printlogo


کد خبر: 228575تاریخ: 1399/10/7 00:00
در آستانه سالروز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، مقامات مختلف عراقی به تمجید از سید‌الشهدای مقاومت پرداختند
یادمان فرماندهان فتح

گروه سیاسی: فضای داخلی عراق در آستانه سالروز شهادت سیدالشهدای مقاومت سردار حاج‌‌قاسم سلیمانی و همچنین ابومهدی المهندس توسط نظامیان جنایتکار آمریکایی کاملا تحت تاثیر مقام والای این شهیدان و نقش پررنگ آنها در حفظ عراق از چنگال تروریسم تکفیری قرار دارد. 
به گزارش «وطن امروز»، «هادی العامری» دبیر کل سازمان بدر و رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق طی کنفرانسی در استان «صلاح‌الدین» عراق ضمن تمجید از نقش سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه گفت وی خود را فدای آزادسازی عراق از دست سازمان تروریستی داعش کرد. 
به نوشته پایگاه خبری المعلومه، وی در کنفرانس «صلح عشائری» در استان صلاح‌الدین تصریح کرد: حاج‌ [قاسم] سلیمانی تلاش زیادی برای آزادسازی عراق کرد و چه بسا بیش از ما دغدغه عراق را داشت و برای عراق نگران بود و ما را به لزوم تلاش برای آزادسازی عراق فرا می‌خواند. بیش از ما مشتاق بود، خود را برای عراق به خطر انداخت، در خطوط مقدم حضور یافت و در راه عراق به شهادت رسید. العامری افزود: اگر دشمن ما را از شهادت می‌ترساند، [باید بداند] ما با شهادت بر دشمن پیروز می‌شویم. 
همچنین «صدرالدین القبانجی» امام جمعه نجف اشرف، در خطبه نماز جمعه از اقدمات این دو شهید بزرگوار تمجید کرد. امام جمعه نجف اشرف تأکید کرد: کشور عراق مدیون مبارزات شهید سلیمانی و شهید المهندس است و شهادت آنها، عراق را از ادامه راه‌شان تا زمان پیروزی و شهادت باز‌نخواهد داشت. صدرالدین القبانجی در ادامه ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در ترور علنی شهید سلیمانی و شهید المهندس گفت: حقیقتا شهید المهندس باید برای تمام عراقی‌ها یک سمبل باشد. بر اساس این گزارش، القبانجی در ادامه اظهاراتش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را تروریست شماره یک جهان خواند. 
در همین حال نخست‌وزیر اسبق عراق در گفت‌و‌گو با شبکه «العالم» به بیان خاطراتی از نقش سردار سلیمانی در منطقه و کمک به دولت و ملت عراق پرداخت.
نوری‌المالکی در بخشی از گفت‌و‌گوی خود یادآور شد: این ۲ شهید بسیاری از نقشه‌هایی را که قرار بود در منطقه اجرا شود، متوقف کردند. به عبارت دیگر، حاج‌قاسم سلیمانی رحمت‌الله علیه، با ادامه مبارزه و پشتکار در جهادش توانست بسیاری از نقشه‌هایی را که برای تغییر هویت منطقه طراحی شده بود، نقش بر آب کند؛ از یمن گرفته تا سوریه، لبنان، عراق و... . او رهبری خنثی کردن طرح‌ها و توطئه‌ها را بر عهده گرفت و به ملت‌ها، جنبش‌ها و به برخی جریان‌ها در این کشورها کمک کرد مقاومت کنند و یکپارچه شوند تا در مواجهه با طرح‌ها و توطئه‌ها برای سرنگونی قوی شوند. 
رئیس ائتلاف «دولت قانون» عراق در این مصاحبه افزود: صراحتا ما از دولت آمریکا خواهان سلاح و تجهیزات و ابزارهای ذخیره شدیم. برخی سلاح‌های آمریکایی مانند آبرامز را در اختیار داشتیم اما این تانک‌ها فاقد تجهیزات بودند. تلاش کردیم تجهیزات را از مصر خریداری کنیم اما آنها نپذیرفتند، زیرا آمریکا خرید این سلاح را مشروط کرده بود که تجهیزات آنها را فقط با موافقت‌شان بدهند. در واقع ما ذخایر نداشتیم و حتی هلیکوپتر و جنگندهای «اف‌۱۶» را نیز با تاخیر یک ساله به ما دادند و با این تدابیر توان ما را تضعیف کردند. ما سلاح داشتیم اما سلاح ما در آن حد نبود که با چنین حمله‌ای که از حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار بود، مقابله کند. از این رو به هر قیمتی به دنبال سلاح بودیم. به لهستان و بلغارستان رجوع کردیم و برای خرید سلاح توافق کردیم؛ با این حال، سلاح آنها با تاخیر به دست ما می‌رسید و ما در شرایط اضطراری بودیم. درگیری‌ها در مرزهای بغداد، سامرا و کربلا بود. ما برای خرید سلاح توافق کردیم اما سلاح در زمان مناسب به دست ما نمی‌رسید، از این رو با حاج‌قاسم سلیمانی توافق کردیم که ایران این سلاح‌ها را در اختیار ما بگذارد. از ایران سلاح خریداری کردیم و این نقطه قوت و لطف بزرگ جمهوری اسلامی بویژه حاج قاسم است. 
نوری المالکی همچنین با اشاره به نحوه کمک سردار شهید سلیمانی و جمهوری اسلامی به عراق در مبارزه با داعش گفت: هنگامی که آن اتفاق افتاد، او (سردار سلیمانی) در بغداد بود و پرسید چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم. به او گفتم سلاح در اختیارمان بگذارید. به ما سلاح بفروشید، ما فورا سلاح می‌خواهیم. این مرد و نیز رهبر جمهوری اسلامی هیچ کوتاهی‌ای نکردند. چنانچه امروز بر سر سلاح توافق می‌کردیم، فردا این سلاح به دست ما می‌رسید. مانند بلغارستان و لهستان و آمریکا و دیگر کشورها نبود که به یک سال زمان نیاز داشتیم تا سلاح را به دست ما برسانند. اگر امروز با ایران توافق می‌کردیم، فردا سلاح اعم از سلاح‌های سبک و متوسط و برخی سلاح‌های سنگین به دست ما می‌رسید و مستقیما وارد خط نبرد می‌شد و اگر این سلاح‌ها به کارشناس نیاز داشت، کارشناسان به همراه سلاح‌ها می‌آمدند و به میدان‌های نبرد می‌رفتند تا روند استفاده از این سلاح یا آموزش مبارزان و مجاهدان را مدیریت کنند. این نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران و حاج‌قاسم است که نباید فراموشش کنیم. آنها با فراهم کردن سلاح از انبارهای خودشان، این امکان را برای نیروهای ما فراهم کردند تا به مقابله با داعش بپردازند. 

Page Generated in 0/0053 sec