printlogo


کد خبر: 229329تاریخ: 1399/10/24 00:00
آخرین اخبار از میدان نبرد یمن حاکی از پیشروی چشمگیر مقاومت و فتح آخرین مواضع برای کنترل کامل مناطق شمالی است
2 گام تا آزادسازی نهایی مأرب

گروه بین‌الملل: آزادسازی مناطق تحت اشغال مزدوران سعودی در شمال و مرکز یمن در مراحل پایانی خود قرار گرفته است، به نحوی که به اذعان استاندار مأرب تنها با آزادسازی ۲ منطقه دیگر، این استان در کنترل نیروهای مقاومت قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر در استان الجوف نیز شواهد حاکی از این است که نظامیان وابسته به منصورهادی این منطقه را تخلیه ‌کرده‌اند. همین امر نیز سبب شده برخی گروه‌های بومی همپیمان با دولت مستعفی یمن در این مناطق با اعلام جدایی از آن، به نیروهای انصارالله بپیوندند. 
 
* فقط 2 منطقه تا آزادسازی کامل مأرب
به گزارش «وطن امروز» به نقل از روزنامه الاخبار، نیروهای مقاومت یمن با عبور از مرحله محاصره شهر مأرب به مرحله درگیری با مزدوران دشمن در مرزهای این شهر رسیدند. بر این اساس دیروز منابع نظامی گزارش دادند جبهه جنوبی مأرب در آستانه آزادسازی به دست نیروهای صنعا قرار دارد و همچنین هیچ یک از برنامه‌های نظامی مورد نظر ائتلاف عربستان موفق به جلوگیری از پیشروی نیروهای صنعا به سمت شهر مأرب نشد. این در حالی است که با وجود پشتیبانی شدید هوایی ائتلاف متجاوز از نیروهای منصور هادی، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشروی‌های قابل توجهی در حوزه مأرب انجام داده و موفق شدند جبهه نبرد را از حومه شرقی به مناطق غربی منتقل کنند. به موازات آن نیروهای جنبش انصارالله یمن همچنین از ۳ محور در جبهه‌های جنوبی مأرب پیشروی کرده و بیش از 140 کیلومتر را در این مناطق به کنترل خود درآورده‌اند. این پیشروی‌ها به دنبال حملاتی بود که مزدوران سعودی با پشتیبانی نیروی هوایی ائتلاف دشمن به جبهه‌های جنوب و شمال مأرب ترتیب داده بودند. به گفته «علی‌محمد طعیمان» استاندار مأرب، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در خلال روزهای گذشته 72 کیلومتر از منطقه حریب را به کنترل خود درآورده‌اند و به این ترتیب نیروهای مقاومت تنها ۲ منطقه دیگر با تسلط کامل بر استان مأرب فاصله دارند که این مناطق در اطراف شهر واقع شده است. به دنبال این پیروزی‌ها بیش از 300 نفر از نیروهای بومی منطقه که پیش از این با دولت مستعفی یمن «منصور هادی» همپیمان بودند، ضمن جدایی از دولت مستعفی یمن، پیوستن خود به نیروهای صنعا (دولت نجات ملی یمن) را اعلام کردند. 
 
* تخلیه الجوف از نیروهای منصورهادی
پایگاه خبری «الخبر الیمنی» نیز روز گذشته با اشاره به فتح پادگان «برقا» از سوی نیروهای مقاومت یمن (متشکل از ارتش و کمیته‌های مردمی) نوشت، پادگان برقا یکی آخرین مناطق باقیمانده از استان الجوف (در شمال یمن و شمال استان مأرب) بود که تحت کنترل نیروهای مقاومت یمن درآمد. این پادگان نظامی در جنوب شرق پادگان «الخنجر» قرار دارد. بر اساس این گزارش، اخیرا «توفیق صالح» پسر «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور اسبق یمن در صفحه فیسبوک خود نوشته بود: «در مناطق درگیری چیزی به نام ارتش یا عناصر نظامی حزب اخوانی الاصلاح (حزب تحت حمایت عربستان) حضور ندارند و کسانی که با نیروهای انصارالله می‌جنگند، صرفا افراد قبایل اجیرشده در مأرب، شبوه، ابین، الضالع و حضرموت هستند و نیروهای رسمی دولت مستعفی مناطق درگیری را تخلیه کرده‌اند». در عین حال «عبدالله الاشرف» از فرماندهان دولت مستعفی منصورهادی نیز روز دوشنبه در صفحه خود نوشت: «چیزی که به اسم ارتش ملی (دولت مستعفی یمن) خوانده می‌شود، یک ارتش خیالی است.» 
 
* هشدار سازمان ملل نسبت به تحریم انصارالله
موفقیت‌های مقاومت یمن صرفا معطوف به مسائل نظامی نیست و در عرصه سیاسی و حقوقی نیز مخالفت‌های همه‌جانبه یمنی‌ و غیریمنی با تصمیم آمریکا مبنی بر تروریستی اعلام کردن جنبش انصارالله یمن ادامه دارد. در همین راستا سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره عواقب سیاسی و انسانی خطرناک قرار گرفتن جنبش انصارالله یمن در فهرست سازمان‌های تروریستی هشدار داد. «استفان دوژاریک» گفت: این تصمیم آمریکا به تلاش‌ها برای از سرگیری روند سیاسی در یمن لطمه می‌زند. وی از آمریکا خواست هر چه سریع‌تر معافیت‌ها و مجوز‌های لازم را اعلام کند تا ادامه ورود کمک‌های انسانی برای همه شهروندان یمنی بدون هرگونه مشکل و مانعی تضمین شود. احزاب مختلف یمنی هم ضمن محکوم کردن تصمیم آمریکا برای تروریستی خواندن جنبش انصارالله، اعلام کردند این اقدام نشان دهنده شکست طرح‌های استعماری واشنگتن در یمن است. 

Page Generated in 0/0249 sec