printlogo


کد خبر: 229213تاریخ: 1399/10/21 00:00
اخبار

نباید فریب لبخند اروپایی‌ها را خورد
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، دقت در مواجهه با کشورهای اروپایی را به علت بدعهدی آنان ضروری دانست و تاکید کرد: نباید فریب خوشرویی، لبخند و روابط ظاهری با آنان را خورد. سیدکمال خرازی درباره نحوه مواجهه با زیاده‌خواهی ۳ کشور اروپایی در موضوع برجام، گفت: با مرور خاطرات دوره مسؤولیتم در وزارت امور خارجه می‌بینم در آن مقطع هم روابط و رفت‌و‌آمدهای ما با اروپایی‌ها بسیار نزدیک شده بود اما دست از شیطنت علیه کشورمان برنداشتند. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: یک بار برای حضور در جلسه‌ای به بروکسل رفتیم و آنجا تصمیم گرفتیم با رئیس اتحادیه اروپایی در ایرلند هم دیدار کنیم. پس از آن دیدار، گفتیم چرا با اعضای برجسته اروپایی هم دیدار نکنیم و به فرانسه، انگلیس و آلمان رفتیم بدون آنکه از قبل برنامه‌ریزی شده باشد و صرفا با تماس تلفنی توانستیم با عالی‌ترین سطح مقامات این کشورها اعم از شیراک، بلر و شرودر و نیز رئیس‌جمهور ایرلند به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپایی دیدار کنیم. خرازی گفت: با آنکه در آن دیدارها از مواضع‌مان کوتاه نمی‌آمدیم اما این موضوع نشان می‌داد چقدر روابط ما به اروپایی‌ها نزدیک شده بود در عین حال، آنان دست از شیطنت برنداشتند؛ قول دادند اما عمل نکردند به طوری که در آن مقطع هم برای سرمایه‌گذاری، مشارکت اقتصادی و کارهای جدی به ایران نیامدند. وزیر اسبق امور خارجه افزود: کارهای زیادی انجام شد اما نه در حدی که تحول بزرگی روی دهد و حضورشان در کشورمان دائمی‌تر شود؛ این نشان داد میان ما و آنان اختلافات ریشه‌ای وجود دارد که ناشی از روحیه استقلال‌‌طلبی ما است و می‌خواهیم خودمان باشیم و با حفظ افکار و عقایدمان به بیگانگان وابسته نباشیم و راه خود را طی کنیم. وی در ادامه گفت: اروپایی‌ها، اتکای مردمی ما را برنمی‌تابند و به انواع شیوه‌ها متوسل می‌شوند تا به هدف‌شان برسند. ما هم باید در عین گفت‌وگوهای دیپلماتیک، هیچگاه فراموش نکنیم که در چه صحنه‌ای هستیم؛ با چه کسانی مواجهیم و راه اصلی را گم نکنیم. 
***
بایدن هم از ابزار تحریم علیه ایران استفاده می‌کند
سفیر ایران در سازمان ملل در تحلیل رویکرد راهبردی دولت بعدی آمریکا در قبال ایران گفت: دولت‌های مختلف در آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، سیاست‌های بین‌المللی‌شان تفاوت چندانی با هم ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای راهبردی روابط خارجی، مجید تخت‌روانچی با بیان اینکه البته دولت ترامپ سیاست‌های نامتعارفی داشت، گفت: حرکات این دولت چه در قبال ایران و چه در قبال دیگر کشورها برای بسیاری از ناظران در داخل یا خارج از آمریکا، غیرقابل پیش‌بینی بود. سفیر ایران در سازمان ملل با تأکید بر اینکه به ‌طور کلی نباید انتظار داشت در سیاست آمریکا در قبال ایران تفاوت‌های بنیادینی روی دهد، تصریح کرد: به ‌طور مثال استفاده از ابزار تحریم علیه ایران در دولت‌های مختلف آمریکا، هم دموکرات و هم جمهوری‌خواه تداوم داشته است. آمریکا در طول سال‌های اخیر از ابزار تحریم استفاده کرده است و این را ابزاری می‌داند که فکر می‌کند می‌تواند از آن برای امتیازگیری استفاده کند و به این روند نیز ادامه خواهد داد. تخت‌روانچی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت بایدن هم همین رویکرد را ادامه خواهد داد، اگر چه در احقاق حقوق ملت ایران نباید هیچ‌گاه فرصت‌های احتمالی را از دست داد، گفت: بنابراین اینکه بگوییم دولت جدید از ابزار تحریم دست می‌کشد، شاید قرین واقعیت نباشد. 
***
ایران اقدام تروریستی داعش در پاکستان را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه قتل‌عام 11 نفر از کارگران معدن در ایالت بلوچستان پاکستان توسط گروه تروریستی داعش را محکوم کرد. سعید خطیب‌زاده گفت: این اقدام جنایتکارانه یکبار دیگر ضرورت همکاری تمام کشورهای منطقه برای مبارزه با گروه‌های تکفیری و تروریستی را مورد تاکید قرار می‌دهد. وی در ادامه اظهار داشت: ضروری است کشورهای جهان اسلام با همکاری یکدیگر تمام مساعی خود را برای از بین بردن بسترهای فکری و تامین مالی این گروه‌های افراطی و تکفیری متمرکز کرده و از تداوم حمایت این گروه‌ها توسط کشورهای خاص، با هدف امحای خشونت علیه انسان‌های بی‌گناه از مذاهب و ادیان مختلف، ممانعت به عمل آورند. 
***
روسیه:
تحریم‌ها علیه ایران شکست خورده است
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توئیترش در واکنش به دیدگاه یک کاربر مبنی بر اینکه «اگر تحریم‌هایی که دولت اوباما اعمال کرد منجر به انجام توافق هسته‌ای شد، دولت بایدن چگونه می‌تواند بدون چنین اهرم فشاری، محدودیت‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند»، گفت: پاسخ ساده است؛ کاهش تنش در منطقه فقط از طریق دیپلماسی عاقلانه و استادانه‌ای حاصل می‌شود که باید جایگزین «اهرم فشار اقتصادی» کاملا شکست‌‌خورده شود. به گزارش ایسنا، اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سال 2018 با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شد. به موجب این توافق، ایران در ازای رفع تحریم‌های اعمال شده بر آن، فعالیت هسته‌ای‌اش را محدود کرد. 

Page Generated in 0/0134 sec