printlogo


کد خبر: 229327تاریخ: 1399/10/24 00:00
تأکید دوباره نمایندگان گروه‌های مختلف پارلمان عراق بر اخراج آمریکا از این کشور
عراق نیازی به حضور نظامیان آمریکایی ندارد

گروه‌بین‌الملل: نزدیک به ۲ دهه از حضور نظامی آمریکا در عراق می‌گذرد و ماحصل این حضور چیزی جز تخریب زیرساخت‌ها و گسترش تروریسم در این کشور نبوده است. صدها میلیارد دلار خسارت وارده آمده به عراق بر اثر تجاوز آمریکا به این کشور در کنار هتک حاکمیت و استقلال عراق سبب شده مساله اخراج نظامیان آمریکا از عراق به اولویت گروه‌های سیاسی و افکار عمومی عراقی تبدیل شود. این در حالی است که دولت مصطفی الکاظمی همچنان نسبت به این موضوع با اهمال رفتار می‌کند. 
 
* پارلمان عراق: شرایط برای اخراج نظامیان آمریکا مهیاست
به گزارش «وطن امروز» به نقل از پایگاه المعلومه، نمایندگان پارلمان عراق از سکوت دولت این کشور در قبال ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق و دخالت‌های واشنگتن و تصمیمات غیرقانونی آن علیه شخصیت‌های ملی عراق انتقاد و بر ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق تاکید کردند. بر همین اساس «بدر صائغ» نماینده ائتلاف سائرون عراق بیان کرد: خروج نظامیان آمریکایی از عراق ضروری است، بویژه اینکه زمان برای پایان دادن به حضور نظامیان در کشور ما در راستای اجرای مصوبه پارلمان مهم است. از سوی دیگر «مختار محمود» نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق هم گفت: واشنگتن به دخالت‌های خود در امور داخلی عراق ادامه می‌دهد و برخی طرف‌ها را تحریم کرده و موضع بازدارنده در قبال این اقدامات آمریکا هم اتخاذ نمی‌شود. «رعد الماس» از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق هم گفت: عراق نیازی به حضور نظامیان آمریکایی ندارد، بویژه اینکه گروه‌های تروریستی در داخل عراق در برابر دیدگان آنها دست به تحرکات جدید می‌زنند، بدون اینکه موضعی در قبال حمایت از عراق به عمل آورند. در همین حال برخی شخصیت‌های عراقی نیز با توجه به نقش آمریکا در پشت‌پرده آشوب‌های خشونت‌بار و ناامنی‌ در عراق بویژه آشوب‌های اخیر در ذی‌قار و ناصریه، خواستار پایان دادن به حضور آمریکا در عراق شدند. 
 
* رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال عراق
همزمان با افزایش فشار پارلمان و افکار عمومی عراق بر اجرای مصوبه پارلمان درباره اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور، گمانه‌هایی درباره اینکه دولت جدید آمریکا چه رویکردی در قبال عراق خواهد داشت مطرح شده است. در همین راستا «بهاء الاعرجی» معاون نخست‌وزیر اسبق عراق ضمن تشریح مواضع آمریکا در قبال بغداد در دوره جو بایدن گفت: طبق برنامه آمریکایی‌ها عراق باید ضعیف بماند. معاون نخست‌وزیر اسبق عراق با اشاره به نقش فاسد آمریکا در عراق از سال 2003 افزود: انحلال ارتش عراق و نهادهای امنیتی در سال 2003 تصمیم آمریکایی‌ها نبود، بلکه به درخواست یکی از کشورها برای اجازه دادن به آمریکایی‌ها برای استفاده از حریم هوایی آن برای جنگ بود. الاعرجی بیان کرد: جو بایدن اهتمامی به عراق و خاورمیانه در دوره زمامداری خود نخواهد داشت، زیرا اولویتش آمریکاست، بویژه که آمریکا با بحران بزرگی روبه‌رو است و ترامپ مشکلات زیادی در داخل آمریکا ایجاد کرده است. وی تاکید کرد: تشدید تنش آمریکا در منطقه فقط رسانه‌ای و غیرواقعی است. الاعرجی درباره پرونده عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هم بیان کرد: اگر عراق قوی بود، احدی جرات نمی‌کرد اسرائیل را به رسمیت بشناسد. وی در ادامه از ۳ کشور عربی که باید طبق برنامه ضعیف باشند نام برد و به عراق، سوریه و مصر اشاره کرد.

Page Generated in 0/0068 sec