printlogo


کد خبر: 229208تاریخ: 1399/10/21 00:00
اخبار

منابع ارزی ذخیره شده تا با آمدن بایدن  قیمت دلار کاهش یابد
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: من متاسفانه شنیده‌ام با اینکه منابع ارزی در کشور داریم، این منابع حفظ شده برای روی کار آمدن جو بایدن که با تزریق آن قیمت ارز کاهش یابد و قیمت آن تا 10 تا 11 هزار تومان برسد که ان‌شاءالله غلط است. سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی اظهار داشت: البته این ارقام از قیمت واقعی دلار پایین‎تر است اما برای 5 و 6 ماه قیمت‌ها به صورت سیاسی کنترل می‌شود برای کارهای بعدی؛ مثل اینکه سال بعدی انتخابات داریم و همچنین عده‌ای به دنبال مذاکره هستند. وی افزود: حضرت آقا نگفتند با مذاکره مشکل داریم، بلکه گفتند باید طرف‌های مذاکره به تعهدات‌شان عمل کنند، اگرنه برای مثال بود و نبود آمریکا در برجام موضوعیتی ندارد. مهم این است تحریم‌ها برداشته شود. وی در پاسخ به این سوال که اگر توان کاهش قیمت دلار تا 11 هزار تومان وجود دارد چرا باید از این اتفاق ناراضی باشیم؟ پاسخ داد: مخالف این اتفاق نیستیم، بلکه این اتفاق باید همیشگی باشد، بازی نباشد. یعنی اگر دولت توان اینکه ارز را ارزان کند دارد، استقبال می‌کنیم اما از اقتصاد برای بازی سیاسی نباید استفاده کنیم یا نیازهای مردم به گروگان گرفته شود.
***
ورود دیوان محاسبات به پرونده شرکت دخانیات
جلسه رسیدگی به ابهامات پرونده شرکت دخانیات ایران با حضور علی کامیار دادستان دیوان محاسبات کشور، مهدی عیسی‌زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مدیران شرکت دخانیات در سالن جلسات دادسرای دیوان محاسبات برگزار شد. علی کامیار دادستان دیوان محاسبات کشور در تشریح جلسه دادسرای دیوان محاسبات با اعضای هیات مدیره شرکت دخانیات، گفت: دادسرای دیوان محاسبات در راستای تحقق بخشیدن به سیاست‌های جدید دیوان مبنی بر برخط بودن، مهم‌رسی و همچنین جلوگیری از اطاله دادرسی‌ها، برای نخستین بار جلسه تفهیم ابهامات پیش از تشکیل پرونده را با حضور اعضای هیات‌مدیره شرکت دخانیات برگزار کرد. کامیار عنوان کرد در عملکرد شرکت دخانیات ابهاماتی از جمله عدم رعایت در انتصاب و ادامه کار برخی اعضای هیات مدیره شرکت، عدم رعایت قوانین در پرداخت‌های پرسنلی و عدم بهره‌برداری از تجهیزات برای تولید باکیفیت دخانیات با وجود صرف هزینه‌های هنگفت وجود دارد. وی افزود: در صدور مجوز برای فعالیت شرکت‌های خارجی در مقایسه با شرکت دخانیات داخلی نیز تبعیض‌هایی وجود دارد که در تولید، توزیع و فروش دخانیات به کشور ضرر و زیان وارد کرده است. دادستان دیوان محاسبات از ابهاماتی که نشان می‌دهد شرکت دخانیات تعهداتی را برعهده داشته و به آنها عمل نکرده است، خبر داد و گفت: زیان زیادی از محل کاهش تولیدات توتون در داخل و رقابت با شرکت‌های خارجی متوجه کشاورزان بوده است که باید بررسی شود. دادستان دیوان محاسبات گفت: به شرکت دخانیات ۱۰ روز مهلت داده شده است تا مستندات خود را درباره ابهامات تفهیم شده به دادسرا تسلیم کند تا یک ماه آینده این پرونده در دادسرای دیوان محاسبات تعیین تکلیف و بسته شود.
***
تزریق ۲۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بورس
مدیرعامل صندوق توسعه ملی از تزریق ۲۵۰۰ میلیارد تومان در مرحله دوم حمایت این صندوق از بورس تا پایان سال خبر داد. مرتضی شهیدزاده در گفت و گو با خبرگزاری صدا‌وسیما، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در مرحله دوم، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال از محل برگشت تسهیلات داده شده به سایر طرح‌ها (در سال‌های گذشته) در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار گیرد. 
***
مرکز آمار اعلام کرد
کاهش نرخ بیکاری و شاخص قیمت مسکن
مرکز آمار نرخ بیکاری فصل گذشته (پاییز) را منتشر کرد. مطابق آمار، نرخ بیکاری افراد ١٥ سال و بیشتر نشان می‌دهد 4/9 درصد جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری نشان می‌دهد این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته 2/1درصد کاهش یافته است. طبق نتایج آماری مرکز آمار، در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل، جمعیت غیرفعال کشور افزایش یافته و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش مواجه شده است که این کاهش در مقایسه با فصل تابستان سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، از شدت کمتری برخوردار بوده است. جمعیت شاغلان ١٥ سال و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٤١٣ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل بیش از یک میلیون و ۳۳ هزار نفر کاهش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد در پاییز ١٣٩٩، بخش خدمات با ۴۹ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در رتبه‌های بعدی بخش‌های صنعت با 3/34 درصد و کشاورزی با 7/16 درصد قرار دارند. 
مرکز آمار همچنین نرخ تورم مسکن در آذرماه ۹۹ را منتشر کرد. عدد شاخص در آذرماه ٩٩ بر اساس ماه پایه فروردین ١٣٩٥ به عدد 8/589 رسید که نسبت به ماه قبل 5/8 درصد کاهش داشته است. همچنین نرخ تورم ماهانه آذر ۹۹ برابر منفی 5/8 درصد بوده است. طبق این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای در آذرماه امسال به عدد ۸۳ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل (7/114 درصد در آبان‌ماه) 7/31 واحد درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ تورم سالانه آذرماه ۹۹ املاک مسکونی در تهران برابر 2/98 درصد اعلام شده که نسبت به ماه قبل (آبان‌ماه) که برابر با 2/65 درصد بوده ۳ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

Page Generated in 0/0067 sec