printlogo


کد خبر: 229042تاریخ: 1399/10/17 00:00
منابع آگاه از صدور دستور تعلیق کار «هشام داوود» مشاور نخست‌وزیر عراق به دلیل اظهارات سخیف درباره فرماندهان مقاومت خبر دادند
انتقادات گسترده به هتاکی مشاور مصطفی الکاظمی

گروه‌ بین‌الملل: اظهارات سخیف و موهن مشاور نخست‌وزیر عراق درباره فرماندهان مقاومت باعث انتقادات بسیاری شده و در این میان برخی منابع آگاه از تعلیق کار وی به دستورمصطفی‌الکاظمی خبر دادند. اظهارات مشاور نخست‌وزیر عراق که بشدت از سوی افکار عمومی و گروه‌های سیاسی مورد انتقاد واقع شد، نگرانی‌ها درباره افزایش حضور نیروهای مخالف استقلال و حاکمیت عراق را در بدنه دولت افزایش داده است. نکته قابل تامل اینکه اقدامات و مواضع دولت الکاظمی و شخص نخست‌وزیر عراق در یک سال گذشته مخالفت‌های جدی از سوی پارلمان، مقامات مذهبی و سیاسی عراق و ملت این کشور را در پی داشته است؛ انتقاداتی که عموما متوجه اجرا نشدن مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج آمریکایی‌هاست. 
 
* واکنش به سخنان هتاکانه مشاور الکاظمی
به گزارش «وطن امروز»، پایگاه خبری «بغداد الیوم» دیروز از قول یک منبع آگاه دولت عراق بدون ذکر نام نوشت: «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق دستور تعلیق کار «هشام داوود» مشاور خود در امور گفت‌وگوی ملی و تحقیقات درباره اظهارات اخیرش در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی درباره [شهید] قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس را صادر کرد». 
هشام داوود، مشاور نخست‌وزیر عراق اخیرا در گفت‌وگویی ادعاهایی را درباره سردار سپهبد سلیمانی مطرح کرده بود که با محکومیت و انتقادهای شدیدی در عراق روبه‌رو شده است. در آخرین مورد، «مهدی الامرلی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در این باره گفت: آیت‌الله سیستانی از شهید سلیمانی به عنوان یکی از فرماندهان پیروزی در عراق یاد کرده است. می‌خواهم به داوود (مشاور الکاظمی) بگویم وقتی تروریسم عراق را درمی‌نوردید، تو در عشرتکده‌های اروپا لَم داده بودی و سلیمانی با ما در خاکریزهای شرافت و عزت و جهاد در منطقه آمرلی بود و عراق را ترک نکرد و در همه عملیات‌های آزادسازی شرکت کرد و در خاک این کشور به شهادت رسید. 
در پی این انتقادها هشام داوود در بیانیه‌ای درصدد توجیه ادعاها و تبرئه خود برآمد و اعلام کرد گفته‌هایش در جریان فیلم مستند شبکه یادشده به عنوان مشاور نخست‌وزیر نبوده است. 
 
* هشدار درباره اقدامات مرموز در پایگاه‌های نظامی آمریکا
اقدامات مرموز آمریکا در عراق وارد فاز جدیدی شده است. در همین ارتباط، یکی از اعضای کمیسیون حقوقی پارلمان عراق درباره تبدیل پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق به پایگاه‌های دائمی در صورت تداوم سکوت در قبال آن هشدار داد. به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، «حسین العقابی» عضو این کمیسیون تصریح کرد رابطه میان عراق و آمریکا غیرمتوازن است. نماینده عراقی تصریح کرد: پایگاه‌های نظامی آمریکا در صورتی که یک موضع ملی در قبال آنها اتخاذ نشود، به صورت دائمی باقی خواهند ماند. ۲ روز پیش یک منبع آگاه عراقی از ورود بیش از ۲۰۰ خودرو و کامیون نظامی آمریکایی به پایگاه «عین‌الاسد» در الانبار خبر داد و اعلام کرد همزمان با حرکت این کاروان بزرگ از خودروها و کامیون‌های نظامی به سوی عین‌الاسد، جنگنده‌ها، بالگردها و پهپادهای آمریکایی نیز امنیت این کاروان را بر عهده داشتند. پایگاه هوایی عین‌الاسد در ۱۶۰ کیلومتری غرب بغداد، در استان الانبار قرار دارد. مساحت این پایگاه ۱۰ کیلومتر مربع یعنی چیزی برابر با مساحت منطقه سبز بغداد است و بزرگ‌ترین پایگاه فعلی نیروهای آمریکایی در عراق به شمار می‌رود که نیروهای عراقی نیز در بخشی از آن حضور دارند. 
 
* لزوم پاسخ بغداد به تروریست‌های آمریکایی
«مختار الموسوی» عضو کمیسیون روابط خارجه پارلمان عراق ضمن انتقاد از سکوت دولت این کشور در قبال جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج‌‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد تأکید کرد پاسخ ندادن دولت به این جنایت نشانه ضعف دولت است. الموسوی گفت پارلمان عراق درباره این جنایت، حرف خود را زد و تصمیم به پایان حضور نیروهای بیگانه از جمله آمریکا در عراق گرفت و در همین ارتباط تلاش‌هایی نیز برای به جریان انداختن این موضوع پس از تحویل قدرت در آمریکا به «جو بایدن» در حال انجام است. الموسوی تصریح کرد که پاسخ ندادن دولت عراق به این جنایت آمریکا نشانه ضعف دولت و رهبری عراق است. 
 
* انفجار مجدد در مسیر نظامیان آمریکا
یک کاروان لجستیکی ائتلاف آمریکایی بار دیگر پیش از ظهر دیروز (سه‌شنبه) در استان صلاح‌الدین هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار گرفت. به نوشته کانال تلگرامی صابرین‌نیوز، هنوز از میزان تلفات و خسارات احتمالی خبری منتشر نشده و هیچ گروهی نیز مسؤولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. دوشنبه‌شب نیز یک کاروان ائتلاف آمریکایی در جاده شهر «دجیل» در ۶۰ کیلومتری بغداد هدف انفجار قرار گرفت و گروه «قاصم الجبارین» مسؤولیت آن را بر عهده گرفت. این برای دومین بار در این هفته است که کاروان‌های لجستیکی ائتلاف آمریکایی در بخش شمالی عراق هدف قرار می‌گیرد، در حالی ‌که تمام عملیات‌های پیشین در استان‌های جنوبی رخ می‌داد.

Page Generated in 0/0179 sec