عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس درباره متنوع‌سازی سبد ارزی در کشور هم بیان کرد: اکنون متنوع‌سازی ارزی در کشور رخ می‌دهد اما باید گسترش پیدا کند. طبیعی است که باید سرنوشت خود را از دلار جدا کنیم، زیرا دلار به تنهایی می‌تواند یکی از نقاط فشار بر کشور باشد، بنابراین چنانچه ارز قابل معامله را به سمت ین، یورو، روپیه و... ببریم، معضل نوسانات دلار برطرف خواهد شد. خباز در ادامه توضیح داد: اکنون با ۱۵ کشور در همسایگی قرار داریم، اگر این تنوع‌سازی ارز را تنها با همسایگان به طور جدی مورد توجه قرار می‌دادیم، تحریم در ایران اصلا تاثیر نمی‌گذاشت. البته باید در نظر داشته باشیم ارز آن کشورها را باید در مبادلات خود لحاظ کنیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند در داخل کشور کار تولیدی، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی به وجود آورند. وی در ادامه افزود: بدون شک استفاده از سایر ارزهای کشورهای منطقه می‌تواند بر منافع کشور ما اثر مثبت و قابل توجهی داشته باشد. 
***
واردات 120 هزار تن روغن خام در هفته گذشته
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین مواد اولیه کارخانجات روغن وجود ندارد، گفت: هفته گذشته 120 هزار تن مواد اولیه خام روغن به کشور وارد شد. عباس قبادی درباره آخرین وضعیت تنظیم بازار روغن خوراکی گفت: در تامین روغن مایع مصرفی خانوار مشکلی وجود ندارد و این نوع روغن به اندازه کافی در سطح عرضه موجود است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اما درباره روغن جامد مصرفی خانوار هنوز مشکلاتی وجود دارد که با تلاش‌های انجام شده برای تامین این کالای مصرفی امیدواریم هر چه زودتر مسائل رفع شود. وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه حمل‌و‌نقل روغن خام وجود دارد، بیان داشت: مشکلی در تامین مواد اولیه روغن وجود ندارد و مواد اولیه به اندازه کافی موجود است اما به دلیل مشکلات ناشی از حمل و نقل، مواد اولیه بموقع به کارخانجات تولید‌کننده روغن نمی‌رسد. دبیر ستاد کارگروه تنظیم بازار بیان داشت: در هفته گذشته حدود 110 تا 120 هزار تن مواد اولیه تولید روغن وارد کشور شد. وی درباره دلایل افزایش قیمت روغن و مجوز ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت این کالا بیان داشت: افزایش قیمت این محصول با کار کارشناسی انجام شده و با توجه به افزایش قیمت تمام‌‌ شده این محصول این تصمیم اتخاذ شد، ضمن اینکه با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، اگر این افزایش قیمت اعمال نمی‌شد، ‌تولید این کالا توجیه اقتصادی نداشت و لذا تولید به مشکل می‌خورد.

Page Generated in 0/0064 sec