printlogo


کد خبر: 227622تاریخ: 1399/9/15 00:00
هول نشوید / خفه شوید
* روحانی در واکنش به مصوبه هسته‌ای مجلس: عجله نکنیم، هول نشویم دولت اگر موفقیتی به دست آورد کاملاً تقدیم شما می‌کند. بگذارید کسانی که در دیپلماسی موفق بوده‌اند کارشان را انجام دهند * ظریف: تا زمانی که آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان نتوانند آماده متوقف کردن حمایت‌شان از یک رژیم تروریست و تکه‌تکه کردن یک خبرنگار در ترکیه توسط نزدیک‌ترین متحدشان عربستان سعودی شوند، باید خفه شوند

گروه سیاسی: حسن روحانی که پس از انتخاب بایدن به ریاست‌جمهوری آمریکا، دور جدید تجلیل‌هایش از اقدامات دولت خود و همچنین حمله به منتقدان را از سر گرفته است، پنجشنبه گذشته نیز در اظهاراتی این رویه را ادامه داد. 
به گزارش «وطن امروز»، حسن روحانی پنجشنبه گذشته در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو، بار دیگر منتقدان به برنامه‌های اقتصادی دولت و همچنین برخی مسؤولان کشور در سایر قوا را مورد هجمه قرار داد. 
وی در این مراسم طی اظهاراتی با تاکید بر اینکه «ما در شرایط تحریم هستیم و کلمه تحریم هم دقیق نیست و ما در شرایط جنگ تمام‌عیار اقتصادی هستیم؛ جنگی که در این ۳ سال به ما تحمیل شد از لحاظ اقتصادی به‌مراتب بدتر است»، ‌گفت: جنگ هر سال نظامی - اقتصادی بود و البته جنگ سیاسی هم بود ولی عمدتا جنگ اقتصادی بود و هیچ‌کس نه آمریکا و نه اروپا فکر نمی‌کرد ایران در این جنگ اقتصادی ۳ سال گذشته بخوبی مقاومت کند و بسیاری از رهبران دنیا به صراحت از من سوال کردند که شما کشور را چگونه اداره می‌کنید و چگونه توانستید اداره کنید. 
روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه «برادران عزیز و همه آنهایی که در کشور و در مجلس و قوه ‌قضائیه و نیروهای مسلح مشغول خدمت هستید همه دست به دست هم بدهیم و در پی ایجاد امید و ثبات باشیم و برای حل این مساله عجله نکنیم و هول نشویم»، تصریح کرد: دولت اگر موفقیتی به دست آورد کاملا تقدیم شما می‌کند و اصلا غصه این را نخورید که این دولت مسائل را تمام می‌کند. نه؛ شما حل کنید و ما دست همه آنهایی را که به ملت ما کمک کنند می‌بوسیم و بگذارید کسانی که تجربه بیست‌وچند ساله در این باره دارند و می‌دانند باید چه کار کنند و در دیپلماسی موفق بوده‌اند و دیپلماسی آمریکا را بارها در این ۳ سال در سازمان ملل شکست داده‌اند، با تأنی و دقت کارشان را انجام دهند و از شما هم خواهش می‌کنیم که یاری و کمک کنید چون همه برادر هستیم و هدف واحد داریم. رئیس‌جمهور در عین حال افزود: البته ما می‌دانیم که هر قوه هر کاری که می‌کند نیتش خیر است و می‌خواهد کمک کند و کار را سریع‌تر انجام دهد اما با هم مشورت کنیم و هماهنگ باشیم و همفکری کنیم تا کارها را دقیق‌تر و پخته‌تر پیش ببریم و پیش خواهیم برد. 
اظهارات روحانی در هجمه به مسؤولان سایر قوا ۲ روز پس از ابلاغ طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها انجام شد؛ طرحی که به موجب آن نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند در صورتی که ۲ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این طرح، کشورهای 1+5 تغییری در سیاست‌های تحریمی خود علیه ایران به وجود نیاوردند دولت باید نظارت‌ها بر مبنای پروتکل الحاقی و همچنین نظارت‌های فراپروتکلی را لغو و همچنین فرآیند غنی‌سازی 20 را آغاز کند. حال روحانی معتقد است طرح مجلس طرحی از روی شتاب است و در کار دیپلمات‌های باتجربه و موفق و بادقت دولتش ایجاد خلل می‌کند؛ دیپلمات‌هایی که «تجربه بیست‌وچند ساله در این باره دارند و می‌دانند باید چه کار کنند و در دیپلماسی موفق بوده‌اند و دیپلماسی آمریکا را بارها در این ۳ سال در سازمان ملل شکست داده‌اند».اظهارات روحانی و تاکید وی بر تخصص دولتش در مذاکره در حالی است که وی 13/9/98 در «همایش بیمه و توسعه» اظهاراتی به زبان ‌آورد که بیانگر فریب خوردن تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای است. روحانی در اظهارات خود با اشاره به تلاش سران برخی کشورها برای فراهم آوردن مقدمات مذاکره میان او و رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود: این حربه را از دست آمریکایی‌ها گرفتیم و اعلام کردیم که اگر آمریکا همه تحریم‌‌ها علیه ایران را بردارد، ساعتی بعد می‌توانیم ملاقات داشته باشیم، چرا که همه سران 1+5 در نیویورک حضور داشتند، منتها آمریکایی‌ها می‌خواستند ابتدا ملاقات انجام شود و پس از آن درباره لغو تحریم‌ها گفت‌وگو کنند و این بدان معنا بود که می‌خواستند به هوش ایرانی و ملت ایران تردید وارد کنند، ما دیگر حاضر نیستیم سرمان کلاه برود و قصد کلاه گذاشتن بر سر کسی هم نداریم. 
تاکید روحانی بر این نکته که «ما دیگر حاضر نیستیم سرمان کلاه برود» احتمالا اشاره به نوع رفتار کشورهای اروپایی و آمریکا پس از امضای برجام دارد، چرا که بر اساس برجام ایران موظف شد اول محدودیت‌ها و اقدامات خود را اجرایی سازد سپس کشورهای 1+5 تعهدات خود را از جمله برداشتن تحریم‌های مالی انجام دهند (همانند پیشنهادی که سران کشورها به روحانی برای ملاقات با ترامپ داده بودند) اما در ماجرای برجام پس از آنکه ایران تعهدات خود را اجرایی کرد، کشورهای غربی و آمریکا به گفته رئیس وقت بانک مرکزی تقریبا هیچ یک از اقدامات خود از جمله لغو تحریم‌های مالی را انجام ندادند و هیچ امتیازی نصیب ایران نشد. 
محمدجواد ظریف نیز که مسؤول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود دی‌ماه سال گذشته در توئیتی درباره دستاوردهای برجام نوشته بود: «۳ کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) ادعا کرده‌اند که به تعهدات‌شان تحت برنامه جامع اقدام مشترک پایبند بودند. (اما) بررسی واقعیت: واردات صفر نفت ایران، تحریم بانک‌های ایرانی و عدم اتصال به سوئیفت، عدم اجرای وضعیت مسدود‌سازی (حمایت از شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران)، خروج شرکت‌های اروپایی از ایران، شکست حتی در فروش کالاهای معاف‌‌شده از تحریم‌ها نظیر غذا و دارو».
 ظریف در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: «این چیزی است که ۳ کشور اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام به آن مشغول بوده‌اند. بررسی واقعیت: صدور بیانیه‌های پوچ، تقض قوانین خود با سر فرود آوردن در برابر تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا، نادیده گرفتن ۳ بار اعلام ایران برای فعال‌سازی مکانیزم حل اختلاف، ایجاد سازوکار اینستکس بدون حتی یک تراکنش مالی، دیگر بس است». تاکید روحانی در اظهارات اخیرش مبنی بر تجربه تقریبا 20 ساله دیپلمات‌های دولتش نیز اشاره به مذاکراتی دارد که وی خود در زمان دبیری شورای امنیت ملی در اوایل دهه 80 ریاستش را بر عهده داشت. مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۳ کشور اروپایی که در نهایت منجر به توافق سعدآباد، بروکسل و پاریس شد که در نتیجه این ۳ توافق، همانند تجربه اخیر روحانی در برجام، برنامه هسته‌ای ایران با محدودیت‌های شدید مواجه و سخت‌ترین نظارت‌های آژانس علیه ایران اعمال شد.
***
[خفه شوید!]
ظریف: تا زمانی که آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان نتوانند آماده متوقف کردن حمایت‌شان از یک رژیم تروریست
و تکه‌تکه کردن یک خبرنگار در ترکیه توسط نزدیک ترین متحدشان عربستان سعودی شوند،  باید خفه شوند
وزیر امور خارجه در ششمین کنفرانس مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه» با انتقاد از عملکرد کشورهای غربی در عدم محکومیت ترور دانشمند هسته‌ای ایران، گفت: چرا اسرائیل علیه ایران اقدامات تروریستی انجام می‌دهد؟ از جمله ترور دانشمند هسته‌ای ما در هفته گذشته در داخل ایران که با محکومیت غرب همراه نبود. آیا غرب آماده متوقف کردن رفتار مخربش در منطقه ما هست؟ از آنجا که آنها آماده کنار آمدن با این نیستند، تصمیم گرفتیم آن موضوعات را کنار بگذاریم. او ادامه داد: وقتی آنها آماده حل کردن مشکلات رفتار مخرب‌شان در منطقه باشند، وقتی آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان آماده متوقف کردن حمایت‌شان از رژیمی تروریست، تخطی از حقوق بشر در یمن، تکه‌تکه کردن یک خبرنگار در ترکیه توسط نزدیک‌ترین متحدشان عربستان سعودی شوند، سپس می‌توانند درباره بقیه چیزها صحبت کنند. تا زمانی که نتوانند اینها را مطرح کنند باید خفه شوند.  ظریف علاوه بر این مطرح کرد: ما باور داریم که حساسیت‌های ملی بسیار جدی هستند. اقدام تروریستی علیه دکتر فخری‌زاده یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان ما یک اقدام خصومت بین‌المللی بود که باید محکوم می‌شد. ما هنوز منتظر هستیم اروپا بویژه تروئیکا (آلمان، فرانسه و انگلیس) آن را محکوم کنند. قدردان این هستیم که برخی این کار را کردند اما تروئیکا یک اقدام تروریستی واضح را علیه ایران محکوم نکرد. این موقعیت ما است. یک مصوبه در مجلس است که ما از آن رضایت نداشتیم و به وضوح گفتیم اما مانند هر دموکراسی دیگری وقتی این طرح تمام روندهای قانونی‌اش را طی کند، به قانون تبدیل می‌شود و وظیفه‌ای برای دولت می‌شود که آن را اجرا کند و ما آن را اجرا خواهیم کرد چون قانون کشور است. این قانون بازگشت‌ناپذیر نیست. عنوان این مصوبه احیای حقوق ایران و اطمینان حاصل کردن از لغو تحریم‌هاست. اروپا و آمریکا می‌توانند به پایبندی به برجام بازگردند و (در آن صورت) نه‌تنها این قانون اجرا نخواهد شد، بلکه اقداماتی که ما طبق پاراگراف 36 برجام انجام دادیم به حالت قبل بازخواهد گشت. ما به پایبندی کامل بازخواهیم گشت. چاره کار بسیار آسان است و در برجام مقرر شده است؛ به پایبندی کامل بازگردید، روابط اقتصای ایران را با بقیه جهان عادی‌سازی کنید و شرایط جدید اعمال نکنید، درخواست‌های غیرمعقول نداشته باشید و به محض اینکه این کار را انجام دهید، ما هم به پایبندی کامل بازمی‌گردیم.

Page Generated in 0/0239 sec