printlogo


کد خبر: 228548تاریخ: 1399/10/7 00:00
فرمانده بازداشت شده توسط دولت به حشدالشعبی تحویل داده شد
پایان تنش دولت عراق با عصائب اهل الحق

گروه ‌بین‌الملل: جایگاه متزلزل آمریکا در جامعه عراق سبب شده آمریکایی‌ها با کاهش نفوذ نظامی خود در مناطق مرکزی، به استقرار نیرو در مناطق شمالی عراق که به زعم‌شان امنیت بیشتری برای نیروهای‌شان به همراه دارد، مبادرت ورزند. از این جهت در یک سال گذشته تحرکات امنیتی جدی در اربیل داشته‌اند. اکنون نیز اخباری از برپایی استحکامات جدید آمریکایی در اربیل مخابره شده است. این امر هر چند در نگاه اول می‌تواند به منزله خروج آمریکا از بغداد تلقی شود اما نباید نسبت به اقدامات توطئه‌آمیز پس از آن هم بی‌تفاوت بود. 
 
* تحرکات بی‌سابقه نیروهای آمریکایی در اربیل
به گزارش «وطن امروز»، یک منبع آگاه امنیتی روز گذشته از تحرکات بی‌سابقه نیرو‌های آمریکایی در پایگاه نظامی «الحریر» در شهر اربیل واقع در منطقه کردستان عراق خبر داد. این منبع در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه تصریح کرد: نیروهای آمریکایی در پایگاه الحریر در حال انجام تحرکات جدید و ساخت استحکامات هستند و کنسولگری آمریکا در ناحیه «عینکاوه» در اربیل نیز شاهد ایجاد استحکامات جدید است. همچنین نیروهای حفاظتی و امنیتی جدیدی در جاده منتهی به کنسولگری مستقر شده‌اند. وی افزود: چند روزی است تدابیر امنیتی در پایگاه الحریر تشدید شده و یک گروه از نیروهای نظامی که از شمال سوریه آمده‌اند، در این پایگاه مستقر شده‌اند. نیروهای آمریکایی همچنین با استفاده از هواپیماهای خود عملیات‌های شناسایی شبانه را از بیش از یک هفته پیش آغاز کرده‌اند. در چند ماه اخیر برخی رسانه‌ها ادعا کردند سفارت آمریکا نیروهای خود را به شهر اربیل منتقل کرده ‌است اما سفارت این خبر را تکذیب می‌کند. به نظر می‌رسد اعتراضات ادامه‌دار مردم و جریان‌های سیاسی بویژه مقاومت عراق در یک سال اخیر عرصه را به شکل جدی بر آمریکایی‌ها تنگ کرده است. در این مدت آنها به محدود‌سازی دایره استقرار نیرو در پایگاه‌های نظامی خود در عراق مبادرت ورزیده‌اند و اکنون به نظر می‌رسد عمده تحرکات آنها مربوط به پایگاه عین‌الاسد و اربیل ‌شود. 
 
* پایان تنش میان عصائب اهل الحق و دولت عراق
دبیرکل عصائب اهل الحق از پایان بحرانی که میان این جنبش و دولت عراق در پی بازداشت یکی از رهبران این گروه به وجود آمده بود، خبر داد. قیس الخزعلی در توئیتی نوشت: تنشی که بعد از بازداشت یکی از اعضای حشدالشعبی با دولت به وجود آمد، با عقل و درایت حل شد. ما مجددا بر پایبندی خود به دولت و نهادهای آن و در عین حال حق مقاومت برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکا با حفظ قدرت دولت و عدم هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک تأکید می‌کنیم. پیش از این در پی انتشار خبر بازداشت یکی از فرماندهان این گروه، شایعاتی مبنی بر مستقر شدن نیروهای آن در خیابان‌های بغداد منتشر شده بود که محمود الربیعی، سخنگوی دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق آن را تکذیب کرد. 
 
* ادامه واکنش جامعه عراق به عفو قاتلان مردم توسط ترامپ
دستور رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر عفو ۴ نیروی شرکت آمریکایی «بلک واتر» که ۱۴ شهروند عراقی از جمله ۲ کودک را سال ۲۰۰۷ میلادی در خاک عراق به قتل رساندند، خشم جامعه عراق را برانگیخته است. بر همین اساس وزارت خارجه عراق و نمایندگان پارلمان عراق از فراکسیون‌های مختلف نظیر الفتح، الصادقون، النصر، سائرون، دولت قانون و عراقیون به این دستور واکنش نشان دادند. علاوه بر این گروه‌های مقاومت عراقی «کتائب حزب‌الله» و «عصائب اهل الحق» نیز این تصمیم ترامپ را محکوم و تاکید کردند: آمریکا در توهم به سر می‌برد و ما از حق خود در مطالبه قصاص قاتلان دست نخواهیم کشید. در همین ارتباط «علی التمیمی» کارشناس عراقی امور حقوقی، تصمیم ترامپ را مغایر با توافقنامه میان بغداد و واشنگتن و قطعنامه‌های شورای امنیت دانست.

Page Generated in 0/0052 sec