printlogo


کد خبر: 229312تاریخ: 1399/10/23 00:00
حضور گسترده نیروهای گارد ملی آمریکا در خیابان‌های پایتخت این کشور
پادگان واشنگتن

گروه بین‌الملل: یک هفته مانده تا تحلیف بایدن به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا، نگرانی مقامات امنیتی آمریکا از تکرار خشونت‌ها مشابه آنچه در روز حمله به کنگره آمریکا رخ داد، افزایش قابل توجهی داشته است. 
فیلتر و تعطیل کردن همه شبکه‌های اجتماعی که به نوعی در بسیج نیروهای حامی ترامپ نقش داشتند هم نتوانسته از این نگرانی‌ها بکاهد. مهم‌ترین نگرانی مقامات امنیتی آمریکا این است که مراسم تحلیف بایدن تحت‌الشعاع حرکت اعتراضی دیگری از سوی حامیان ترامپ قرار بگیرد. نیروهای امنیتی آمریکا در همین ارتباط اقدام به استقرار گسترده نیروهای گارد ملی آمریکا در پایتخت این کشور کرده‌اند و همه مراکز حساس آمریکا مثل کاخ سفید، کنگره و ادارات سیاسی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار گرفته است. شهردار واشنگتن هم پیشنهاد داده تدابیر امنیتی بسیار شدید حداقل تا 4 روز بعد از تحلیف بایدن ادامه داشته باشد. در فیلم‌های منتشر شده توسط رسانه‌های آمریکایی، نیروهای گارد ملی آمریکا به طور گسترده در نقاط مختلف این شهر مثل خیابان‌های اصلی و پیاده‌روها حضور دارند و با حضور آنها واشنگتن عملا تبدیل به پادگانی بزرگ شده است.  
 
* تسلیح گارد ملی با اسلحه‌های مرگبار
پایگاه خبری میلیتاری دات‌کام هم که معمولا منعکس‌کننده فضای داخلی و اخبار نظامیان آمریکاست، گزارش داد اعضای گارد ملی هوایی و زمینی آمریکا که در واشنگتن دی‌سی مستقر شده‌اند تا به حفاظت از پایتخت و کنگره بپردازند و قرار است تا در مراسم تحلیف روز 20 ژانویه نیز حضور داشته باشند، طبق نظر فرماندهان به سلاح‌های مرگبار دسترسی خواهند داشت. به معنای دیگر اسلحه همه سربازان گارد ملی مسلح به تیر جنگی است و یک اشتباه یا اتفاق ساده می‌تواند سبب کشته‌سازی شود. 
در همین ارتباط ژنرال دیوید وود، مدیر ستاد مشترک گارد ملی پنسیلوانیا در یک میزگرد مجازی با خبرنگاران حوزه دفاعی گفت: این حقیقت مخفی نیست که اعضای نیروی هوایی و سربازان با خود سلاح مرگبار دارند. وود گفت: چگونگی به‌کارگیری قوانین استفاده از زور وابسته به سناریو و وضعیت است. ما قصد داریم در جهت کاستن از تنش تا جایی که بتوانیم قبل از آنکه تسلیحات به دست بگیریم، تلاش کنیم؛ شیوه‌ای که قرار است ما سلاح را مستقر کنیم وابسته به وضعیت و قصد فرمانده است. 
پیش‌تر آسوشیتدپرس گزارش کرده بود رایان مک‌کارتی، مقام ارشد غیرنظامی نیروی زمینی ارتش آمریکا قرار است در روزهای آینده درباره اینکه آیا واحدهای گارد ملی در خیابان‌های این منطقه مسلح باشند، تصمیم بگیرد. وود به همراه تیموتی ای. گوون، ژنرال نیروی زمینی و مقام ارشد گارد ملی مریلند و لیزا هو، سرهنگ نیروی زمینی و یک مقام ارشد موقت گارد ملی نیوجرسی در این میزگرد مجازی با خبرنگاران حوزه دفاعی با هدف توصیف مسائل دخیل در استقرار اضطراری آنها در واشنگتن شرکت کرد.
 
* پنتاگون: خشونت و ناآرامی در راه است
آماده‌باش گسترده مقامات و نیروهای امنیتی و نظامی آمریکا در حالی است که گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات آمریکایی مهیای مواجهه با شورش‌های احتمالی در آستانه برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا می‌شوند. در همین راستا، دفتر جیسون کرو، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا دیروز بخشی از مکالمه خود را با رایان مک کارتی، وزیر ارتش این کشور منتشر کرد که در آن مک‌کارتی به این مساله اذعان می‌کند که پنتاگون از تهدیدهای بیشتر اطلاع دارد و در حال همکاری با پلیس فدرال و محلی در راستای تامین امنیت است.  به گفته مک‌کارتی، بعد از ماجرای حمله به کنگره در ۶ ژانویه، دست‌کم ۲۵‌پرونده تروریسم داخلی باز شده و توقیف سلاح، کوکتل مولوتف و مواد منفجره حاکی از احتمال وقوع فاجعه‌ای بزرگ‌تر است. وزیر ارتش آمریکا یا وزیر نیروی زمینی ایالات متحده یا دبیر ارتش ایالات متحده، یک مقام ارشد غیرنظامی در وزارت دفاع آمریکاست و مسؤولیت همه امور قانونی ارتش آمریکا از مدیریت پرسنل، تأسیسات و ادوات رزمی تا نظارت بر مسائل زیست‌محیطی و نیز تأمین سیستم‌های تسلیحاتی و پشتیبانی تجهیزاتی و ارتباطاتی، همچنین مدیریت امور مالی ارتش را برعهده دارد. وزیر ارتش آمریکا توسط رئیس‌جمهور این کشور و با رأی‌اعتماد مجلس سنا منصوب می‌شود. وزیر ارتش یک مقام خارج از کابینه است که زیر نظر وزیر دفاع ایالات متحده فعالیت می‌کند. 
 
* درخواست افزایش امنیت مراسم تحلیف بایدن
حمله هواداران ترامپ به کنگره آمریکا سبب شد نحوه برگزاری مراسم تحلیف بایدن و امنیت آن به موضوعی کلیدی برای مقامات امنیتی آمریکا تبدیل شود. در همین ارتباط موریل بوزر، شهردار واشنگتن‌دی‌سی ابراز نگرانی کرده و خواستار افزایش و تمدید تدابیر امنیتی تا 4 روز پس از زمان بر‌گزاری مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب شده است. به نوشته پایگاه خبری یو.اس‌ نیوز، موریل بوزر در نامه‌ای که برای چاد ولف، سر‌پرست وزارت امنیت داخلی آمریکا نوشت، عنوان کرد: ما شدیدا بر این باور هستیم که با توجه به آشوب و مجروح و کشته ‌شدن عده‌ای که در جریان یورش‌ها به کنگره شاهد بودیم، پنجاه‌و‌نهمین مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در ۲۰ ژانویه نیازمند یک تدبیر بسیار متفاوت‌تر نسبت به تحلیف‌های گذشته است. شهردار واشنگتن‌دی‌سی در این نامه خواستار اعلان وضعیت «قبل از فاجعه» برای این شهر شد و همچنین مجوز کمک از سوی دولت فدرال را نیز صادر کرد. وی حمله هواداران ترامپ به کنگره را تهدیدی جدید از سوی شورشیان تروریست داخلی دانست و در نامه خود خواستار تمدید تدابیر امنیتی از روز دوشنبه این هفته تا ۲۴ ژانویه یعنی 4 روز بعد از مراسم تحلیف شد. وی همچنین خواستار اعمال تدابیر امنیتی در اطراف ساختمان کنگره و رد کردن درخواست‌ها برای بر‌گزاری تظاهرات در این شهر شد. 
 
* رئیس پلیس کنگره: مانع درخواست نیروی پشتیبانی شدند
با وجود آنکه برخی قانونگذاران آمریکایی مدعی بودند استیون ساند، رئیس نیروی پلیس کنگره برای مقابله با هجوم هواداران دونالد ترامپ به این ساختمان درخواست کمک نکرده ولی او روایت دیگری از این ماجرا دارد. ساند در مصاحبه با روزنامه واشنگتن‌پست افشا کرد مقام‌های امنیتی مجالس سنا و نمایندگان آمریکا مانع تلاش‌های وی برای فراخواندن گارد ملی جهت مقابله با طرفداران ترامپ، که به ساختمان کنگره حمله کرده بودند، شدند. وی در این باره توضیح داد، حتی بعد از آنکه بخش اطلاعاتی پلیس کنگره تخمین زد تعداد معترضانی که ترامپ از آنها برای حضور در واشنگتن و حمله به کنگره دعوت کرده بیش از تظاهرات‌های گذشته خواهد بود، بازهم مسؤولان ارشد او تمایلی نداشتند که گام‌‌های رسمی برای اعزام گارد ملی بردارند. به نوشته خبرگزاری رویترز به نقل از این مصاحبه، رئیس نیروی پلیس کنگره گفت از مقام‌های امنیتی مجالس سنا و نمایندگان برای درخواست آماده‌باش گارد ملی در صورت نیاز سریع به پشتیبانی مجوز خواسته بود اما آنها این اجازه را به وی ندادند. ساند با تاکید بر اینکه درخواست وی از مقام‌های بالادستی امنیتی برای کمک گرفتن از گارد ملی، 6 بار رد شد، گفت: اگر گارد ملی را داشتیم، می‌توانستیم مدت زمان طولانی‌تری تا موقع رسیدن مأموران بیشتر از سازمان‌های امنیتی، مهاجمان را عقب نگه داریم. 
 
* کالین پاول: دیگر نمی‌توانم خودم را جمهوری‌خواه بنامم
کالین پاول، وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت به دنبال هرج و مرجی که ششم ژانویه کنگره را به سمت بحران کشاند، دیگر نمی‌تواند خودش را یک جمهوری‌خواه در نظر بگیرد. کالین پاول در مصاحبه با فرید زکریا از شبکه خبری «سی‌ان‌ان» که از او پرسید آیا دیگر جمهوری‌خواهانی که از دونالد ترامپ انتقاد نکردند، در واقع او را ترغیب کرده‌اند؟ گفت: بله! آنها چنین کاری کردند و برای همین است که من دیگر نمی‌توانم خودم را یک جمهوری‌خواه بدانم. پاول گفت: من در حال حاضر عضو هیچ چیز نیستم. من فقط یک شهروند هستم که در کل دوران حضورم به جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها رای دادم و اکنون در حال تماشای کشورم هستم و اصلا دغدغه احزاب را ندارم. 
***
[شبکه اجتماعی محبوب حامیان ترامپ از کار افتاد]
در ادامه محدودیت‌ها برای فعالیت دونالد ترامپ و حامیان او در شبکه‌های اجتماعی در آمریکا، شبکه اجتماعی «پارلر» که طرفداران رئیس‌جمهور در آن حضور گسترده‌ای داشته‌اند دیروز از کار افتاد. خبرگزاری فرانسه در خبری فوری گزارش داد پارلر که شبکه اجتماعی محافظه‌کار در آمریکاست، دیروز بالاجبار آفلاین شد. طبق این گزارش، پیش از این شرکت «آمازون» پارلر را تهدید کرده بود در صورت عدم رصد دقیق محتوای منتشر شده در این شبکه اجتماعی حاوی مطالب خشونت‌آمیز، دسترسی پارلر به سرورهایش قطع خواهد شد. محبوبیت این شبکه اجتماعی در هفته‌های اخیر افزایش شدیدی داشته و پس از ممنوعیت فعالیت دونالد ترامپ در توئیتر پس از حمله چهارشنبه هفته گذشته به کنگره، به نخستین برنامه محبوب در اَپ استور اَپِل تبدیل شد. شرکت آمازون که «جف بزوس» مالک متمول آن طی سال‌های اخیر بشدت مخالف ترامپ بوده است، پیش‌تر اعلام کرده بود پلتفرم پارلر را به دلیل دادن اجازه برای انتشار پیام‌های تهدید‌آمیز و خشونت تعلیق خواهد کرد. آمازون در نامه به مالکان شبکه اجتماعی پارلر اعلام کرد رأس ساعت ۲۳:۵۹ شب یکشنبه (به وقت واشنگتن) سرویس‌دهی به این شبکه را متوقف می‌کند. در پی حمله به کنگره، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام، ردیت، توئیچ، شاپی‌فای، اسنپ چت، تیک‌تاک، دیسکورد و پینترست به این بهانه که ترامپ هواداران خود را به ایجاد خشونت دعوت کرده، حساب‌های کاربری او را محدود یا مسدود کردند. پیش‌تر گوگل، برنامه پارلر را که بسیاری از طرفداران ترامپ از آن استفاده می‌کنند، در پلی استور مسدود کرده بود.

Page Generated in 0/0077 sec