printlogo


کد خبر: 229062تاریخ: 1399/10/17 00:00
شناسایی ۶۱۱۳ بیمار جدید در یک شبانه‌روز
تعداد فوتی‌های کرونا ۲ رقمی شد

گروه اجتماعی: سرانجام بعد از ۴ ماه، میزان مرگ‌و‌میر روزانه ناشی از کرونا در ایران ۲ رقمی شد و به 98 نفر کاهش یافت. 
سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز گفت: از دوشنبه تا سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۶۸۶ نفر از آنها بستری شدند. 
وی گفت: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۶۲۰ نفر رسید. 
لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۸ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۷۴۸ نفر رسید. 
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۹ هزار و ۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری گفت: ۴۸۲۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، تاکنون ۷ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۴۱۶ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. 
لاری ادامه داد: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. 
 
* وضعیت نگران‌کننده کرونا در مازندران
لاری گفت: شهرستان‌های ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در استان مازندران تنها شهرستان‌های قرمز در کشور یعنی در وضعیت «بسیار پرخطر» هستند و مابقی شهرستان‌های این استان نیز در وضعیت نارنجی یا پرخطر قرار دارند. 
وی افزود: نمودار موارد بستری و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در استان مازندران برخلاف روند نزولی بیماری در کشور، در حال صعود است و مطمئنا در صورت ادامه روند افزایشی، شهرستان‌های بیشتری از این استان در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند. لاری ادامه داد: افزایش تعداد موارد غربالگری، انجام گسترده تست‌های سریع، توسعه مراقبت‌های منزل به منزل و محله به محله در قالب طرح شهید سلیمانی با تلاش شبانه‌روزی همکاران نظام سلامت استان، هلال‌احمر و بسیج در حال اجراست و امیدواریم با هماهنگی تیم‌های نظارتی و حمایتی در قالب طرح مذکور و همکاری جدی مردم در عمل به توصیه‌های بهداشتی بویژه پرهیز از دورهمی خانوادگی و خودداری از ملاقات محلی در مناطق روستایی، شاهد توقف روند نگران‌کننده بیماری در این استان باشیم. 
 
* پیشروی آزمایش‌های بالینی واکسن کرونا با احتیاط بالا
دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت با اشاره به جزئیات فرآیندهای فاز اول مطالعه بالینی واکسن کرونا، گفت: از روز دوشنبه تا سه‌شنبه ۴ نفر دیگر از داوطلبان شرکت در فاز اول مطالعه بالینی واکسن کرونا در کشور واکسن را دریافت کرده و وارد مطالعه شدند. احسان شمسی‌کوشکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فرآیند فاز اول مطالعه بالینی واکسن ‌ایرانی کرونا، گفت: هدف اصلی فاز اول مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی و اثبات ایمنی فرآورده تولید شده است. به این‌ معنا که استفاده آن فرآورده برای افراد ایمن بوده و دچار واکنش‌های بسیار جدی و عوارض ناخواسته جدی نمی‌شوند. 
وی افزود: در فاز یک کارآزمایی‌های بالینی، نکته مهم اطمینان از ایمنی فرآورده است. بر همین اساس از آنجایی که نخستین‌بار است تست واکسن کرونا در کشور آغاز شده، باید با احتیاط زیادی آزمایش‌های مربوطه را پیش ببریم، به طوری که اولا آزمایش با تزریق دوز کمتر واکسن به نخستین داوطلبان آغاز می‌شود و بتدریج اگر دوز بالاتری وجود داشته باشد، روی داوطلبان بعدی آزمایش می‌شود و افراد هم به صورت تک‌تک یا در قالب گروه‌های کوچک وارد مطالعه می‌شوند تا اگر ریسکی هم وجود دارد، افراد کمتری دچار این ریسک شوند. دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت اظهار کرد: مردم به این مساله مهم اطمینان داشته باشند. ۵۶ نفری هم که قرار است در فاز اول مطالعه بالینی واکسن کرونای ایرانی را دریافت کنند، بتدریج و با دقت بسیار زیاد وارد مطالعه می‌شوند. وی گفت: فاز اول تست کرونا بین یک ماه و نیم تا ۲ ماه طول می‌کشد. بعد از این مدت اگر کار انجام شده و نتایج به دست آمده در فاز اول مطالعه بالینی درست باشد، وارد فاز دوم مطالعه بالینی می‌شویم. 
 

Page Generated in 0/0047 sec