printlogo


کد خبر: 229060تاریخ: 1399/10/17 00:00
هشدار به دولت
برای حل مشکل آلودگی هوای تهران توصیه کافی نیست

«ما نیازمند مدیریت صحیح در حوزه هوای تهران هستیم، همه از این وضعیت آلودگی آگاه هستند ولی شخص یا نهادی مدیریت آن را بر عهده نمی‌گیرد؛ سازمان محیط‌زیست موضوع را به گردن وزارت نفت یا وزارت نیرو می‌اندازد و این ۲ وزارتخانه هم می‌گویند موضوع به سازمان محیط‌زیست مرتبط است و هر شخصی موضوع را به دیگری مرتبط می‌داند». رئیس مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به وضعیت نامساعد هوای پایتخت بر لزوم تعیین مرجع مدیریت هوای تهران تاکید کرد و از مسؤولان خواست برای رفع این مشکل اقدام کنند. سیدرضا تقوی در گفت‌و‌‌گو با ایسنا با اشاره به مشکلات پایتخت بویژه وضعیت آلودگی هوا گفت: بخش عمده‌ای از ناوگان حمل‌و‌نقل ما چه در بخش اتوبوس‌ها و چه در بخش تاکسی‌ها از رده خارج هستند، بر همین اساس باید به فکر تعویض و نوسازی در این بخش‌ها باشیم. وی تصریح کرد: مسؤولان مرتبط با این موضوع باید طرحی را در دولت تدارک ببینند و دولت هم اقدامات لازم را انجام دهد، این موضوع امری جدی است و باید به فکر آن بود، چرا که مردم دچار مشکل هستند. تقوی گفت: یک ابر سیاه آسمان تهران را فرا گرفته و آقایان صرفا توصیه می‌کنند کودکان و بیماران قلبی از خانه خارج نشوند، آیا این کار کافی است؟
 
* افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: روز چهارشنبه در بیشتر مناطق کشور آسمان صاف خواهد بود و برای شهرهای صنعتی و پرجمعیت غبار صبحگاهی دور از انتظار نیست. صادق ضیاییان در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۱۸ و ۱۹ دی) در بیشتر مناطق کشور جوی آرام و پایدار پیش‌بینی می‌شود و غبار محلی پدیده غالب در شهرهای پرجمعیت است. ضیاییان با اشاره به اینکه از بعدازظهر روز شنبه (۲۰ دی) در ارتفاعات زاگرس مرکزی و شمالی ابرناکی، گاهی وزش باد و بارش پراکنده خواهیم داشت، گفت: طی این روز در شهرهای صنعتی کشور مانند تهران، کرج، اراک، قم و اصفهان افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست. 
 
* خطرات جدی ورود ذرات آلاینده هوا به خون
دبیر ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: مردم می‌توانند با رعایت اصول ساده مثل در خانه ماندن، نوشیدن مایعات، خودداری از انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی، مصرف میوه و سبزیجات و حذف غذاهای بی‌ارزش تا حد زیادی از آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا جلوگیری کنند. علیرضا سلیمانی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه البرز در وضعیت آلودگی هوا و وارونگی دما قرار دارد، مردم بویژه گروه‌های حساس باید از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند. وی با اشاره به اینکه ورود ذرات آلاینده هوا به خون خطراتی جدی به همراه دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه سردی هوا شیوع بیماری‌های ویروسی را افزایش می‌دهد، شهروندان باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در مکان‌های عمومی حساسیت بیشتری داشته باشند.

Page Generated in 0/0054 sec