printlogo


کد خبر: 229039تاریخ: 1399/10/17 00:00
110 فیلم متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شدند
آغاز داوری فیلم فجر از 20 دی‌ماه

جشنواره فجر این روزها پرخبرتر از همیشه شده است، علاوه بر انتشار فهرست آثار متقاضی در جشنواره فیلم فجر که برای نخستین بار اتفاق می‌افتد، دبیر جشنواره نیز از آغاز داوری فیلم فجر از 20 دی‌ماه خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، در آخرین ساعات دوشنبه‌شب، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر با پایان مهلت ثبت‌نام در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره را معرفی کرد. بر اساس آیین‌نامه این دوره جشنواره، فیلم‌هایی که شرایط حضور دارند، توسط دبیرخانه جشنواره بررسی می‌شوند. البته انتشار این اسامی حاشیه‌هایی هم داشت. چند تن از سازندگان این آثار بلافاصله اعلام کردند آثارشان متقاضی حضور در جشنواره نبوده است اما سیمون سیمونیان، مسؤول دبیرخانه سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با مهر، به این خبرسازی‌ها پاسخ داد. او در پاسخ به این سوال که چرا صاحبان ۲ فیلم سینمایی تاکنون اعلام کرده‌اند که فرم شرکت در این دوره از جشنواره فیلم فجر را پر نکرده‌اند اما نام‌شان در فهرست رسمی این رویداد درج شده است، توضیح داد: «پیش از هر چیز باید اعلام کنم دبیرخانه فیلم فجر نمی‌تواند به صورت مستقل فرم حضور برای یک فیلم سینمایی را پر کند، بلکه این تهیه‌کننده یا کارگردان فیلم هستند که فرم حضور در جشنواره را با درج کد ملی پر کرده‌اند و اسناد مرتبط با تکمیل فرم‌های تقاضا موجود است». او در ادامه با ذکر اسامی به شبهات موجود در این ماجرا پاسخ داده است. 
اما خبر دیگر اینکه محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگویی با ایسنا درباره زمان شروع داوری آثار جشنواره و اسامی داوران بیان کرد: «امسال 7 نفر فیلم‌های جشنواره فجر را داوری می‌کنند که هنوز اسامی آنها قطعی نشده است ولی بزودی این کار انجام می‌شود. داوری فیلم‌ها از روز 20 دی‌ماه شروع می‌شود و فیلم‌ها با حضور این 7 داور در ساختمان جشنواره یا موزه سینما دیده خواهند شد». او درباره کم شدن تعداد فیلم‌های متقاضی و اینکه گفته شده بعد از بررسی آثار واجد داوری و حذف فیلم‌هایی که شرایط حضور در جشنواره را ندارند (مثل آثار ویدئویی) شاید تعداد فیلم‌ها به حدود 50 اثر کاهش پیدا کند، آیا به روال بسیاری از دوره‌ها، مهلت بیشتر یا استثنا برای برخی فیلم‌ها که ممکن است تا بیستم دی‌ماه نسخه نهایی‌شان آماده نشود قائل می‌شوند یا خیر؟ گفت: «تعداد فیلم‌هایی که در نهایت به داوری می‌رسند، شاید از 50 فیلم هم کمتر شود، چون جز آنهایی که با قوانین جشنواره مطابقت داده و حذف می‌شوند، باقی باید طبق تاریخ اعلام شده قبلی، نسخه DCP را برسانند، چرا که داوری روز 20 دی آغاز می‌شود. بنای ما بر این است که حتی اگر تعداد کمتری فیلم هم تا این زمان به جشنواره برسد، فقط همان‌ها را داوری کنیم».
دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به اینکه با توجه به برنامه‌ریزی برای تنظیم جدول نمایش، آیا تصمیم قطعی برای نمایش فیلم‌ها گرفته شده است، گفت: «ما نمایش فیلم‌ها را برای صاحبان آثار، اصحاب رسانه و منتقدان تقریبا قطعی کرده‌ایم، سالن‌ها هماهنگ و کارهای مربوط به آن انجام شده است، مگر اینکه ستاد مقابله با کرونا اجازه این کار را ندهد. در حال حاضر نمایش فیلم در برج میلاد قطعی است و احتمالا پردیس ملت را هم اضافه می‌کنیم».

Page Generated in 0/0059 sec