printlogo


کد خبر: 229278تاریخ: 1399/10/23 00:00
دور دنیا

تردید بخش قابل توجهی  از کادر درمان آلمان برای تزریق واکسن
یک رسانه آلمانی گزارش داد در حالی که انتظار می‌رفت کادر درمان در آلمان با اشتیاق تن به واکسیناسیون بدهند اما شمار قابل توجهی از آنها هنوز مردد هستند. دویچه وله نوشت: کادر درمانی بیمارستان کوچک بتل ‌(Bethel) در جنوب برلین که مثل اکثر درمانگاه‌های این کشور از بحران کرونا در امان نمانده، نظرات گوناگونی درباره واکسن آلمانی دارند. هانس وایگلت، پزشک ارشد و مسؤول امور مربوط به پاندمی بیمارستان ابراز تأسف کرد که واکسن سارسکوو2 پس از ماه‌ها تلاش سخت، تولید و پخش شده ولی بخشی از کادر درمانی هنوز برای استفاده از آن مردد هستند. بر اساس این گزارش، بعضی پرستارها ماه‌هاست که به محدودیت‌های کرونایی از جمله استفاده از ماسک و شستن مرتب دستان بسیار توجه می‌کنند اما در رابطه با واکسیناسیون بسیار محتاط هستند. بر اساس یک نظرسنجی که توسط ۲ انجمن درمانی در ماه دسامبر انجام شد، تنها 73 درصد پزشکان و حتی کمتر از آن، 50 درصد پرستاران آلمان به واکسیناسیون علیه کرونا علاقه نشان می‌دهند. 
***
نشست علی‌‌اف، پاشینیان و پوتین در مسکو
«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان روز گذشته برای نشست مشترک به میزبانی رئیس‌جمهور روسیه وارد مسکو شدند تا درباره مسائل مختلف بویژه قره‌باغ کوهستانی رایزنی کنند. پیش از این کرملین اعلام کرده بود این نشست به منظور اجرای توافق قره‌باغ صورت می‌گیرد. بنا بر اعلام مسکو، این دیدار بعد از گذشت ۲ ماه از درگیری‌های ۴۴ روزه در منطقه قره‌باغ کوهستانی به ابتکار رئیس‌جمهور روسیه برگزار می‌شود. 
***
گورباچف خواستار تمدید پیمان استارت3 شد
آخرین رئیس‌جمهور شوروی معتقد است در مسیر خلع سلاح هسته‌ای، مسکو و واشنگتن باید پیمان کاهش سلاح‌های راهبردی تهاجمی (استارت3) را تمدید کرده و دکترین نظامی خود را در جهت عدم استفاده پیشگیرانه از تسلیحات هسته‌ای اصلاح کنند. میخائیل گورباچف در مصاحبه‌ با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد در مسیر کنترل تسلیحات هسته‌ای، مسکو و واشنگتن نه‌تنها باید این پیمان را تمدید کنند، بلکه لازم است اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهند. گورباچف با یادآوری این نکته که در زمان تصدی قدرت، بارها با جو بایدن ملاقات کرده است، ادامه داد: بایدن آن زمان به عنوان یک سناتور حزب دموکرات، با تمام توافقات صورت‌گرفته بین شوروی و آمریکا در زمینه خلع سلاح هسته‌ای موافق بوده و در مقام معاون رئیس‌جمهور [باراک اوباما]، نیز از پیمان استارت3 حمایت کرده بود. 
***
امارات: مسائلی وجود دارد که باید با قطر آنها را حل‌و‌‌فصل کنیم
وزیر مشاور امارات در امور خارجه در سخنانی گفت به‌رغم ازسرگیری روابط میان دوحه و ابوظبی اما همچنان مسائلی وجود دارد که امارات و قطر باید با همکاری، آنها را حل‌و‌فصل کنند. انور قرقاش در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی با اشاره به از سرگیری روابط کشورش با قطر، اظهار کرد: بازگشایی حریم هوایی با قطر یک گام مثبت در جهت اعتماد‌سازی بود اما همچنان مسائلی وجود دارد که باید با همکاری با دوحه حل و فصل شوند. 
وی گفت: روند فعالیت شورای همکاری خلیج‌ (فارس) به مسیر معمول خود بازگشته است و باید کشورهای منطقه بدانند که مرحله جدیدی در مقابل ما قرار دارد و صفحه اختلافات بسته شده است. انور قرقاش ادامه داد: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) تمایل به مصالحه و پایان دادن به منازعه و اختلافات دارند اما چنین اختلاف طولانی نیازمند انجام اقداماتی جهت اعتماد‌سازی طی مرحله پیش ‌رو است. مرحله پیش ‌رو شاهد مسائل دشوارتری خواهد بود که باید به طور کامل و عاقلانه حل و فصل شوند. عربستان، مصر، بحرین و امارات عربی متحده ۵ ژوئن ۲۰۱۷ تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع و علیه این کشور تحریم‌های اقتصادی اعمال کردند. این کشورها قطر را به «حمایت از گروه‌های تروریستی» متهم کردند. قطر نیز اتهامات این کشورها را رد و اعلام کرد هیچ درخواست مغایر حقوق بین‌المللی را نخواهد پذیرفت. این بحران به‌ لطف تلاش‌های کویت در نشست اخیر شورای عالی همکاری خلیج‌فارس پایان یافت و کشورهای مذکور محاصره‌ قطر را لغو کردند. 
***
هشدار چین درباره گسترش روابط آمریکا و تایوان
«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین به اقدام تحریک‌آمیز آمریکا درباره گسترش روابط با تایوان واکنش نشان داد. به نوشته روزنامه «جاکارتا تایمز»، لی‌جیان روز دوشنبه در نشستی خبری، واشنگتن را به نقض شروط روابط دیپلماتیک با پکن متهم کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین ضمن اشاره به اینکه «هرگونه اقدامی که به منافع اصلی چین لطمه وارد کند با حمله متقابل از سوی چین همراه خواهد بود»، خطاب به «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت اگر از این تصمیم عقب‌نشینی نکند، با «تنبیهی سخت» مواجه خواهد شد. «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان نیز دیروز در جمع خبرنگاران از این اقدام ضد چینی آمریکا استقبال و آن را «اقدامی بزرگ» توصیف کرد. پیش‌تر نیز دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده بود «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل قصد دارد هفته آینده به تایوان سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور دیدار کند. تشدید تحرکات ضد چینی آمریکا در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در شرایطی است که پکن بارها ضمن رد مواضع مداخله‌جویانه واشنگتن، به مقام‌های تایوانی درباره تحرکات جدایی‌طلبانه هشدار داده است. 

Page Generated in 0/0093 sec