printlogo


کد خبر: 229218تاریخ: 1399/10/21 00:00
یک فروند هواپیمای مسافری بوئینگ 737 اندونزی دیروز اندکی پس از پرواز سقوط کرد
اندونزی در شوک سقوط بوئینگ

گروه بین‌الملل: روز گذشته هواپیمای مسافری پرواز شماره «اس‌جی ۱۸۲» متعلق به خطوط «سریویجایا  ایر» اندونزی دقایقی پس از پرواز از مدار خارج شد و ساعتی پس از آن رسانه‌ها با انتشار تصاویری از سقوط هواپیما در آب‌های خلیج اندونزی خبر دادند. این هشتمین سقوط هواپیماهای اندونزی در ۱۰ سال گذشته است.
 به گزارش «وطن امروز»، ظهر دیروز وبسایت ردیاب پرواز FlightRadar24 در خبری فوری اعلام کرد هواپیمای خطوط هوایی اندونزی اندکی بعد از بلند شدن از فرودگاه پایتخت این کشور، ارتباط خود را با مسؤولان کنترل پرواز از دست داد. در گزارش این وب‌سایت آمده است پرواز شماره «اس‌جی ۱۸۲» متعلق به خطوط «سریویجایا ایر» اندونزی بیش از 10 هزار پا در کمتر از یک دقیقه کاهش ارتفاع داشته است. ساعتی پس از آن رسانه‌های محلی با انتشار تصاویری خبر دادند تیم‌های جست‌وجو و نجات، قطعاتی را در خلیج اندونزی یافته‌اند که گمان می‌رود متعلق به هواپیمای پرواز شماره «اس‌جی ۱۸۲» باشد.
در همین ارتباط شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» اندونزی گزارش داد این هواپیما  که ۴ دقیقه بعد از برخاستن از فرودگاه از کنترل رادار برج مراقب پرواز خارج شده بود، مشخص شد در اقیانوس هند سقوط کرده و همه سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.
 مقام‌های رسمی هنوز سقوط هواپیما را تأیید نکرده‌اند. خطوط هوایی سریویجایا ایر اعلام کرده در حال جمع‌آوری اطلاعات پیش از انتشار بیانیه است. وزارت حمل‌و‌نقل اندونزی هم اعلام کرد تحقیقات برای جست‌وجو و نجات این هواپیما در حال انجام است. بنا بر گزارش گاردین، ارتباط رادیویی این هواپیمای مسافری 4 دقیقه پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی «سوکارنو-هتا» در جاکارتا به مقصد «پونتیانک» شهری در استان «کالیمانتان غربی» اندونزی با برج مراقبت قطع شد. زمان معمول این پرواز حدود 90 دقیقه از دریای جاوا بین جزیره جاوا و کالیمانتان، بخش اندونزی در جزیره بورنئو است. بنا بر اعلام وزارت حمل‌و‌نقل اندونزی، این هواپیما ساعت ۱۴:۴۰ به وقت محلی آخرین تماس را با برج مراقبت داشته است. هواپیمای مذکور از نوع بوئینگ ۷۳۷-۵۰۰ «کلاسیک» است که نخستین‌بار مه سال ۱۹۹۴ به پرواز درآمد. به گزارش روزنامه اندونزیایی «ریپابلیک»، این هواپیما برای 130 مسافر ظرفیت داشته اما به احتمال زیاد در این پرواز ۵6 مسافر به همراه 6 خدمه حضور داشته‌اند. 
 
* سقوط‌های مکرر و مشکوک در شرق آسیا
سال ۲۰۱۸ نیز یک فروند هواپیمای مسافری با ۱۸۹ مسافر به دریای جاوا در اندونزی سقوط کرد. با احتساب این سقوط طی 10 سال گذشته 8 مورد سقوط هواپیماهای مسافری و جنگنده متعلق به اندونزی ثبت شده است. این سلسله سقوط‌ها سبب شده سوالات بی‌پاسخ زیادی درباره علل این حوادث مطرح شود. سال 2015 نیز در حالی که بسیاری از مردم دنیا خود را برای جشن سال نو آماده می‌کردند سقوط بی‌دلیل هواپیمای مسافری خطوط هوایی مالزی شوک بزرگی به جهان وارد کرد. در آن زمان ایرباس A320-200 که از اندونزی راهی سنگاپور شده بود بر فراز دریای جاوا از مدار ناپدید شد. بلافاصله تیم‌های جست‌وجو و امداد و نجات وارد عمل شدند تا نشانی از هواپیمای ناپدید شده پیدا کنند. این هواپیما 162 سرنشین داشت. این اتفاق، حادثه ناپدید شدن یک هواپیمای مسافری خطوط هوایی مالزی یعنی پرواز 370 را در ذهن تداعی می‌کند. در آن حادثه نیز هواپیمای مذکور از مدار ناپدید شد.

Page Generated in 0/0052 sec