printlogo


کد خبر: 229201تاریخ: 1399/10/21 00:00
اخبار

ورود ۷ نفر دیگر به تست واکسن ایرانی کرونا
دبیر کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت از صدور مجوز تزریق واکسن کرونای ایرانی به ۷ نفر دیگر از امروز یکشنبه خبر داد. دکتر احسان شمسی‌کوشکی در گفت‌و‌‌گو با ایسنا گفت: با آغاز فاز اول مطالعه بالینی واکسن کرونای ایرانی، در مرحله اول این واکسن به ۳ نفر از داوطلبان تزریق شد و بعد از بررسی وضعیت آنها و ارائه نتایج و مستندات، در کمیته پایش ایمنی داده‌ها، در مرحله دوم ۴ نفر دیگر وارد مطالعه انسانی شدند. وی در ادامه با بیان اینکه عوارض جدی در داوطلبانی که واکسن ‌کرونای ایرانی را دریافت کرده‌اند، دیده نشده و حال عمومی آنها خوب است، افزود: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده در کمیته پایش ایمنی داده‌ها، مجوز ورود ۷ نفر دیگر به فاز اول مطالعه بالینی و تزریق واکسن کرونا صادر شد. بر این اساس قرار است طی امروز و فردا (۲۱ و ۲۲ دی‌ماه) واکسن به 7 نفر دیگر از داوطلبان تزریق شود. به گفته وی، داوطلبان دریافت واکسن کرونای ایرانی در فاز اول مطالعه بالینی بتدریج وارد مطالعه می‌شوند، چراکه در فاز یک کارآزمایی‌های بالینی نکته مهم اطمینان از ایمنی فرآورده است. البته درباره اثربخشی فرآورده هم بررسی‌هایی انجام می‌شود اما هدف اصلی در مرحله اول ایمنی فرآورده است. بر همین اساس از آنجا که نخستین‌بار است تست واکسن کرونا در کشور آغاز شده، باید با احتیاط بالایی آزمایش‌ها را پیش بریم؛ به طوری که ابتدا آزمایش با تزریق دوز کمتر واکسن در نخستین داوطلبان آغاز می‌شود و بعد بتدریج اگر دوز بالاتری وجود داشته باشد، آن را روی داوطلبان بعدی آزمایش می‌کنند و افراد هم به صورت تک‌تک یا در قالب گروه‌های کوچک وارد مطالعه می‌شوند تا اگر ریسکی هم وجود دارد، افراد کمتری دچار این ریسک شوند. شمسی‌کوشکی همچنین گفت: در فاز اول مطالعه بالینی واکسن کرونا در کشور، ۵۶ نفر شرکت خواهند کرد که بتدریج وارد مطالعه می‌شوند. این فاز تا ۲ ماه طول می‌کشد. بعد از این مدت اگر کار انجام‌شده و نتایج به دست آمده در فاز اول مطالعه بالینی درست باشد، وارد فاز دوم مطالعه بالینی می‌شویم.
***
20 درصد مدارس کشور فرسوده‌اند
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از مشارکت ۲۰۰ هزار نفر در طرح آجر به آجر خبر داد. مهرالله رخشانی‌مهر با اشاره به اجرای طرح آجر به آجر گفت: در این طرح تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر همکاری کرده‌اند و طبیعی است که هر چه میزان مشارکت مردم با اعداد کمتر بیشتر باشد، خروجی آن در آینده اعداد بزرگ‌تر و مدارس بزرگ‌تری خواهد بود. وی در ادامه بر نقش مهم و اقدامات خوب مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور تأکید و بیان کرد: با توجه به رشد اعتبارات عمرانی کشور اقدامات خوبی در زمینه مدرسه‌سازی و مقاوم‌سازی مدارس انجام شده است به صورتی که طبق آخرین آمار، میانگین مدارس فرسوده و نیاز به بازسازی کشور حدود 5/19 درصد است. رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفت: باید ساخت پروژه‌های آموزشی را به سمت مجتمع‌های آموزشی با زیربنای ۳ تا ۵ هزار مترمربع پیش ببریم تا شاهد یک تحول در امر مدرسه‌سازی باشیم. 
***
بررسی جزئیات مرگ پزشک آمریکایی پس از تزریق واکسن فایزر
در پی مرگ پزشک آمریکایی پس از تزریق واکسن کروناویروس فایزر، بررسی‌ها درباره جزئیات بیشتر این حادثه آغاز شد. به گزارش ایسنا، این پزشک ۱۸ دسامبر واکسن کرونا را تزریق کرده بود. همسر این پزشک درباره وضعیت او بعد از تزریق واکسن گفته است: ۳ روز پس از تزریق واکسن متوجه پارگی شدید رگ‌های خونی در پاها و دست‌های او شدم و به بیمارستان مراجعه کردیم. در بیمارستان عارضه ترومبوسیتوپنی ایمنی تشخیص داده شد که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. پس از ۲ هفته درمان او دچار سکته مغزی ناشی از کمبود پلاکت شد و فوت کرد. ۲ شرکت داروسازی «فایزر» و «بیو ان تک» در حالی دنبال تکذیب این موضوع هستند که پیش از این نیز نیویورک‌پست از مرگ ۲ نفر از دریافت‌کنندگان واکسن کروناویروس این شرکت در یک خانه سالمندان در نروژ خبر داده بود. بنا بر اعلام آژانس دارویی نروژ، این ۲ نفر تنها چند روز پس از تزریق واکسن کروناویروس فایزر- بیون تک فوت کردند. هر چند جزئیات بیشتری در این رابطه ارائه نشده است. 
***
تولید همه داروهای کرونا در کشور
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: اگرچه داروی قطعی درمان کرونا وجود ندارد اما با تلاش متخصصان حوزه داروسازی کشور، تمام داروهای مورد استفاده درمان کرونا در داخل تولید می‌شود. سیدحیدر محمدی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد داروهای کرونا در ابتدای شیوع وارداتی بود، گفت: به عنوان مثال داروهایی مانند رمدسیویر، فاویپیراویر و ریتاناویر در ابتدا وارداتی بود که در حال حاضر تمام این داروها در داخل تولید می‌شود و به خودکفایی رسیده‌ایم. وی با تاکید بر اینکه امروز هیچ داروی درمان کرونا مصرفی در کشور وارداتی نیست، افزود: تنها بخش کوچکی از مواد اولیه تولید این داروها وارد می‌شود. از طرفی ظرفیت تولید ماهانه فاویپیراویر به ۳۰ میلیون عدد می‌رسد که از نیاز حوزه درمان کشور بیشتر است و ۷ کارخانه در حال حاضر تولیدکننده رمدسیویر هستند که بزودی یک شرکت نیز به جمع این تولیدکنندگان اضافه می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد با توجه به افزایش تولید داروهای درمان کرونا، بزودی آمادگی صادرات داروهای درمان کرونا وجود داشته باشد. محمدی با اشاره به وضعیت تامین داروهایی که داروی اختصاصی کرونا نبوده اما توسط پزشکان تجویز می‌شوند، خاطرنشان کرد: دارویی مانند IVIG داروی اختصاصی بیماران نقص سیستم ایمنی است که البته برای درمان کرونا نیز مصرف می‌شود؛ در برهه‌ای از زمان با کمبودهایی مواجه بودیم که در حال حاضر این دارو در تمام داروخانه‌های بیمارستانی سانتر کرونا در دسترس بیماران است.

Page Generated in 0/0288 sec