printlogo


کد خبر: 229231تاریخ: 1399/10/22 00:00
جریان‌های سیاسی عراقی خواستار پاسخ دولت عراق به تحریم فالح فیاض از سوی آمریکا شدند
انتقاد از سکوت الکاظمی در قبال تحریم رئیس حشدالشعبی

گروه‌بین‌الملل: شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی مهم و شناخته‌شده عراقی در واکنش به تحریم فالح فیاض، رئیس سازمان حشدالشعبی عراق از سوی آمریکا، این تحریم را نشانه‌‍‌ای از عملکرد درست وی در مسیر مبارزه با تروریسم و صیانت از امنیت عراق عنوان کردند. این جریان‌ها همچنین با انتقاد از سکوت نخست وزیر در رابطه با تحریم این مقام دولتی، خواستار اعلام موضع شفاف دولت شدند. در همین حال گروه‌های مقاومت در منطقه نیز این اقدام آمریکا را محکوم و بر حمایت از رئیس سازمان حشدالشعبی تاکید کردند. ‌تحریم فیاض در شرایطی رقم می‌خورد که وی در هفته‌های اخیر ضمن تاکید بر لزوم اجرای مصوبه پارلمان درباره اخراج آمریکا از عراق، نسبت به اقدامات توطئه‌آمیز درباره حشدالشعبی هشدار داده بود. این در حالی است که دولت مصطفی الکاظمی در این مدت مواضع مبهمی در رابطه با سازمان حشدالشعبی اتخاذ کرده است و این امر سبب شده آمریکا با شدت بیشتری علیه جریان مقاومت عراق اقدام کند. 
 
* واکنش شخصیت‌های عراق به تحریم فیاض
به گزارش «وطن امروز»، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی عراق ضمن واکنش به تحریم فالح فیاض، رئیس سازمان حشدالشعبی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، خواستار اقدام متناسب دولت عراق علیه این رویکرد آمریکایی‌ها شدند. یکی از نکات قابل تأمل در رابطه با تحریم فیاض، سکوت شخص نخست‌وزیر عراق و واکنش بعضا منفعلانه مقامات کابینه وی در این رابطه بود که با انتقاد جدی افکار عمومی و جریان‌های سیاسی عراق مواجه شده است. در همین رابطه «مختار الموسوی» از اعضای کمیسیون روابط خارجه پارلمان عراق با اعلام اینکه دولت درباره مداخله‌های آمریکا خود را به خواب‌ زده است، از عدم اتخاذ موضع قوی از سوی دولت در قبال مداخله‌های آمریکا بویژه تحریم رئیس حشدالشعبی انتقاد کرد. اشاره الموسوی به واکنش منفعلانه وزارت خارجه این کشور بود که تحریم رئیس حشدالشعبی را غافلگیرانه خوانده بود. علاوه بر وزارت خارجه، دیگر واکنش مقامات دولت الکاظمی مربوط به توئیت «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق بود که در آن نوشته بود: از خزانه‌داری آمریکا می‌خواهم اشتباه خود را با اعمال تحریم علیه شخصیت عراقی اصلاح کند. این رویکرد با واکنش منفی گروه‌های سیاسی نیز مواجه شد. 
 
* واکنش جریان‌های سیاسی عراقی‌ها به تحریم فیاض

 

پس از اعلام خبر تحریم رئیس سازمان حشدالشعبی، گروه‌های عراقی واکنشی جدی به این اقدام خصمانه داشتند. در همین راستا مرکز اطلاع‌رسانی حشد‌الشعبی عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: «پیوستن فالح فیاض را به انسان‌های شریفی که دولت آمریکا آنها را دشمن خود می‌داند، تبریک می‌گوییم». این مرکز در پایان توئیت خود هشتگ «‌#قائدتنا- یرهبون- آمریکا» (فرماندهان ما آمریکا را می‌ترسانند) قرار داده است. شیخ «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما بشدت تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا در قرار دادن نام رئیس سازمان حشد‌الشعبی در فهرست تحریم‌ها را محکوم و رد می‌کنیم. حشد یک مؤسسه و سازمان زیر نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح است و فیاض یک شخصیت دولتی و ملی مبارز است. ائتلاف الفتح و جریان سائرون هم به عنوان 2 گروه اصلی پارلمان عراق این تحریم را محکوم کردند. ائتلاف الفتح عراق به رهبری «هادی العامری» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما هرگز از دستیابی به اهداف ملت خود برای رسیدن به استقلال کامل دور نخواهیم شد. ما بار دیگر تاکید می‌کنیم برادر فیاض شخصیتی ملی و مجاهد است که دوران رنج آزادسازی عراق و رسالت حشدالشعبی را پشت سر گذاشته و در برخورد با مسائل ملی به شکل پاسخ به خواسته‌های اجتماعی و تحقق اهداف عراقی‌ها در [مسیر] انتقال به یک کشور خدمتگزار و نه یک کشور مزدور، رفتار می‌کند». ائتلاف سائرون هم تصمیم واشنگتن درباره تحریم فالح فیاض را هدف‌گیری سیاسی مخالفان آمریکا دانست. «ریاض المسعودی» از نمایندگان ائتلاف سائرون در این باره گفت: تحریم فالح فیاض به دلیل وجود تخلفات مالی نیست، بلکه این بخشی از سیاست‌های دونالد ترامپ است. 

Page Generated in 0/0063 sec