printlogo


کد خبر: 229340تاریخ: 1399/10/24 00:00
نگاهی به کتاب «او یک ملت بود» نوشته محمدعلی صمدی
ژنرال اصلی خمینی

مهدی خدادادی: برابری یک انسان با یک ملت آن هم از کلام یک انسان کامل نظیر امام خمینی که هوای نفس در کلامش راهی نداشت، تعبیری گران‌سنگ است؛ تعبیری که تنها و تنها برای یک نفر به کار برده شده است؛ شهید مظلوم دکتر سیدمحمد حسینی‌بهشتی. آری! ابعاد وجودی یک انسان می‌تواند آنقدر گسترده باشد که ارزش وجودی او با یک ملت برابری کند و وجود توانی با این ابعاد در یک فرد می‌تواند زمینه‌ساز انقلابی در درون یک ملت باشد. 
شهید بهشتی شهیدی‌ است در اوج مظلومیت که شناخت از ابعاد وجودی او نه در عصر حضورش و نه حال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در عصر فقدانش حاصل نشد. محمدعلی صمدی، مستندنگار و پژوهشگر انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس زندگی این شهید عزیز و مظلوم را به عنوان سوژه کتاب «او یک ملت بود» برگزید تا در حد بضاعت و یاری قلمش درک اندکی از ابعاد وجودی این شخصیت مهم و تاثیرگذار انقلاب اسلامی و جهان اسلام را در جامعه تسری بخشد؛ شهیدی که در گزارش سفارت آمریکا 2 هفته قبل از خروج شاه از ایران «ریچارد کاتم» از ایشان با عنوان ژنرال اصلی خمینی یاد می‌کند و هدایت جنبش را کار او دانسته و شخصیت‌های انقلابی دیگر را رهبران افتخاری دانسته و ابراز می‌دارد شکی وجود ندارد بهشتی و گروه او کار اصلی را انجام می‌دهند.
اثر محمدعلی صمدی به دلیل استناد به مدارک، تصاویر و بهره‌گیری از تحقیقات میدانی و ارتباط با خانواده شخصیت قهرمان کتابش کاری با ارزش و ستودنی‌ است. نویسنده با بهره‌گیری از قالب خاطره‌نویسی و زبان روایت اول شخص به روایت خاطراتی مفید و کمتر شنیده شده از زندگی این انسان بزرگ پرداخته است؛ خاطراتی که از زبان خود شهید، مادر، همسر، فرزندان و کسانی که وجود این شخصیت ناب را درک کرده‌اند، بیان شده و با الصاق هوشمندانه عکس‌های مرتبط به خاطرات در صفحات زوج کتاب باعث جذب بیشتر مخاطبان می‌شود.
کتاب «او یک ملت بود» کتابی ا‌ست که مطالعه آن در حال و اوضاع کنونی حاکم بر این مملکت به عامه مردم بویژه مسؤولان توصیه می‌شود.
«سفیر انگلیس گفت: ولی دولت آمریکا نمی‌تواند تا 2 ماه دیگر صبر کند. 
به او گفتم: اینها خودشان می‌توانند صبر کنند یا می‌توانند صبر نکنند ولی ملت ما گفتند ما تصمیم را خودمان می‌گیریم و خودشان دارند می‌گیرند.
گفت: خیلی غیرواقع‌بینانه با مسائل سیاسی برخورد می‌کنید.
گفتم: همین‌جورهاست، ما قرار است آرمان‌طلبانه با مسائل برخورد کنیم. انقلاب ما انقلاب آرمان‌هاست، نه انقلاب تسلیم به واقعیت‌ها. ما انقلاب کردیم که واقعیت‌ها را عوض کنیم، نه اینکه واقعیت‌ها را هرچه هست، بپذیریم.
صحبت از محاصره اقتصادی کرد.
گفتم: ما از همان اول قرارمان بر این بود که انقلاب پیش برود و ما همان نان و پنیر خودمان که توی همین مملکت به دست می‌آید، بخوریم. خدا هم در این دو ساله برکت داده است. مژده باد بر امام، تا الان محصول گندم ایران نسبت به سال گذشته بسیار عالی‌تر شده، ان‌شاءالله سیاست ما بر این است که حتی اگر قرار شود، روزی همه مردم، نان خالی نوش‌ جان کنند ولی با آمریکا بجنگند».
کتاب «او یک ملت بود» از مجموعه کتب یاران ناب به کوشش محمدعلی صمدی تهیه و توسط نشر یا زهرا(س) چاپ و سال 92 به بازار نشر ارائه شده است. 

Page Generated in 0/0121 sec