printlogo


کد خبر: 229075تاریخ: 1399/10/17 00:00
در راستای اجرای مصوبه هسته‌ای مجلس، تولید اورانیوم 20 درصد به شرایط «پایدار» رسید
توفیق اجباری
صالحی: در حال نصب 1000 سانتریفیوژ IR2m هستیم

گروه سیاسی: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در نهایت با تاخیر دولت و سازمان انرژی اتمی، از روز دوشنبه با فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰‌درصد در مجتمع غنی‌سازی شهید مسعود علیمحمدی(فردو) آغاز شد تا به این ترتیب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند ایران غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را در سایت فردو آغاز کرد. در بیانیه روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «ایران امروز گازدهی اورانیوم U-235 را که پیش‌تر تا 1/4 درصد غنی‌سازی شده بود به 6 آبشار سانتریفیوژ در سایت غنی‌سازی فردو برای غنی‌سازی بیشتر تا ۲۰ درصد آغاز کرد».
به گزارش «وطن امروز»، شروع غنی‌سازی 20درصدی اورانیوم در ایران اما بلافاصله در صدر اخبار جهان قرار گرفت و واکنش‌های بسیاری را در سطح جهان به دنبال داشت که در نخستین آن، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای به این اقدام ایران واکنش نشان داد و گفت: «اقدام ایران در غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد در فردو تلاشی آشکار در راستای تشدید کمپین باج‌خواهی هسته‌ای این کشور است. این تلاش همچنان به شکست خواهد انجامید. آمریکا و جامعه بین‌المللی همچنان برای گزارش واقعیت‌های میدانی چشم به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند داشت».
در سوی دیگر آتلانتیک، اتحادیه اروپایی نیز به این تصمیم ایران واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای این اقدام را انحراف قابل ملاحظه از توافق هسته‌ای برشمرد. در این زمینه سخنگوی کمیسیون اروپا در اظهاراتی مداخله‌جویانه و در شرایطی که اروپا به هیچ کدام از تعهدات برجامی‌اش عمل نکرده است، نسبت به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز تاسف کرد و مدعی شد این اقدام خلاف تعهدات تهران است. به گزارش رویترز، سخنگوی کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه در اظهاراتی به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ۲۰ درصد واکنش نشان داد و در یک نشست خبری مدعی شد: ما بشدت نسبت به این اقدامات ایران نگران هستیم. این سخنگوی اروپایی این گام ایران را خلاف تعهدات هسته‌ای‌اش خواند که به گفته وی پیامدهایی جدی خواهد داشت. این سخنگوی کمیسیون اروپا ادامه داد: این اقدام تاسف‌برانگیز است اما از طرفی بسیار حائز اهمیت است که ما توافق هسته‌ای را حفظ کنیم. 
 
* موضع روسیه و چین
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم در پیامی توئیتری در این باره نوشت: «اینکه ایران اعلام کرد به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد ادامه می‌دهد، خبر فوری نیست. این گام با توجه به قوانین تصویب‌شده در مجلس ایران قابل پیش‌بینی بود. نکته اصلی اینجاست که با توجه به احتمال عادی شدن اوضاع پیرامون برجام، این اقدام قابل برگشت است».
«هووا چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین هم روز سه‌شنبه خواستار آرامش و خویشتنداری بعد از بیانیه ایران درباره آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم شد و گفت: تمام طرف‌ها باید از برداشتن گام‌هایی که می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها شود، اجتناب کنند. سخنگوی دولت ژاپن اما با ابراز نگرانی از تصمیم ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم، این اقدام را در تناقض با توافق هسته‌ای خواند. 
 
* خشم‌ صهیونیست‌ها
از سرزمین‌های اشغالی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به شروع مجدد غنی‌سازی ۲۰ درصد مدعی شد تهران در پی توسعه برنامه هسته‌ای با اهداف نظامی است و افزود: هدف ایران ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است و تل‌آویو هرگز این امکان را به ایران نمی‌هد. «الی کوهن» وزیر اطلاعات این رژیم نیز در واکنش به از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران این اقدام را «نقض آشکار» توافق هسته‌ای خواند و از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواست تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کند. او گفت فقط سیاست‌های قاطع از سوی «جو بایدن» و ادامه تحریم‌ها، ثبات را حفظ می‌کند. در همین حال «ایهود باراک» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم در اظهاراتی عنوان کرد «ایرانی‌ها در تولید موشک، غنی‌سازی اورانیوم و سیطره بر سوریه از ما جلوترند».
خشم مقامات آمریکایی و صهیونیست در کنار واکنش تند اتحادیه اروپایی اگر چه قابل انتظار و محتمل به نظر می‌رسد اما در عین حال بیانگر یک گام دقیق و حساب‌شده در برهم خوردن ارزیابی‌های شرکای برجامی ایران از بازدارندگی هسته‌ای کشورمان است. غنی‌سازی 20 درصد به عنوان یک اهرم بازدارنده از همان ابتدای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در اختیار دولت قرار داشت اما دولت روحانی با این ارزیابی که با خروج ترامپ از برجام بین آمریکا و اروپا شکاف افتاده و تروئیکای اروپا خلأ نبود آمریکا در توافق هسته‌ای را جبران می‌کند، یک سال به انتظار نشست؛ انتظاری که صبر راهبردی و فرصت به دیپلماسی نامیده شد. با شکست این راهبرد دولت از اردیبهشت‌ماه 98 پنج گام کاهش تعهدات هسته‌ای را توام با ملاحظات و احتیاط بسیار برداشت که منجر به بازگشت طرف‌های برجامی به تعهدات‌شان نشد و حتی در چند نوبت گام‌های دولت را نمادین نامیدند. در نهایت اما مجلس شورای اسلامی در واکنش به عدم تعهدات این کشورها و پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کرد تا توازن را به توافق هسته‌ای بازگرداند و دست دولت را در مواجهه با طرف آمریکایی ـ اروپایی پر کند. 
با این حال در داخل کشور دولتمردان از روز گذشته در حال توضیحات تکمیلی آغاز فرآیند غنی‌سازی 20 درصد و الزام دولت به اجرای کامل مصوبه مجلس شورای اسلامی هستند. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه دوشنبه‌شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره واکنش‌های صورت گرفته به غنی‌سازی ۲۰درصد از جمله اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپایی که گفته این اقدام ایران انحراف قابل توجه از تعهدات ایران در برجام است و اینکه ما منتظر گزارش آژانس می‌مانیم و بعد اقدام لازم را انجام می‌دهیم، گفت: به نظر من اروپایی‌ها در این زمینه حق صحبت کردن ندارند. اگر انحراف از برجام است، عدم اجرای تعهدات‌شان در موضوع رفع تحریم‌ها که اصلا انحراف کامل از تعهدات آنها در برجام است. اروپایی‌ها هر بار تکرار کرده‌اند و در بیانیه‌های کمیسیون‌های مشترک برجام هر بار تکرار شده است، از جمله نشست غیررسمی وزرای خارجه ایران و ۱+۴ که در بیانیه نهایی باز هم اشاره شد که رفع تحریم‌ها یک پایه اجتناب‌ناپذیر برجام است. معاون وزیر خارجه بیان کرد: اروپایی‌ها برای اینکه در چند سال گذشته به‌رغم اینکه ایران از منافع رفع تحریم‌ها بهره‌مند نبوده و کماکان برجام را حفظ کرده، باید ممنون‌ ایران باشند که تا الان برجام را حفظ کرده است. 
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در زمان برجام اظهار داشت: غنی‌سازی ۲۰ درصد طبق قانون مجلس است و اروپایی‌ها که خودشان را به‌اصطلاح مهد دموکراسی می‌دانند حق ندارند به اجرای قانون مجلس ایرادی وارد کنند. بهتر است آنها اگر خواهان حفظ برجام هستند و اگر فکر می‌کنند این حرکت انحرافی در مسیر برجام است، اول مسیر خود و انحرافات خودشان را اصلاح کنند. 
همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی روز سه‌شنبه در مراسم چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور که در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد، درباره آغاز مجدد غنی‌سازی ۲۰درصد در تأسیسات غنی‌سازی فردو که از روز دوشنبه شروع شد، گفت: در غنی‌سازی ۲۰درصد وقتی مجلس قانون را تصویب کرد، خود را ملزم به اجرای قانون دانستیم. رئیس‌جمهور هم دستور تامین بخشی از نیازهای مالی این قانون را در سال ۹۹ و غنی‌سازی ۲۰ درصد را داد و بعد از طی تشریفات آژانس، به لحاظ فنی در مدت ۲۴ ساعت توانستیم ۲۰درصد را راه بیندازیم و هر ساعتی ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد تولید کنیم و الان تولید، پایدار شده است. علی‌اکبر صالحی عنوان کرد: ماهانه حدود 8 تا ۹ کیلو می‌توانیم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کنیم تا به ۱۲۰ کیلویی که قانون از ما خواسته، برسیم. 
 
* در حال نصب یکهزار سانتریفیوژ IR2m هستیم
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار داشت: الان داریم یکهزار سانتریفیوژ IR2m نصب می‌کنیم و همین الان ۲ آبشار نصب شده و کار می‌کند، یعنی ۳۲۰ و خرده‌ای از این سانتریفیوژهای IR2m نصب شده و همچنان در حال نصب شدن است و ان‌شاءالله در 3-2 ماه آینده که طبق قانون باید هزار IR2m نصب کنیم، در همان زمان و حتی زودتر هم نصب خواهیم کرد. 
 
* آغاز ساخت سانتریفیوژهای IR6
صالحی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر ساخت سانتریفیوژهای IR6 را شروع کرده‌ایم که طبق قانون گفته شده و باید بتوانیم در یک سال هزار ماشین IR6 تولید کنیم. مواد اولیه آن را تهیه می‌کنیم و با کمکی که رئیس‌جمهور کرد و دستور داد نیازهای مالی آن تامین شود، ما این کار را شروع کردیم، چرا که نیاز مالی آن خیلی بالاست. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: ان‌شاءالله طبق آن چیزی که مجلس از ما خواسته و درست در محدوده‌های زمانی که مدنظر است و حتی زودتر، این کار را پیش می‌بریم و هیچ مشکلی در این باره نداریم. 

Page Generated in 0/0064 sec