printlogo


کد خبر: 229217تاریخ: 1399/10/21 00:00
یازدهمین جشنواره فیلم عمار با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد
در لباس سربازی تقدیر شد

گروه فرهنگ و هنر: اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با تجلیل از برگزیدگان جشنواره به صورت محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. در ابتدای این برنامه نادر طالب‌زاده، دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار پس از اکران مستند «هبوط» گفت: «هبوط» فیلم موثری درباره ماجرای آمل در سال ۶۰ بود که مقدمه این فیلم با صحبت‌های آقای بهروز افخمی شروع می‌شود. کاری که در این مستند انجام شد، حرکت بسیار خوب و سنجیده‌ای بود. ایمان گودرزی، کارگردان این مستند هم در سخنانی گفت: برای ساخت یک مستند، در آرشیو دنبال برنامه‌ای بودم و به فیلم جالبی رسیدم که نسبت به بقیه فیلم‌های سال ۶۰ خاص‌تر بود و گویا پشت آن مطالب مهمی بود. بعد از اندکی تحقیق متوجه شدم آقای افخمی این فیلم را ساخته بودند. وی افزود: بعد از کمی تحقیق بخش‌های مختلف این فیلم را پیدا کردم. متوجه شدم ۶ بهمن سال ۱۳۶۰ اتفاق عجیبی در شهر آمل افتاده و اینگونه شد که تصمیم گرفتم آن اتفاق را امروز دوباره روایت کنم. در این مسیر بچه‌های آمل به ما کمک کردند تا افراد آن زمان را پیدا کنم. طالب‌زاده نیز در تکمیل صحبت‌های خود گفت: مستند «هبوط» کالبدشکافی بسیار خوبی از انقلاب اسلامی ایران بود، زیرا وقتی این فیلم را می‌بینید گویی کل انقلاب را دیده‌اید. کاری که این مستند کرد ۱۰۰ آدم مبلغ دین نمی‌توانستند انجام بدهند. این فیلمی بود که چند بار می‌توانستیم آن‌ را ببینیم. در این واقعه تاریخی مردم زیادی جان خود را به خطر انداختند تا شهر آمل را نجات بدهند. آقای افخمی سال ۶۰ این ماجرا را ثبت کردند.
بهروز افخمی نیز در ارتباط تلفنی درباره حمله کمونیست‌های جدایی‌طلب به آمل گفت: ما در تلویزیون یک گروه سیاسی بودیم که در بخش داخلی آن جریان ترورهای سال ۶۰ را در قالب برنامه‌ای به نام «بازی‌خورده‌ها» نشان می‌دادیم که هر هفته پخش می‌شد. وی افزود: ما در این برنامه با خانواده‌هایی هم که قربانی ترور شده بودند، مصاحبه می‌کردیم. بعد از چند مدت تعطیلی این برنامه، شنیدیم شهر آمل را گروه «سربداران» تسخیر کرده‌اند. آنها یک گروه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفره مائوئیست بودند که شهر را گرفته بودند. روز دوم و سوم بود که به سمت آمل حرکت کردیم، ۳ روز طول کشید تا به شهر رسیدیم چون برف سنگینی آمده بود و به سختی توانستیم خود را به شهر برسانیم. افخمی ادامه داد: سال ۶۰ من ۲۵ سال داشتم. ما ۶ نفر بودیم که ۲ راننده بودیم که به سمت آمل رفتیم، کسی به ما نگفته بود باید چه کار کنیم اما وقتی فهمیدیم قضیه آمل جدی است، خودمان تصمیم گرفتیم حرکت کنیم. موضوع آنقدر وسیع بود که در ۲ هفته، مقدار زیادی فیلم گرفتیم و ۲ هفته هم تدوین فیلم مستند طول کشید. 
 
* ماجرای پیامک‌های تشکر
افخمی در ادامه با اشاره به مستند «هبوط» خاطرنشان کرد: آقای ایمان گودرزی همت کرد و فیلم آن حادثه آمل را پیدا کرد. ما خودمان فرصت نکردیم آن را به صورت نگاتیو درآوریم، خودم تعجب کردم که آقای گودرزی بعد از ۴۰ سال، توانستند آن فیلم را پیدا کنند. ایمان گودرزی، کارگردان این مستند هم در ادامه این برنامه و گفت‌وگو درباره بازخورد‌های اثرش گفت: نمی‌دانستم سامانه «عماریار» جشنواره اینگونه است که وقتی فیلم پخش می‌شود مردم می‌توانند پیامک بدهند. فردای پخش مستند، وقتی بیدار شدم پیامک‌های فراوانی دیدم که بسیاری از آنها از سمت مازندران بود و بابت ساخت این مستند از من تشکر کرده بودند. البته خیلی دوست داشتم این مستند مورد توجه هیات داوران هم قرار بگیرد اما امسال آثار بسیار خوب دیگری هم وجود دارد. البته وقتی متوجه شدم استاد نادر طالب‌زاده درباره مستندم مطالبی نوشتند، خیلی خوشحال شدم. 
بنا بر این گزارش، در بخش بعدی ویژه‌برنامه اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با پخش مستندی درباره سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده آثاری مانند «سیانور» و «ماجرای نیمروز» 1 و 2 از این هنرمند تجلیل شد. در مستندی که درباره سیدمحمود رضوی پخش شد، بهروز شعیبی، کارگردان فیلم سینمایی «سیانور» در سخنانی گفت: خوشحال هستم که در ۴۰‌سالگی رضوی از او تقدیر می‌شود و امیدوارم سال‌های سال فیلم بسازد و از سینما فاصله نگیرد. طالب‌زاده هم در سخنانی درباره سیدمحمود رضوی بیان کرد: آقای رضوی یکی از تهیه‌کنندگان برجسته است و خودش اندازه یک کارگردان، سوژه‌یابی و تیم تولید قوی دارد. این مسائل فهم استراتژیک می‌خواهد که ایشان دارند. در ادامه، بعد از پخش کلیپی درباره مادر شهیدان خالقی‌پور، با اهدای چفیه شهید رسول خالقی‌پور، از سیدمحمود رضوی تجلیل به عمل آمد. 
 
* اهدای چفیه خونین شهید به سیدمحمود رضوی
در این قسمت برنامه، مادر شهیدان خالقی‌پور نیز در ارتباطی تلفنی در سخنانی بیان کرد: مفتخرم دهمین سالی است که با بچه‌های جشنواره عمار هستم و عوامل جشنواره، من را مادر خودشان می‌دانند. این چفیه‌ای که هدیه می‌دهم برای فرزندم رسول است که هر موقعی به جبهه و عملیات می‌رفت، آن را می‌بست. بعد از شهادتش، پیکرش 40‌روز روی زمین مانده بود. وقتی چفیه او را به من دادند پر از خون بود. من آن را با اشک چشمانم شستم. این چفیه شایسته افراد خوب انقلابی است. رضوی هم یکی از فرزندان لایق ماست. ان‌شاءالله این هدیه مبارک‌شان باشد. من فیلم ماجرای نیمروز ایشان را 10 بار دیده‌ام، بچه‌های من هم در این عملیات‌ها بودند و من در این فیلم دنبال بچه‌های خودم بودم. فیلم آنقدر خوب بود که فکر می‌کردم واقعی است. افرادی که آثاری در راه شهدا می‌سازند، شهدا هم به آنها کمک می‌کنند و هم در آخرت، دست‌شان را می‌گیرند. سیدمحمود رضوی در سخنانی پس از دریافت این هدیه عنوان کرد: از مادر شهیدان خالقی‌پور تشکر می‌کنم. افتخار می‌کنم مرا هم فرزند خودشان می‌دانند. سال‌ها دغدغه ذهنی‌ام این بود که وقتی می‌میریم چه چیزی در دست خواهیم داشت تا در آخرت عرضه کنیم، حالا حداقل می‌دانم که می‌توانم بگویم چنین چفیه‌ای را دارم. بنا بر این گزارش، فرزند شهید صیاد شیرازی نیز فانوس و لوح افتخار جشنواره مردمی فیلم عمار را با امضای مادر شهیدان خالقی‌پور به سیدمحمود رضوی اهدا کرد. 
 
* تقدیر از برگزیدگان «حافظه ملی» و «پایش اجتماعی»
در بخش بعدی این ویژه‌برنامه، برگزیدگان بخش‌های مسابقه مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» معرفی و تقدیر شدند. محمدصادق شهبازی که به نمایندگی از هیات داوران بخش مسابقه مستند «پایش و پالایش ملی» در استودیوی برنامه حاضر شده بود، در سخنانی گفت: خوشحالم که جشنواره عمار به دوره یازدهم خود رسیده است. آثار این بخش جشنواره نشان می‌دهد که می‌شود شرایط کشور و مسیر انقلاب اسلامی را روز به روز بهتر و مسائل کشور را اصلاح کرد و به پیش رفت. وی ادامه داد: این مستندسازان و برخی از این آثار، اشخاص و آثاری هستند که توانستند چیزهایی را در کشور تغییر دهند. امسال در عمار، مستندی داریم که توانسته یکی از بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌های اشتباه درباره کارخانه ماشین‌سازی تبریز را باطل کند. این مستندسازها می‌خواهند در مقابل نق‌زن‎‌ها بگویند که امکان اصلاح و بهبود در کشور وجود دارد. در ادامه این ویژه‌برنامه، برگزیدگان جشنواره در ۲ بخش مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» تقدیر شدند. هیات داوران بخش «مستند حافظه ملی (تاریخ سیاسی)» شامل جواد منصوری، مسعود رضایی، جلال غفاری، محمدرضا کائینی و محمدصادق کوشکی ضمن تقدیر از اثر «کمیته» به کارگردانی «عبدالحسین بدرلو» و اثر «۱۹۱۹- نوزده نوزده» به کارگردانی «مهدی صلواتچی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «در لباس سربازی» به کارگردانی «مهدی نقویان» به علت «تبیین مدیریت و فرماندهی برجسته و بسیار تاثیرگذار در ارتباط با دفاع مقدس» و اثر «سرو قامت» به کارگردانی «سعید قنبرزاده محبوب» به علت «معرفی روحانی مجاهد، مردمی و شجاع که همزمان توسط ضدانقلاب ترور شخصیت می‌شد» اهدا کرد. 
همچنین فانوس این بخش به اثر «استان چهاردهم» به کارگردانی «محسن کریمیان» به علت «اهمیت موضوع، تدوین مناسب و مستند افشاگرانه علیه پهلوی» اهدا شد. هیات داوران بخش «مستند پایش و پالایش اجتماعی» متشکل از حسن عباسی، محمدصادق شهبازی، ضمن تقدیر از اثر «سقف‌های معلق» به کارگردانی «محمد نجفی» و اثر «مهاجران» به کارگردانی «سهیلا پورمحمدی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «متری شیش‌و‌نیم» به کارگردانی «داوود مبصر» به علت «اثرگذار بودن مستند بعد از اکران در مساله دشت مغان و ورود ریاست قوه ‌قضائیه از ابعاد قضایی و حقوقی» و اثر «نفس خوار» به کارگردانی مشترک «محمد محمدی‌سرشت و علی سلمانی» به علت «مبارزه امیدوارانه و ورود جوانان انقلابی به عرصه مقابله با تخریب محیط‌زیست» اهدا کرد. 
همچنین فانوس این بخش به اثر «قزل قیه» به کارگردانی «سیامک مختاری» به علت «خط‌شکنی و توجه به نقض قانون اساسی و مساله انفال و یک‌طرفه نبودن مستند در پرداخت سوژه» تعلق گرفت. حشمتی که به نمایندگی از مهدی نقویان کارگردان مستند «در لباس سربازی» حاضر شده بود، بعد از دریافت جایزه جشنواره، پیام «مهدی نقویان» را قرائت کرد. 
 
* «دستکش ننه عصمت» در دستان نویسنده فرانسوی
بر اساس این گزارش، بخش بعدی ویژه‌برنامه اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، به پاسداشت خانم کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی مقیم ایران اختصاص داشت که کلیپ آن پخش شد. در این کلیپ که در مسجد جوادالائمه تهران ضبط شده بود، با حضور مادر شهیدان خالقی‌پور و مادر شهید فلاح‌پور، «دستکش ننه عصمت»، جایزه ویژه جشنواره به خانم «کلر ژوبرت»، نویسنده ادبیات کودکان اهدا شد. به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، این پاسداشت، خارج از استودیوی ویژه‌برنامه جشنواره عمار برگزار شده بود. بنا بر این گزارش، بخش بعدی این برنامه به معرفی بخش سوژه جشنواره عمار با عنوان «قصه ما» به نشانی gheseyemaa.ir اختصاص داشت. در این بخش، کلیپی از بی‌بی فاطمه حقیرالسادات، بانوی دانشمند و مخترع به عنوان یکی از سوژه‌های موفق سایت «قصه ما» پخش شد. بر اساس این گزارش، در بخش پایانی این ویژه‌برنامه، کلیپی از «عبدالسلام قحوم» مسؤول گروه سرود انصارالله یمن و سرود این گروه برای شهادت حاج‌قاسم پخش شد. این سرود با همکاری گروه‌های لبنانی، یمنی و سوری در کمتر از ۱۲ساعت پس از شهادت حاج‌قاسم تولید و پخش شده بود.

Page Generated in 0/0070 sec