printlogo


کد خبر: 229066تاریخ: 1399/10/17 00:00
اخبار

تراز تجاری در مناطق آزاد کشور تقریباً منفی است
همایش بررسی اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با همکاری کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیروز با حضور مسؤولان مربوط برگزار شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست با اشاره به اینکه قانون تشکیل مناطق آزاد در کشور سال 1372 تصویب شد، گفت: سال‌ها از تصویب این قانون می‌گذرد و اکنون لزوم بازنگری و آسیب‌شناسی این قانون در کشور احساس می‌شود، بنابراین طرح اصلاح قانون مناطق آزاد بعد از اعلام وصول در صحن علنی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت. محمدرضا پورابراهیمی افزود: مجموع جذب سرمایه خارجی برای سرمایه‌گذاری یکی از اولویت‌های مهم در مناطق آزاد بوده که تاکنون به طور میانگین حداکثر 10 درصد از مجموع منابع جذب‌شده در داخل کشور از محل جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. همچنین مجموع سهم تجارت نسبت به مجموع فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد حدود 2 درصد از کل مجموعه تجارت در سرزمین اصلی است و این اعداد و ارقام بیانگر یک شرایط خاص است. وی با بیان اینکه تراز تجاری در مناطق آزاد کشور تقریبا منفی است، گفت: در بحث تراز تجاری در مناطق آزاد، به طور متوسط معادل 2 برابر میزان صادرات در این مناطق، واردات صورت گرفته است، البته به جز وارداتی که به صورت غیررسمی انجام شده و در آمارها اعلام نمی‌شود. 
***
همتی به جای فرافکنی، فکری به حال کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی کند
نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به اظهارات همتی، رئیس کل بانک مرکزی درباره مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق درباره نرخ ارز، این اظهارات را نوعی فرافکنی خواند و گفت: عملکرد ضعیف این دولت در حوزه ارز برای مردم کاملا ملموس است و نیاز به هیچ‌گونه توضیحی ندارد. سیدمحسن دهنوی با بیان اینکه این دولت، ضعیف‌ترین دولت پس از انقلاب در زمینه سیاست‌های ارزی بود، افزود: بانک مرکزی نیز در حوزه سیاست‌های ارزی ضعیف‌ترین بانک مرکزی پس از انقلاب بود و باعث شد شاهد بیشترین میزان افت ارزش پولی ملی باشیم. وی تصریح کرد: بنابراین ربط دادن ضعف در مدیریت بازار به مصوبه مجلس، نوعی فرافکنی سیاسی به شمار می‌آید؛ اگر دولت توانایی اصلاح نرخ ارز را دارد، این اصلاحات را همین الان که هنوز هیچ مصوبه‌ای قانونی نشده است، انجام دهد. 
***
مسدودی 4500 درگاه قمار خارج از کشور
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره خروج دستگاه‌های پوز از مرز و اتصال آنها به حساب‌های بانکی داخلی، گفت: در این موضوع به شبکه پرداخت اعلام کرده‌ایم محلی که برای استفاده از پایانه فروش اعلام شده است باید خدمات شبکه پرداخت در همان جا استفاده شود؛ به بیان بهتر، ثبت پایانه فروش در یک محل و استفاده از آن در محلی دیگر، خلاف مقررات است و با استناد به همین موضوع استفاده از پایانه‌های فروش در خارج از کشور خلاف مقررات این بانک به حساب می‌آید. 
مهران محرمیان ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که این نکته نیز به صورت هوشمند شناسایی و مسدود می‌شود. بر این اساس تنها طی مدت چند ماه ۴۵۰۰ پایانه فروش خارج از کشور توسط شاپرک به صورت هوشمند شناسایی و مسدود شده است. در حال حاضر و بر اساس برآوردهای ما به دلیل وجود روش‌های هوشمند شناسایی و ساماندهی، پایانه ‌فروشی که در خارج کشور فعال باشد، بسیار کم است. 
***
ثبت‌نام مرحله جدید طرح ملی مسکن
وزارت راه‌و‌‌شهرسازی در اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام مرحله سوم طرح ملی مسکن خبر داد. در اطلاعیه وزارت راه‌و‌شهرسازی آمده است؛ متقاضیان فاقد مسکن از ساعت 10 صبح روز پنجشنبه 18 دی می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. متقاضیان می‌توانند از تاریخ بازگشایی سامانه با مراجعه به سامانه tem.mrud.ir نسبت به ثبت‌نام بر اساس شرایط اعلامی اقدام کنند. با توجه به محدودیت تامین اراضی، پس از پالایش و احراز شرایط، متقاضیان نهایی به میزان ظرفیت احصا شده از بین متقاضیان تاییدشده انتخاب خواهند شد. 
***
با امضای تفاهمنامه با دانشگاه تهران
زنجیره ارزش شرکت‌های دانش‌بنیان در بانک پارسیان تکمیل شد
مدیر آینده‌پژوهی و تحقیقات بانکداری اسلامی از امضای تفاهمنامه پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بانک پارسیان خبر داد. 
دکتر مهدی فراهانی ضمن بیان این خبر گفت: این قرارداد به منظور یکپارچه‌سازی خدمات دانش‌محور، تقویت جعبه ابزار نوآورانه و ایجاد حلقه اتصال بین صنعت (بانکداری) و دانشگاه منعقد شده است. 
وی افزود: با انعقاد قرارداد پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بانک پارسیان از یک سو دغدغه وثایق شرکت‌های دانش‌بنیان برطرف شده و از سوی دیگر تامین مالی این گروه از مشتریان با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. 
مدیر آینده‌پژوهی و تحقیقات بانکداری اسلامی ابراز امیدواری کرد طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده در ادامه سال جاری که به تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مزین به نام «جهش تولید» است با تمرکز بر گسترش روزافزون این نوع تعاملات سازنده در توسعه بخش استراتژیک کشور گام‌های ارزنده‌ای برداشته شود.

Page Generated in 0/0059 sec