printlogo


کد خبر: 229298تاریخ: 1399/10/23 00:00
با وجود تداوم آلودگی شدید هوا در کلانشهرها دولت همچنان منفعل است
بالاتر از سیاهی!

گروه اجتماعی: روز گذشته هوای اکثر کلانشهرها آلوده بود اما دولت باز هم مانند روزهای قبل از آن، واکنشی به این آلودگی‌ها نداشت. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، کیفیت هوای تهران دیروز برای دومین روز پیاپی در شرایط ناسالم برای همه گروه‌های جامعه قرار گرفت و در ۲ هفته اخیر نهمین روز ناسالم را تجربه کرد.  دیروز هوای پایتخت در پی انباشت ذرات معلق کمتر از 5/2  میکرون بشدت آلوده بود و کارشناسان بهداشتی به مردم توصیه کردند مبتلایان به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و افراد دیگر فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. تهران ۹۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۱۰ روز ناسالم برای همه گروه‌های جامعه را در سال جاری تجربه کرده است. 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در واکنش به آلودگی شدید هوا گفت: بنده معتقدم بهتر است روزانه ۲ ساعت خاموشی برق داشته باشیم اما از مازوت استفاده نشود. 
اظهارنظر عیسی کلانتری در حالی است که روزهای قبل در اظهاراتی عجیب به مردم توصیه کرده بود در اتاق نشیمن لباس بپوشند و در رختخواب لخت شوند تا مصرف گاز کمتر شود! سایر مسؤولان دولتی هم اظهارات جالبی داشتند، از وزیر نفت که گفته چاره‌ای جز استفاده از مازوت نداریم تا وزیر نیرو که همچنان اصلاح مصرف را توصیه می‌کند اما از مسؤولیت‌های دولت در قبال آلودگی سخنی به میان نمی‌آورد. 
 
* استیضاح محیط‌زیستی
همزمان با روزهای آلوده پایتخت، جلسه بررسی علل آلودگی هوای تهران عصر دیروز با حضور نهادها و دستگاه‌های مسؤول در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه نمایندگانی از سازمان محیط‌زیست، وزارت کشور، شهرداری، سازمان استاندارد و جمعی از نمایندگان مجلس حضور داشتند و علل آلودگی هوای کلانشهرها را بررسی کردند و نمایندگان به انفعال دولت در قبال آلودگی‌ها اعتراض کردند. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در ابتدای جلسه اظهار کرد: حق طبیعی مردم است که از هوای پاک برخوردار باشند. مردم باید بدانند چرا هوا آلوده است، به همین علت این جلسه را تشکیل دادیم تا میزان قصور دستگاه‌های مختلف در پاک نبودن هوا را مشخص کنیم. 
سمیه رفیعی با بیان اینکه نظارت مجلس بر اجرایی شدن قانون هوای پاک مهم است، در پرسشی از نماینده پالایش و پخش وزارت نفت گفت: وضعیت بنزین یورو ۴ و یورو ۵ چگونه است؟
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: بازدیدهای حضوری ما از نیروگاه‌ها چیز دیگری می‌گوید. البته باید بگویم مصرف مازوت یا کیفیت گازوئیل مصرفی در نیروگاه‌ها با چشم معمولی مشخص نمی‌شود اما گزارش‌های ما می‌گوید در نیروگاه منتظرقائم گازوئیلی مصرف می‌شود که ۶ هزار و ۵۰۰ ppm گوگرد دارد و این ۱۲۸ برابر حد مجاز است. در نیروگاهی در نیشابور نیز گازوئیلی با ۷۰۰ ppm گوگرد مصرف می‌شود. همه کارشناسان می‌دانند گوگرد یک ماده سمی و مشکل‌دار است. گوگرد ماده‌ای است که هنگام سوخت و سوز دود حوالی نیروگاه‌ها را به رنگ زرد درمی‌آورد. به گفته کارشناسان این رنگ دود زرد یک زنگ خطر جدی برای کیفیت هواست. 
نمایندگان مجلس دیروز بشدت به عملکرد دولت اعتراض کردند و دولتی‌ها نتوانستند با پاسخ‌های خود پارلمان‌نشینان را قانع کنند. با این سیاست‌های دولت نمی‌توان امید چندانی به رفع آلودگی هوا داشت.
همچنین عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار با بیان اینکه هیچ امیدی به حل بحران آلودگی هوا در تهران و مراکز کلانشهرها از سوی مسؤولان دولتی، متولیان محیط‌زیست و نظام سلامت نیست، گفت: در چنین شرایطی قوه‌قضائیه به عنوان مدعی‌العموم باید وارد عمل شود و با متخلفان و مسؤولانی که در حل این مشکل ناتوان یا سهل‌انگار هستند برخورد جدی کند، چرا که هیچ مسؤولی پاسخگوی علت آلودگی هوا نیست و هر کدام از سازمان‌های متولی، دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های مرتبط در این زمینه خود را تبرئه می‌کنند و به جای مسؤولیت‌پذیری، چاره‌اندیشی و تلاش برای ارائه راهکارهایی کارشناسانه، کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌ها را به گردن دیگر سازمان‌ها یا دستگاه‌های اجرایی می‌اندازند. 
محمدرضا محبوب‌‌فر در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: دولت حفاظت از محیط‌زیست را رها کرده است و سازمان محیط‌زیست به جای اقدامات جدی و اجرایی، علت بروز آلودگی هوا را مصرف بالای انرژی عنوان کرده و سوخت‌های فسیلی را عامل اصلی این آلودگی‌ها اعلام می‌کند. محبوب‌فر 60 درصد عامل آلودگی هوا در پایتخت و مراکز کلانشهرها را فعالیت‌های صنعتی عنوان کرد و افزود: 40 درصد مابقی نیز مربوط به فعالیت ناوگان حمل‌و‌نقل فرسوده عمومی و خودروهایی است که از سوخت غیراستاندارد استفاده می‌کنند. 
وی در ادامه با بیان اینکه از برنامه سوم توسعه تا برنامه ششم، بر اجرای دقیق راهکارهای مقابله با آلودگی هوا طبق برنامه‌ریزی کارشناسانه تاکید ویژه شده است ولی توجهی به این امر نمی‌شود، گفت: جز پاکسازی کامل مدیران ناتوان در سازمان محیط‌زیست و دستگاه‌های متولی مربوط و به‌کارگیری مدیران باانگیزه و دلسوز، راهی برای حل معضل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها وجود ندارد.  عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار افزود: با مدیریت فعلی در سازمان حفاظت محیط‌زیست، همه امیدها برای کاهش آلودگی هوا بر باد رفته و با توجه به اظهارات ضدونقیض مسؤولان مربوط در این بخش، هیچ امیدی به حل معضل آلودگی هوا نیست. 
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سالانه بیش از 12 هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند و مسؤولان به هیچ عنوان به این موضوع توجه نمی‌کنند، چرا که اگر می‌خواستند به این موضوع توجه جدی کنند باید قانون هوای پاک را اجرا می‌کردند.
 

Page Generated in 0/0069 sec