printlogo


کد خبر: 227623تاریخ: 1399/9/15 00:00
قالیباف در واکنش به ادعای روحانی درباره هول شدن مجلس و لغو تحریم‌ها در ماه‌های آینده:
7 سال است منتظریم

محمدباقر قالیباف پنجشنبه‌شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: عده‌ای می‌گویند مجلس هول شده، کسی هول نشده است، همه ما 7 سال است منتظریم کاری انجام بدهید و مردم آرزوی‌شان این است با دولت دوازدهم با خاطره خوش خداحافظی کنند. 
به گزارش «وطن امروز»، پنجشنبه‌شب گذشته رئیس مجلس با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بحث و بررسی پیرامون مهم‌ترین مسائل جاری کشور پرداخت. محمدباقر قالیباف در بخشی از سخنانش درباره موضع‌گیری‌های اخیر دولت نسبت به قانون راهبردی لغو تحریم‌ها گفت: آقای رئیس‌جمهور در موضوع ملی، امنیت ملی و منافع ملی کشور باید با مجلس همصدا باشد. آنها گفتند عده‌ای هول شده‌اند و باید اجازه دهند ما کارمان را انجام دهیم. همه مردم 7 سال است منتظر انجام کاری از جانب دولت هستند و آرزو داریم در 8 ماه باقیمانده از دولت کاری انجام دهند که مردم با خاطره خوش با دولت دوازدهم خداحافظی کنند. ما نیز می‌خواهیم رفع تحریم به دست این دولت اتفاق بیفتد و در مجلس در حوزه اقتصادی نیز خود را برای مقابله با اثرات تحریم‌ها قوی می‌کنیم، زیرا اگر قوی نشویم عزت‌مان لگدمال می‌شود. 
این سخنان قالیباف ناظر به اظهارات سیزدهم آذر حسن روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نیرو بود. حسن روحانی در این مراسم اظهار داشت: برادران عزیز که در کشور مشغول خدمت هستید! همه باید دست به دست هم دهیم تا در کشور امید و ثبات ایجاد کنیم. هیچ عجله نکنیم و هول نشویم که کاری انجام دهیم. اشکالی ندارد اگر دولت موفقیتی به دست آورد، آن موفقیت را تقدیم شما می‌کند. غصه نخورید که دولت مسائل را حل کرده و تمام می‌کند. 
همچنین قالیباف در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقدند مجلس چرا به جای کمک به دولت، مصوبه اقدام راهبردی برای رفع تحریم را آن هم در فضای بین‌المللی ایجاد شده بعد از پیروزی بایدن تصویب کرده و کشور را با چالش مواجه کرده است؟ گفت: این حرف را غیرکارشناسی می‌دانم و اصلا اینطور نیست. ما 4 ماه در مجلس روی این موضوع کار کارشناسی انجام دادیم و این موضوع ربطی به انتخاب بایدن ندارد. هر چند این موضوعات کار مجلس نیست و از شئونات شورای عالی امنیت ملی است و ما یک بحثی در کمیسیون امنیت ملی داشتیم و این موضوع در شورای عالی امنیت ملی بحث شد که در آن یک مصوبه هفت بندی وجود دارد که مجلس با اخذ نظر از وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی و با محوریت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی مجلس این کار را انجام دهد. 
 
* طرح مجلس خروج از برجام نیست
قالیباف در ادامه ضمن رد این ادعا که طرح مجلس خروج از برجام است، گفت: ما در این طرح به دنبال خروج از برجام نیستیم. در این طرح از بند 36 و 37 برجام استفاده شده است. این دو بند می‌گوید هر کدام از طرفین به تعهدات خود عمل نکردند، طرف مقابل می‌تواند به همان میزان تعهدات خود را کاهش دهد. 
رئیس مجلس افزود: ما به همه تعهدات‌مان عمل کردیم اما آیا طرف مقابل نیز عمل کرده است؟ از روزی که انجام تعهدات آغاز شد ما پایبند به تعهدات بودیم. هدف ما در این طرح کمک به دولت در برجام است. 
قالیباف همچنین تاکید کرد: از مدت‌ها قبل و با‌ اجرای تعهدات، حادثه نطنز با نفوذ ایجاد شد. همچنین شهادت دکتر فخری‌زاده و شهادت سردار سلیمانی که‌ رئیس‌جمهور آمریکا رسما نقشش را در این ترور تایید کرد. اطلاعات ما و امنیت ما را می‌برند، شخصیت‌های ما را ترور می‌کنند، خرابکاری می‌کنند و به تعهدات‌شان هم عمل نمی‌کنند. 
رئیس مجلس در ادامه سخنانش با یادآوری نشست وزیر امور خارجه با مقامات کشورهای اروپایی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: آقای ظریف در این نشست صراحتا اعلام کردند شاید نقدی به قانون مجلس داشته باشیم اما قانون لازم‌الاجراست و آن را اجرا خواهیم کرد، البته برخی نیز درباره این قانون گفتند که در اختیار شورای عالی امنیت ملی است اما دیدیم که شورای نگهبان آن را تصویب کرد. محمدجواد ظریف در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای ایتالیا 2020» که پنجشنبه گذشته برگزار شد، اعلام کرده بود آمریکا از برجام خارج شده اما از سازمان ملل متحد خارج نشده است و باید به تعهدات خود در قبال شورای امنیت پایبند باشد. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تاکید کرده بود: در صورتی که غرب و آمریکا به تعهدات‌شان بازنگردند و در صورت تبدیل طرح مجلس به قانون، ما آن را اجرا خواهیم کرد و گزینه‌ای جز اجرای قانون نداریم. 
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش درباره قانون لغو تحریم‌ها این نکته را هم اضافه کرد که در قانون لغو تحریم‌ها، بازگشت ایران به تعهداتش در صورت عمل طرف قبلی به تعهدات قانونی خود، پیش‌بینی شده است. محمدباقر قالیباف در پایان تاکید کرد: مصوبه اخیر مجلس اصلا دخالت در کار دولت نبود. در حل مشکلات مردم، پای‌کار و همراه دولتیم.

Page Generated in 0/0064 sec