printlogo


کد خبر: 229234تاریخ: 1399/10/22 00:00
بازداشت گسترده هواداران ترامپ توسط نیروهای امنیتی
بگیر و ببند در آمریکا
* یک کامیون پر از بمب دست‌ساز و اسلحه در نزدیکی ساختمان کنگره آمریکا کشف شد

گروه بین‌الملل: با وجود گذشت چند روز از حمله به کنگره آمریکا، فضای سیاسی و رسانه‌ای این کشور همچنان تحت‌الشعاع این حمله قرار دارد. مقامات سیاسی آمریکا بویژه دموکرات‌ها که حالا کاخ سفید و احتمالا کنگره را در سیطره خود می‌بینند، بیش از بقیه مقامات آمریکایی در فضای سیاسی و رسانه‌ای اظهارنظر می‌کنند و یکصدا خواستار استیضاح ترامپ هستند. 
در فضای امنیتی اما کار عملیاتی سازمان‌های عریض و طویل اطلاعاتی آمریکا تازه آغاز شده و بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی آمریکا اقدام به شناسایی و بازداشت گسترده همه افرادی که به هر نحو در ماجرای حمله به کنگره نقش داشته‌اند، کرده‌اند. درباره اینکه اقدام سرویس‌های امنیتی آمریکا نقض حق اعتراض به عنوان حقی شهروندی هست یا خیر بحث مفصلی در میان رسانه‌های آمریکایی در گرفته اما اکثر کارشناسان معتقدند حق اعتراض تا زمانی که خدشه‌ای به امنیت ملی و ساختار سیاسی وارد نشود، قابل دفاع است. 
یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های بازداشت شده فردی است که با کلاه شاخ‌دار خود سوژه عکاسان در روز حمله به کنگره شد. دیروز وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد فردی که به عنوان جادوگر «کیو انان» مشهور است و با کلاهخود شاخدار و نیزه در یورش به ساختمان کنگره شرکت داشت، تفهیم اتهام شده است. «جیکوب آنتونی چانسلی» ۳۲ ساله که وی را به نام «جیک آنجلی» نیز می‌شناسند، به ورود به یک ساختمان ممنوعه بدون اجازه قانونی، ورود خشونت‌آمیز و نقض نظم عمومی در محوطه کنگره متهم شده است. چانسلی یکی از هواداران ترامپ است که چهارشنبه گذشته در حالی که کنگره برای تایید نظر کالج الکترال تشکیل جلسه داده بود، وارد ساختمان آن شدند. او طی سال گذشته در بسیاری از اعتراضات و تجمعات ترامپ، اغلب با همین سر و وضع دیده شده بود. 
 
* بازداشت سارق تریبون پلوسی
یکی دیگر از عجیب و غریب‌ترین تصاویر منتشرشده از روز حمله هواداران به کنگره، تصویر مردی است که تریبون نانسی پلوسی را از جا کنده بود و با خنده جلوی دوربین‌ها آن را از کنگره خارج می‌کرد. دیروز پایگاه هیل خبر داد نیروهای امنیتی آمریکا این شخص را بازداشت کرده‌اند. طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، این فرد نامش «آدام کریستین جانسون» است که با حکم فدرال به یک زندان محلی در شهر پاینلاس ایالت فلوریدا منتقل شده است. عکس حمل تریبون سخنرانی نانسی پلوسی توسط این جوان آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی بسیار دست به دست (وایرال) و این موضوع در نهایت به شناسایی هویت او منجر شد. آدام کریستین جانسون در چند مطلبی که در صفحه شخصی خود در فضای منتشر کرده بود، از اقامت خود در واشنگتن دی‌سی قبل از حمله اخیر به کنگره آمریکا خبر داده بود. طبق گزارش میامی هرالد، این حامی دونالد ترامپ همچنین پیش‌تر مطالبی تند و زننده علیه جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» در فضای مجازی منتشر کرده بود. طبق گزارش میامی هرالد، جانسون ۳۶ ساله دارای 5 فرزند است و در منطقه «پریش» ایالت فلوریدا سکونت دارد. 
 
* بیکار شدن تظاهرات‌کنندگان
در همین ارتباط شبکه تلویزیونی سی‌ان‌‌ان دیروز در گزارشی در این ارتباط نوشت: با گذشت چند روز از هجوم طرفداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره، بعضی عوامل خشونت‌ها در ساختمان کاپیتال هیل در حال شناسایی از سوی پلیس فدرال آمریکا هستند و تصاویر آنها در حال انتشار در شبکه‌های اجتماعی است. این گزارش افزود: همزمان با شناسایی این افراد برخی عوامل دخیل در بحران چهارشنبه گذشته کنگره از کار خود اخراج شده‌اند یا در حال اخراج و ترک مشاغل خود هستند. 
سی‌ان‌ان در ادامه نوشت: یک شرکت املاک و مستغلات در ایالت شیکاگو یکی از کارکنان خود را به دنبال انتشار عکس وی و مشارکت در حمله به ساختمان کنگره این کشور از کار اخراج کرد. «لیبی اندروز» 56 سال به شبکه سی‌ان‌ان گفته است وی در کنگره بود تا از رئیس‌جمهور حمایت کند، نه اینکه عامل خشونت باشد. وی اعلام کرد از طریق ایمیل خود متوجه شده است از کار اخراج شده است. هر چند اندروز گفته تا زمان بازگشت به هتل از خشونت هواداران ترامپ اطلاعی نداشته است اما سی‌ان‌ان می‌گوید شرکت متبوع وی 2 عکس از اندروز را برای آنها ارسال کرده است که نشان می‌دهد در درون کنگره حضور داشته است. 
کمپانی ناویستار که یک شرکت بازاریابی در ایالت مریلند است نیز اعلام کرده است یکی از کارکنان خود را به خاطر انتشار عکسش با «آی‌دی» کارت شرکت در خشونت‌های واقع در کنگره از کار برکنار کرده است. این شرکت با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: در حالی ‌که ما از حق همه کارکنان خود برای اعتراضات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان حمایت می‌کنیم اما هر کس با رفتارهای خطرناک خود سلامت و ایمنی دیگران را به خطر بیندازد، دیگر جایی برای همکاری با شرکت ناویستار نخواهد داشت. 
 
* مجازات بازداشت‌شدگان چیست؟
بر اساس قوانین فدرال آمریکا مجازات بازداشت‌شدگان به اتهام شورش علیه اقتدار ایالات متحده و قوانین آن بین 10 تا 20 سال زندان است. بسته به نظر قاضی این مقدار می‌تواند جریمه نقدی و 10 سال زندان به صورت همزمان باشد. 
 
* روز تاریخی مجلس نمایندگان
جلسه امروز مجلس نمایندگان آمریکا از این جهت که نخستین جلسه رسمی بعد از ۲ روز پرماجرای کنگره است، جلسه‌ای تاریخی نامیده شده است، بویژه اینکه امروز دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند قانون مربوط به استیضاح دونالد ترامپ را ارائه کنند. در همین ارتباط به گزارش رویترز، «تد لیو» نماینده ارشد دموکرات با انتشار توئیتی تأکید کرد: دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه مفاد استیضاح دونالد ترامپ را در چارچوب یک قانون اعلام خواهند کرد. وی در ادامه افزود: تاکنون 180 نماینده از مفاد طرح استیضاح ترامپ حمایت کرده‌اند. 
در همین ارتباط نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از همکاران دموکرات خود خواسته است برای بازگشت به واشنگتن طی هفته جاری به منظور مذاکره درباره استیضاح ترامپ آماده باشند. بر اساس این گزارش، پلوسی با ارسال نامه‌ای برای اعضای دموکرات مجلس نمایندگان گفته است: ما در حال برنامه‌ریزی نشست‌هایی با کارشناسان حقوقی و متخصصان قانون اساسی هستیم. از شما می‌خواهم برای بازگشت به واشنگتن به منظور مذاکره درباره مفاد استیضاح آماده باشید. 
نانسی پلوسی همچنین در مصاحبه‌ای با برنامه «۶۰ دقیقه» در شبکه سی‌بی‌اس، دونالد ترامپ را به دلیل حمله هوادارانش به ساختمان کنگره شدیدا به باد انتقاد گرفت. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به این پرسش که چه کسی قوه مجریه را هدایت می‌کند؟ گفت: متأسفانه شخصی که هدایت قوه مجریه را بر عهده دارد، رئیس‌جمهور نابسامان، خطرناک و از لحاظ ذهنی آشفته آمریکاست. پلوسی در ادامه گفت: تنها چند روز دیگر مانده تا بتوانیم از او جان سالم به در ببریم اما او اقدامی بسیار جدی انجام داده و باید پیگرد حقوقی علیه او انجام شود. 
 
* واکنش بایدن به احتمال حکم عفو ترامپ برای خودش
عفو ریاست‌‌جمهوری یکی از گزینه‌هایی است که ترامپ این روزها به آن می‌اندیشد و رسانه‌ها احتمال اینکه وی در اقدامی بی‌سابقه خود را عفو کند، منتفی ندانسته‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز بامداد شنبه خبر داده بود ترامپ به دستیارانش گفته قصد دارد در روزهای واپسین ریاست‌‌جمهوری،‌ فرمان عفو خود را صادر کند. در همین ارتباط جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به برخی خبرها مبنی بر احتمال دستور دونالد ترامپ به عفو خود واکنش نشان داد. بایدن بامداد دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت: رئیس‌جمهور ما بالاتر از قانون نیست. عدالت در خدمت مردم است و از قدرتمندان محافظت نمی‌کند. هنوز مشخص نیست با توجه به تحولات چهارشنبه گذشته و حمله طرفداران رئیس‌جمهور به کنگره، آیا ترامپ باز هم قصد دارد این موضوع را مطرح کند یا خیر. تاکنون هیچ کدام از رؤسای‌جمهور آمریکا فرمان عفو خود را صادر نکرده‌اند، بنابراین مشروعیت این اقدام در سیستم قضایی آمریکا تاکنون سنجیده نشده است و کارشناسان امور حقوقی درباره این موضوع که آیا سیستم قضایی آمریکا این بخشش را به رسمیت خواهد شناخت، اختلاف دارند اما همه کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که اقدام رئیس‌جمهور در بخشش خود، سابقه جدید خطرناکی را برای ریاست‌جمهوری ایجاد خواهد کرد تا وی خود را فراتر از قانون دانسته و خود را از تحت محاسبه قرار گرفتن برای هر جنایتی که در دوران فعالیت خود داشته است، مصون بدارد.
***
[کشف کامیون پر از بمب و اسلحه نزدیک ساختمان کنگره]
اگرچه تظاهرات حامیان ترامپ مسالمت‌آمیز اعلام شده بود اما دیروز رسانه‌ها از کشف کامیونی پر از بمب مقابل کنگره در روز چهارشنبه خبر دادند که انفجار آن می‌توانست سبب فاجعه‌ای بزرگ شود. در همین ارتباط دیروز سایت خبری شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از دادستان‌های فدرال گزارش داد نیرو‌های پلیس یک کامیون پر از بمب دست‌ساز و اسلحه را در نزدیکی ساختمان کنگره کشف کرده‌اند. سایت سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: در ادامه تحقیقات وسیع پیرامون حوادث خشونت‌بار واشنگتن دی‌سی و حمله به ساختمان کنگره آمریکا، دادستان‌های فدرال اعلام کردند یک مرد آلابامایی روز چهارشنبه ساعت‌ها قبل از اینکه مقامات مسؤول متوجه شوند، یک کامیون حامل ۱۱ بمب دست‌ساز، یک قبضه تفنگ تهاجمی و یک اسلحه دستی را در نزدیکی ساختمان کنگره ایالات متحده پارک کرده بود. طبق اظهارات دادستان‌های فدرال، همچنین گفته می‌شود مرد دیگری نیز با اسلحه تهاجمی و صد‌ها فشنگ در پایتخت آمریکا به آشنایش گفته بود می‌خواست به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان شلیک یا با خودرو به او حمله کند. به نوشته سی‌ان‌ان، این افشاگری‌ها بخشی از دلهره‌آورترین جزئیاتی است که دادستان‌های فدرال این هفته علنی کرده‌اند. آنها حالا جزئیات بیشتری از میزان مهمات و تجهیزات موجود برای کمک به طرفداران ترامپ که به ساختمان کنگره حمله کردند، اعلام می‌کنند. افراد دیگری نیز به حمل اسلحه و انتقال مهمات به محوطه کنگره متهم شده‌اند و با تحقیقات گسترده انتظار می‌رود اتهامات بیشتری مطرح شود. بر اساس جزئیات مربوط به انبار سلاح در کامیون که در اسناد فدرال وجود دارد، «لونی لروی کافمن» از شهر فالکویل ایالت آلاباما به ارتکاب تخلفات فدرال متهم شده است. یک گروه خنثی‌کننده بمب آن مهمات را طی عملیات پاکسازی برای تأمین امنیت مجتمع فدرال که مورد حمله طرفداران ترامپ قرار گرفته بود‏، کشف کرد، همچنین بمب‌های دیگری نیز در اطراف واشنگتن دی‌سی پیدا شده است. 

Page Generated in 0/0086 sec