printlogo


کد خبر: 228549تاریخ: 1399/10/7 00:00
دور دنیا

تیراندازی در پایتخت آلمان
مقام‌های آلمانی از زخمی شدن 4 نفر بر اثر تیراندازی در پایتخت این کشور خبر دادند. خبرگزاری رویترز صبح دیروز در خبری فوری به نقل از مقام‌های آلمان گزارش داد در پی تیراندازی در برلین ۳ نفر زخمی شدند. طبق این گزارش، اداره آتش‌نشانی برلین اعلام کرد در ساعت‌های اولیه بامداد روز شنبه در نتیجه تیراندازی در برلین ۳ نفر زخمی شدند که حال‌شان وخیم گزارش شد و به بیمارستان منتقل شدند. یک سخنگوی پلیس آلمان  نیز با تایید خبر تیراندازی بامداد دیروز در پایتخت این کشور اعلام کرد این تیراندازی در منطقه «کروزبرگ» برلین صورت گرفت. این مقام پلیس به جزئیات بیشتری از تیراندازی در برلین اشاره نکرد. ساعاتی پس از انتشار این خبر، شبکه «دویچه وله» آلمان در گزارشی تکمیلی درباره تیراندازی در برلین، از زخمی شدن ۴ نفر خبر داد. طبق گزارش این رسانه، تیراندازی در نزدیکی دفتر حزب «سوسیال- دموکرات» رخ داد. به گفته سخنگوی پلیس آلمان، تاکنون نشانه‌ای درباره وجود انگیزه سیاسی برای این تیراندازی دیده نشده اما وضعیت هنوز مبهم است. طبق گزارش دویچه وله، حال 3 نفر از ۴ زخمی تیراندازی دیروز در برلین وخیم است. مقام‌های آلمانی از اعزام نیروهای پلیس به محل تیراندازی خبر دادند و شاهدان عینی نیز حضور و گشت‌زنی بالگرد پلیس در محل حادثه را تایید کردند. 
***
جولان کرونای انگلیسی در ۸ کشور اروپایی
شمار مبتلایان «کووید-۱۹» در سراسر جهان با ۸۰ میلیون نفر فاصله اندکی دارد، حال آنکه سازمان جهانی بهداشت نیز از ورود کرونای انگلیسی به ۸ کشور اروپایی خبر می‌دهد. شناسایی گونه جدیدی از ویروس «کووید-۱۹» که به کرونای انگلیسی شهرت یافته، هراس از شیوع موج جدیدی از ابتلا را بشدت افزایش داده است. طبق اعلام «هانس کلوج»
 مدیر بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت، این گونه جدید که در مقایسه با انواع قبل ۷۰ برابر سریع‌تر منتشر شده و کودکان و جوانان را هم درگیر می‌کند، به ۸ کشور اروپایی راه یافته است. وی اشاره‌ای به نام این کشورها نکرد. این در حالی است که مقامات وزارت بهداشت فرانسه، ابتلای یکی از شهروندان این کشور به کرونای انگلیسی را تایید کرده‌اند. 
***
کمین داعش برای کویت
منابع آگاه از برنامه جدید داعش برای هدف قرار دادن کویت خبر می‌دهند. روزنامه «العرب» چاپ لندن با انتشار یادداشتی در این‌باره نوشت: کویت از روز پنجشنبه گذشته (۲۴ دسامبر) در حالت هشدار و آماده‌باش امنیتی قرار دارد و این امر شامل استقرار نیروهای ویژه، گشت‌زنی‌های نیروهای پیاده با تمام تجهیزات در مجتمع‌ها و مراکز خرید می‌شود. این اقدام با هدف برقراری نظم و قانون صورت می‌گیرد. براساس توئیتی که منسوب به «ثامر العلی» وزیر کشور کویت است، هیچ اشاره‌ای به دلیل اصلی این آماده‌باش امنیتی نشده است اما این اقدام همزمان با اخبار منتشر شده در رسانه‌های محلی درباره برنامه داعش برای اجرای یک طرح خونین با استفاده از نوجوانان کویتی در کشور انجام می‌شود. 
***
سال 2021‌؛ سال علم و فناوری در روسیه
رئیس‌جمهور روسیه سال 2021 را سال «علم و فناوری» نامگذاری کرد. بر اساس فرمان ولادیمیر پوتین، این نامگذاری با هدف پیشبرد توسعه علمی و فناوری بیشتر در فدراسیون روسیه انجام شده است. رئیس‌جمهور روسیه دولت خود را موظف کرد تا یک کمیته سازمانی برای سال علم و فناوری ایجاد کرده و دیمیتری چرنیشنکو، معاون نخست‌وزیر و آندری فورسنکو، معاون ریاست‌‌جمهوری را در رأس این کمیته قرار داد. در دستور پوتین آمده است: دولت روسیه باید طرحی را تهیه و به تایید برساند که بر اساس آن رویدادهای اصلی در چارچوب سال علم و فناوری مشخص شده باشد. پوتین تصمیم خود برای نامگذاری سال 2021 به عنوان سال علم و فناوری را در جریان حضور روز پنجشنبه خود در نشستی در دانشگاه دولتی مسکو اعلام کرد. 
***
سفر اعلام نشده وزیر دفاع ترکیه به لیبی
رسانه‌های لیبیایی دیروز گزارش دادند حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه وارد طرابلس پایتخت این کشور شده است. پایگاه خبری شبکه اسکای‌نیوز به نقل از رسانه‌های لیبیایی در این باره گزارش داد که ورود آکار به طرابلس از پیش ‌اعلام نشده است. شبکه ترکیه‌ای تی‌آر‌تی نیز لحظاتی پس از گزارش رسانه‌‌های لیبیایی، خبر داد آکار به همراه یاشار گولر رئیس ستاد کل ارتش ترکیه و فرماندهان ارتش این کشور به لیبی رفته است. از سوی دیگر، این گزارش در حالی منتشر شده است که نمایندگان پارلمان ترکیه اخیرا لایحه تمدید مدت حضور نظامیان ترکیه در لیبی را به مدت ۱۸ ماه در راستای توافق نظامی و امنیتی با دولت طرابلس به تصویب رساندند. این اقدام ترکیه در حالی بود که مطابق با آتش‌بسی که زیر نظر سازمان ملل از ماه اکتبر میان گروه‌های درگیر در لیبی برقرار شد، تمام نظامیان و مزدوران خارجی باید طی ۳ ماه از این کشور خارج می‌شدند. ترکیه از حامیان دولت وفاق ملی لیبی است؛ دولتی که سازمان ملل آن را به عنوان دولت مشروع این کشور به رسمیت می‌شناسد. دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق لیبی (تحت امر نیروهای خلیفه حفتر) چند سال است که بر سر قدرت در لیبی جنگ دارند. آنها پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

Page Generated in 0/0051 sec