printlogo


کد خبر: 229255تاریخ: 1399/10/22 00:00
اخبار

هدفگذاری ایران برای صادرات  5‌ میلیارد دلاری به افغانستان
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات ایران به افغانستان از ۳ میلیارد دلار در سال عبور کرد. حمید زاد‌بوم اظهار داشت: با برنامه‌ریزی انجام شده درباره تنوع‌بخشی به سبد صادراتی ایران به افغانستان، امیدواریم تا پایان سال آینده این رقم به 5 میلیارد دلار در سال افزایش یابد که جهش بسیار معنادار و خوبی است. وی از برگزاری چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل در بهمن‌ماه خبر داد و گفت: برگزاری این نمایشگاه پس از یک دوره حدود یک‌ساله محدودیت‌های ناشی از کرونا، فرصت بسیار مناسبی برای حضور در بازار افغانستان و تجدید ارتباط با مشتریان قدیمی و یافتن بازار‌های جدید است. 
***
قیمت کره 100 گرمی  10 هزار تومان شد
مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: در حال حاضر به دلیل قیمت بالای کره وارداتی با ارز نیمایی یا آزاد، ‌بخش قابل توجهی از کره تولیدی کارخانجات از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود. همچنین با افزایش تقاضا، قیمت چربی در بازار داخلی و متناسب با آن قیمت کره حاصل از چربی نیز افزایش یافت. علیرضا رستمی اظهار داشت: بر اساس مصوبات یکصد‌و‌سیزدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار، قیمت مصوب هر کیلو چربی شیر نیز از 500 هزار ریال به 600 هزار ریال افزایش یافته است و در حال حاضر و متناسب با هزینه‌های مترتب در تولید و عرضه و با توجه به نرخ چربی شیر، قیمت کره در بسته‌بندی‌های 100 گرمی حداکثر معادل 100 هزار ریال در حال عرضه است. 
***
شکر 1500 تومان گران شد
رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی و کافه قنادی در گفت‌وگو با فارس با تایید افزایش قیمت شکر، گفت: قیمت شکر در بازار عمده‌فروشی از ۲ هفته پیش افزایش یافته و از 8 هزار تومان به 9 هزار و 500 تومان رسیده است. علی بهره‌مند افزود: به‌رغم اینکه ستاد تنظیم بازار آبان‌ماه سال جاری قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر مقابل کارخانه را 6 هزار و 650 تومان اعلام کرده بود اما خبری از شکر با قیمت مصوب نیست و سهمیه‌ای با این قیمت به اتحادیه اختصاص نیافته است. 
گفتنی است بر اساس مصوبه آبان‌ماه سال گذشته هیات‌وزیران، ارز ترجیحی شکر حذف شده است و لذا کالایی که از شمول دریافت ارز ترجیحی خارج شود، دیگر مشمول قیمت‌‌گذاری ستاد تنظیم بازار نخواهد بود. 
***
تحقیق و تفحص خارج از نوبت مجتمع فولاد مبارکه
عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و طراح طرح تحقیق و تفحص از مجتمع فولاد مبارکه در توئیتی از در دستور کار قرار گرفتن این طرح خبر داد. حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «طرح تحقیق و تفحص از مجتمع فولاد مبارکه در دستور کار مجدد قرار گرفته است. این طرح به خاطر اهمیت موضوع و عمق فساد و سوءمدیریت در بزرگ‌ترین مجتمع فولادی کشور و منطقه، خارج از نوبت در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود؛ مدیرعامل غیرقانونی، منشأ اصلی مشکلات است».
***
سهم ثابت 5/14 درصدی شرکت نفت از صادرات لغو شد
کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در جلسه روز گذشته، مصوبه‌ای درباره رابطه مالی دولت و شرکت نفت تصویب کرد. در این مصوبه شرکت ملی نفت مکلف شده است برای تعیین سهم خود از فروش نفت، اطلاعات هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای، هزینه‌های بهره‌برداری از میادین در حال تولید، بازپرداختی‌های اصل و فرع بدهی و همچنین هزینه نوسازی را به ‌طور دقیق اعلام کند، همچنین سهم این شرکت معاف از مالیات در نظر گرفته شد. به این ترتیب سهم 5/14 درصدی شرکت نفت از فروش نفت و میعانات گازی که در بودجه وجود داشت، کنار گذاشته شده است و تعیین این سهم با توجه به هزینه‌های ارائه‌شده، انجام خواهد شد. همچنین بر اساس بند 5 این مصوبه، دولت موظف شده است به‌منظور اعمال وظایف حاکمیتی وزارت نفت، حداکثر پس از 6 ماه از تصویب این قانون ساختار حاکمیتی وزارت نفت را مورد بازنگری قرار دهد به‌ طوری که بودجه وزارت نفت از شرکت ملی نفت ایران منفک شود و کار نظارتی و حاکمیتی خود را با رعایت حاکمیت شرکتی اعمال کند.

Page Generated in 0/0067 sec