printlogo


کد خبر: 229308تاریخ: 1399/10/23 00:00
اخبار

آیت‌الله رئیسی :
ایران آزمایشگاه  واکسن آمریکایی و انگلیسی نیست
رئیس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قضایی از اعتماد‌به‌نفس و اتکا به خداوند به عنوان ۲ عامل موفقیت ملت ایران یاد کرد و با اشاره به تولید واکسن داخلی کرونا با تکیه بر این ۲ عنصر مهم گفت: اقدامات افتخارآمیز برای تولید واکسن ملی در کشورمان از جلوه‌های اعتماد‌به‌نفس ملی و محصول توجه به فرهنگ «ما می‌توانیم» است. 
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی دستور رهبری در تحریم واکسن آمریکایی و انگلیسی را تدبیری حکیمانه برای صیانت از جان مردم در برابر کسانی دانست که بی‌پروا و بدون توجه به جان مردم دنبال واردات این نوع واکسن‌ها هستند و متذکر شد: تأکید مقام معظم رهبری بر ممنوعیت ورود واکسن از آمریکا و انگلیس برای آن بود که نباید ایران به آزمایشگاهی برای واکسن‌های آنها تبدیل شود. 
رئیس قوه ‌قضائیه گفت: این تدبیر رهبر انقلاب، «تحریم استکبار اقتصادی» است که امروزه می‌خواهد با تفرعن جان ملت‌ها را به خطر بیندازد و جهان را قربانی منافع خود کند اما رهبری حکیم انقلاب، جلوی این کار را گرفتند. 
رئیسی به بیماری «خودتحقیری» هم اشاره کرد که در این میان به کمک غربی‌ها آمده است و تصریح کرد: «ویروس خودتحقیری» و اینکه برخی به توانمندی‌های خود و جوانان و دانشمندان کشور باور نداشته باشند و چشم‌شان به بیگانگان باشد، اگر خطرناک‌تر از ویروس کرونا نباشد کمتر از آن نیست.
رئیس قوه‌ قضائیه همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش از رئیس دستگاه قضایی عراق و قضات عراقی برای صدور حکم بازداشت دونالد ترامپ به دلیل صدور دستور ترور فرماندهان مقاومت در فرودگاه بغداد تقدیر کرد.   
***
تیغ سانسور اینستاگرام علیه «وطن امروز»
شبکه اجتماعی اینستاگرام برای چندمین بار اقدام به حذف پست‌های صفحه روزنامه «وطن امروز» کرد. پس از شهادت سردار سلیمانی و اقدام اینستاگرام در حذف پست‌ها و تصاویر مربوط به شهید سلیمانی، روزنامه «وطن امروز» نیز مورد سانسور این شبکه اجتماعی قرار گرفت و این شبکه چندین پست که اخبار یا گزارش‌های مربوط به شهید سلیمانی را منعکس می‌کردند، حذف کرد. اینستاگرام همچنین استوری‌ها یا پست‌های «وطن‌امروز» را که در آن خبر سانسور اینستاگرام اطلاع‌رسانی می‌شد نیز حذف کرده است.
****
پروژه غنی‌سازی 20 درصد ایران به سرعت در حال پیشروی است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم احیای هرچه زودتر توافق هسته‌ای تاکید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «رافائل گروسی» در پی اعلام غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران، روز دوشنبه گفت: احیای توافق هسته‌ای ایران باید در هفته‌های آتی انجام شود. گروسی در سخنانی در کنفرانس «رویترز نکست» گفت: واضح است که ماه‌های زیادی پیش ‌روی‌مان باقی نمانده است. تقریبا چند هفته را پیش رو داریم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به قانون مجلس شورای اسلامی برای توقف برخی بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، گفت: من باید آن را جدی بگیرم، چرا که قانون است. من معتقدم جمهوری اسلامی ایران قصد اجرایی کردن این قانون را دارد. گروسی در ادامه مدعی شد ایران «به سرعت در حال پیشروی» به سوی غنی‌سازی ۲۰ درصدی است و بر اساس تخمین‌ها ایران می‌تواند در تاسیسات فردو به ماهی ۱۰ کیلوگرم (غنی‌سازی) نیز برسد. وی در ادامه گفت: باید درک آشکاری درباره چگونگی پایبندی مجدد به مفاد و شروط اولیه برجام داشته باشیم. 
***
واشنگتن‌پست:
آثار حمله ایران به عین‌الاسد هنوز در نظامیان آمریکایی باقی است
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به آسیب‌های وارده به نظامیان آمریکایی در پی موشک‌باران پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق از سوی سپاه پاسداران پرداخته و فاش کرد نظامیان آمریکایی هنوز با تبعات این حمله دست به گریبانند. روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به موشک‌باران پایگاه آمریکا در عین‌الاسد عراق نوشت: آمریکا سال گذشته وقتی ایران چندین موشک را به سمت نظامیانش در عراق شلیک کرد، در آستانه جنگی تمام‌عیار قرار گرفت. اکنون یک سال بعد، کارکنان نظامی آمریکا که این حمله را تحمل کرده‌اند، توضیح می‌دهند آمریکا و ایران چقدر به فاجعه‌ای بزرگ‌ نزدیک بودند.  هیچ نظامی آمریکایی به ‌رغم به کارگیری تسلیحاتی از سوی ایران که هر کدام ۴۰ فوت طول داشتند و حامل ۱۶۰۰ پوند مواد منفجره بودند و قوی‌تر از هر سلاح دیگری بودند که طی یک نسل به آمریکایی‌ها شلیک شده است، کشته نشدند اما در ۱۱۰ نفر از نظامیان حاضر در پایگاه علائم ضربه مغزی تشخیص داده شد که بعضی از آنها به بستری‌های طولانی و معالجه‌هایی سخت در مرکز پزشکی نظامی «والتر رید» در خارج از واشنگتن محتاج شدند. ارتش آمریکا این آسیب‌ها را روزها پس از حمله فاش کرده و گفت اظهارات دونالد ترامپ که سابق بر آن گفته بود «هیچ خسارتی وجود نداشته است» بر اساس اطلاعاتی بود که پنتاگون تا آن وقت به دست آورده بود. این حمله در برخی  احساس خشم و درماندگی ایجاد کرد. بازماندگان این حادثه هنوز به شبی می‌اندیشند که به نظر می‌رسد تا حد زیادی در سایه کرونا، بحث و جدل داخلی در آمریکا بر سر مسائل نژادی و یکی از پر بحث‌ترین انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، از آن چشم‌پوشی شد. «جاناتان جردن» سرهنگ ارتش آمریکا و افسر عملیاتی واحد نیروهای هوایی در آن شب به‌خصوص می‌گوید: فکر نکنم کسی بدون نوعی تاثیر روانی یا احساس میزان دردناک بودن آن رخداد، از آن شب قسر در رفته باشد. 

Page Generated in 0/0060 sec