printlogo


کد خبر: 229248تاریخ: 1399/10/22 00:00
اخبار

در نامه‌ای به رئیس‌جمهور تأکید شد
مصالح ملی در خرید واکسن کرونا مورد توجه قرار گیرد
رؤسای 3 رکن سازمان نظام پزشکی به همراه رئیس مجمع انجمن‌های علمی کشور، در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار به‌کارگیری تمام مساعی دولت برای تهیه واکسن مطمئن و مورد تأیید مراجع علمی از طرق مختلف و با استفاده از همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی و به دور از مسائل سیاسی شدند. 
در بخشی از این نامه آمده است: جناب آقای رئیس‌جمهور! امروز اولویت تهیه و خرید واکسن، نیازی حیاتی و ضروری است که باید صرفا بر اساس نگرشی علمی و بر اساس مصالح ملی و فارغ از مسائل سیاسی به آن پرداخته شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار مردم و اقشار آسیب‌پذیر و گروه‌های پرخطر و کادر خدوم و فداکار درمان قرار گیرد. اگر چه تلاش‌های بی‌وقفه همکاران و دانشمندان کشور در جهت تولید واکسن داخلی بسیار ارزشمند و موجب تثبیت پایه‌های تولید واکسن در کشور خواهد شد ولی جنابعالی واقفید که طی مراحل علمی و تولید انبوه واکسن داخلی به‌زودی میسر نخواهد شد. حتی انحصار تهیه واکسن از مسیر سازمان جهانی بهداشت (کانال کوواکس) نیز با توجه به درخواست‌های کشورهای متقاضی متعدد و سهمیه‌بندی انجام‌شده به هیچ وجه برای واکسیناسیون قابل قبول در زمان مناسب، کفایت نمی‌کند. لذا اینجانبان به عنوان نمایندگان جامعه پزشکی کشور مؤکداً از جنابعالی می‌خواهیم در جهت تأمین حقوق بدیهی مردم و انتظارات برحق کادر درمان، تمام مساعی دولت را برای تهیه واکسن مطمئن و مورد تأیید مراجع علمی از طرق مختلف و با استفاده از همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی و به دور از مسائل سیاسی مبذول نمایید.
***
نحوه بازگشایی مدارس در مناطق آبی و زرد
مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره روند فعالیت مدارس در شهرهای با وضعیت آبی و زرد در سطح کشور توضیحاتی ارائه داد. محمد محسن‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: پیشنهاد بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی در ستاد ملی کرونا مطرح و خواسته شده دستورالعمل آن تدوین شود. وی افزود: پیشنهاد این بوده که در مناطق آبی فقط مدارس زیر ۵۰ دانش‌آموز در کشور به صورت حضوری بازگشایی شوند چون اکثر این مدارس در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور هستند که دسترسی کمتری هم به امکانات و فضای مجازی دارند. همچنین پیشنهاد شده دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی فقط در مناطق آبی و زرد با حداکثر ۱۰ دانش‌آموز به صورت حضوری به مدرسه بروند. همچنین پیشنهاد شده هنرستان‌ها که فعالیت‌های کارگاهی دارند تا سقف ۱۵ نفر در مناطق آبی و زرد بازگشایی شوند و در مناطق قرمز و نارنجی به روال گذشته، بازگشایی انجام نمی‌شود. این پیشنهادات در ستاد ملی کرونا مطرح شده و در جلسات بعدی مورد بررسی قرار می‌گیرند. 
***
خودروهای آمریکایی شماره‌گذاری نمی‌شوند
رئیس پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت شماره‌گذاری خودروهای خارجی را در کشور تشریح کرد. سردار سیدکمال هادیانفر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شماره‌گذاری خودروهای خارجی گفت: امسال ما واردات خودرو نداشتیم که به تبع آن بخواهد خودروی خارجی شماره‌گذاری شود. وی ادامه داد: در راستای تصمیمات اتخاذ شده نیز بررسی‌ها انجام و مشخص شد حدود ۲ هزار دستگاه بالای 2500 سی‌سی بود که اصلا ترخیص نشد. درصدی هم متعلق به خودروهایی مانند سانتافه و... بود که مشابه آن در کشور زیاد است؛ این خودروها شماره‌گذاری شد. وی درباره اینکه آیا خودروی لوکسی نیز در میان این خودروها شماره‌گذاری شده یا خیر، گفت: هیچ خودروی لوکسی شماره‌گذاری نشده است. وی درباره شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی و مواردی نظیر پورش، مازراتی و... نیز اظهار کرد: خودروهای آمریکایی را شماره‌گذاری نمی‌کنیم. پورش و مازراتی و خودروهایی نظایر آن هم پلاک نمی‌شوند. هادیانفر درباره تصاویری که از بعضی خودروهای لوکس با پلاک ایران نیز منتشر می‌شود، گفت: اینها هیچ کدام جدید نیست و مربوط به سال‌های گذشته است. 
***
هوای پایتخت برای پنجمین روز متوالی آلوده شد
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت دیروز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوا، صبح امروز (۲۲ دی‌ماه) با آغاز تردد خودروها، انتظار می‌رود کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد که به‌ دلیل حاکمیت جو پایدار و عدم وزش باد مؤثر خواهد بود. 
بر این اساس استمرار پایداری جوی همراه با پدیده وارونگی طی روز موجب تجمع آلاینده‌ها خواهد شد. این شرایط جوی تا ساعات پایانی امروز (۲۲ دی‌ماه) ادامه خواهد داشت و به‌تبع آن کیفیت هوا در بیشتر مناطق در وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس پیش‌بینی می‌شود. 
 
* تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خبر داد. صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تا روز چهارشنبه (۲۴ دی) جوی آرام در بیشتر مناطق کشور خواهیم داشت، اظهار کرد: از این‌ رو تداوم غلظت آلاینده‌ها در بعضی شهرهای صنعتی و پرجمعیت دور از انتظار نیست. وی در ادامه با اشاره به اینکه تا صبح روز سه‌شنبه (۲۳ دی) در جنوب شرق کشور سرمای هوا ادامه دارد، اظهار کرد: روز پنجشنبه (۲۵ دی) سامانه‌ای بارشی از سمت شمال غرب کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

Page Generated in 0/0073 sec