printlogo


کد خبر: 229336تاریخ: 1399/10/24 00:00
نگاه ما به اروپا و آمریکا با شک و تردید است

دکتر همایون سامه‌یح‌نجف‌آبادی*: طبق قانون اساسی، فصل‌الخطاب مقام معظم رهبری هستند. درباره واردات واکسن و بدبینی‌ای که نسبت به واکسن آمریکایی و انگلیسی وجود دارد نیز شرایط همین گونه است.

چند سال پیش فرآورده‌های خونی آلوده وارد  کشور شد و مشکلاتی را برای ملت ما به وجود آورد، بنابراین با وجود چنین تجربه‌ای باید درباره واردات واکسن که باید به طور گسترده در کشور مورد استفاده قرار گیرد احتیاط لازم را در نظر بگیریم، زیرا تمام مردم ایران باید از این واکسن استفاده کنند. بنابراین شرایط بسیار حساس است. نظر مجلس در این باره توجه به تولید داخل و واردات واکسن است؛ یعنی هم باید برای تولید داخل حمایت کافی وجود داشته باشد و هم واردات واکسن بالاجبار حتی با وجود تولید واکسن داخلی باید انجام شود.
میزان تولید واکسن داخلی بر اساس پیش‌بینی‌‌های صورت گرفته حدود یک‌و‌نیم میلیون دوز در ماه است، برخی نسبت به توانایی تولید این میزان تردید دارند اما در نهایت با همین میزان، 18 میلیون دوز واکسن برای 9 میلیون نفر در یک سال تولید می‌شود. این مقدار کفاف مصرف داخل را نمی‌دهد، زیرا باید خیلی سریع افرادی که نیازمند دریافت واکسن هستند در چرخه واکسیناسیون قرار گیرند.
شرکت‌هایی در آسیا و آمریکای جنوبی نیز در حال آزمایش واکسن هستند و ما امیدواریم بتوانیم از هر کدام این کشورها که بتوانند تاییدیه دریافت کنند واکسن وارد کنیم.
از طرف دیگر واکسن‌های آسیایی نسبت به واکسن‌هایی که در اروپا و آمریکا تولید می‌شود قیمت کمتری دارد و به سود ایران است که با توجه به تحریم‌های اقتصادی و مشکلات ارزی موجود، واکسن با قیمت پایین‌تر وارد کشور شود.
از آنجا که آمریکا و اروپا با جمهوری اسلامی ایران دشمنی‌های عمیق دارند باید نسبت به آنها احتیاط لازم را در نظر گرفت. بنابراین باید واکسن‌هایی را که در آسیا تولید می‌شود هدف واردات خود قرار دهیم. البته با وجود مشکل تحریم‌ها، گرانی واکسن فایزر و همچنین شرایط سخت نگهداری این واکسن -که باید در دمای 70 درجه زیر صفر باشد- عملا برای واردات این واکسن به کشور دچار مشکلات جدی می‌شدیم، زیرا برآورده کردن چنین شرایطی تنها در چند شهر محدود از مراکز استان‌ها امکان‌پذیر بود و در شهرستان‌های دیگر نگهداری این واکسن غیرممکن بود.
حتی اگر اجازه ورود واکسن آمریکایی و اروپایی هم به ایران داده می‌شد به خاطر گران بودن و مشکلات انتقال ارز با مشکل جدی در این مسیر مواجه بودیم.
ما همیشه نسبت به دشمنان جمهوری اسلامی ایران با شک و تردید نگاه خواهیم کرد، چرا که امپریالیسم همیشه از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز فقط و فقط به دنبال ضربه زدن به ملت ایران بوده است.
* نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی

Page Generated in 0/0072 sec