printlogo


کد خبر: 229363تاریخ: 1399/10/24 00:00
«اف‌بی‌آی» نسبت به اعتراضات مسلحانه در سراسر آمریکا در روزهای آینده هشدار داد
ناامنی در اوج

گروه بین‌الملل: یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های نیروهای امنیتی آمریکا در روزهای منتهی به تحلیف بایدن، وقوع درگیری‌های نظامی گسترده است. این موضوع با توجه به مسلح بودن تعداد زیادی از آمریکایی‌ها بویژه جمهوری‌خواهان، موضوعی دور از ذهن و خیالی نیست. با اتفاقات اخیر کنگره، حالا هر سناریویی برای آمریکا محتمل و قابل پیش‌بینی است. هم‌اکنون واشنگتن پایتخت آمریکا تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار گرفته و با حضور ده‌ها هزار نفر از نیروهای گارد ملی در خیابان‌ها به شکل پادگانی بزرگ درآمده است. شهردار منطقه واشنگتن هم درخواست داده حداقل تا 4 روز بعد از تحلیف بایدن اوضاع امنیتی تشدید شود.  
در همین ارتباط یورونیوز گزارش داد پلیس فدرال آمریکا به کارکنان خود هشدار داد احتمال می‌رود هفته آینده، همزمان با نزدیک شدن به مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، برنامه‌هایی برای اعتراض مسلحانه در مراکز ۵۰ ایالت آمریکا وجود داشته باشد. ۲ مقام رسمی این نهاد ضمن تأیید این خبر اعلام کرده‌اند در اعلامیه داخلی «اف‌بی‌آی» آمده است افرادی در تمام مراکز ۵۰ ایالت در حال برنامه‌ریزی اعتراض‌های مسلحانه از ۱۶ تا دست‌کم ۲۰ ژانویه هستند. از سوی دیگر مقامات پلیس فدرال در بیانیه‌ای رسمی بر وظیفه خود در حفظ امنیت اجتماعی تأکید کرده و گفتند این نیرو ‌بر جست‌وجو، شناسایی و جدا کردن افرادی متمرکز است که می‌خواهند درگیر جرم و خشونت شوند. در این بیانیه همچنین آمده است نیروهای این نهاد بر تظاهرات‌هایی که امنیت شهروندان را به خطر می‌اندازد متمرکز خواهند بود. از سوی دیگر، «دنیل هوکانسون» رئیس دفتر گارد ملی آمریکا اعلام کرد این نهاد تمام مسائل را در سراسر کشور زیر نظر دارد تا در هر ایالت نیروهای این گارد در تماس نزدیک با پلیس و دیگر نهادهای انتظامی و پاسخگوی هرگونه تقاضای پشتیبانی باشند. خبرگزاری رویترز هم گزارش داد دلیل هشدار «اف‌بی‌آی» تهدید به خشونت بیشتر از جانب حامیان دونالد ترامپ بوده است. بنا به یک گزارش، اگر دونالد ترامپ با استناد به متمم 25 قانون اساسی آمریکا برکنار شود، گروهی مسلح قصد دارند دست به اعتراضاتی عظیم و مسلحانه در واشنگتن بزنند. «اف‌بی‌آی» همچنین اطلاعاتی دریافت کرده که افراط‌گرایان هوادار ترامپ هم خواهان یورش به ساختمان‌های فدرال، ایالتی و محلی و بناهای دادگستری شده‌اند. گفته شده هواداران ترامپ برنامه ریخته‌اند اعتراضی را در برابر مقر توئیتر در سان‌فرانسیسکو برگزار کنند. سرویس ملی پارک‌های آمریکا پس از دریافت تهدیدهای جدی، گشت‌های تفریحی بنای یادبود واشنگتن را تا ۲۴ ژانویه متوقف کرده است. بنا بر گزارش پلیس فدرال، گروه‌هایی که در بلوای هفته پیش کنگره دست داشتند، همچنان پایتخت آمریکا و تدارکات در دست انجام برای مراسم تحلیف جو بایدن را تهدید می‌کنند.
 
* آماده‌باش در ایالت‌ها
در مرکز ایالت‌ها هم فرمانداران در آستانه برگزاری مراسم تحلیف، وضعیت هشدار اعلام کرده‌اند. در ویسکانسین، ایالت سرنوشت‌سازی که ترامپ مدعی وقوع تقلب در آنجاست، فرماندار «تونی اورز» به گارد ملی ویسکانسین دستور داد از پلیس کنگره این ایالت حمایت کند. در میشیگان، دیگر ایالت مهمی که ترامپ پیروزی بایدن را در آنجا به چالش کشید، کمیسیون کنگره این ایالت که بر قانونگذاران نظارت دارد، با صدور دستوری حمل سلاح در داخل ساختمان کنگره در لنسینگ را ممنوع اعلام کرده است. یک مسؤول در فرماندهی گارد ملی آمریکا هم به شبکه اسکای‌‌نیوز گفت شهر واشنگتن در روز تحلیف در حالت تعطیلی کامل و منع آمد ‌و شد به سر خواهد برد. همزمان با دستور وزارت امنیت داخلی آمریکا برای آغاز تدابیر مراسم تحلیف بایدن، برخی شهرها و ایالت‌ها از شهروندان خود خواستند بیستم ژانویه از منازل خود خارج نشوند. پنتاگون همچنین اعلام کرد برای مراسم تحلیف بایدن، تدابیر ویژه امنیتی از روز ۱۳ ژانویه آغاز می‌شود.
 
* حضور 15 هزار نیروی گارد ملی در واشنگتن
واشنگتن این روزها به واسطه حضور ده‌ها هزار نیروی گارد ملی به پادگانی بزرگ تبدیل شده است. در همین ارتباط، «دانیل هوکانسون» رئیس دفتر گارد ملی آمریکا به خبرنگاران گفت انتظار دارد حدود ۱۰ هزار نیرو تا شنبه هفته آینده در واشنگتن مستقر شوند و به تامین امنیت، لجستیک و ارتباطات کمک کنند. او گفت: در صورتی که مقام‌های محلی درخواست کنند، ممکن است این تعداد به ۱۵ هزار نیرو افزایش یابد. دست‌کم یک قانونگذار آمریکایی از پنتاگون خواسته است تعداد نیروی بیشتری در پایتخت مستقر کند. سناتور «کریس مورفی» که دوشنبه نامه‌ای به رئیس موقت پنتاگون ارسال کرد، گفت مشخص نیست آیا تعداد نیروهای گارد ملی برای حفاظت از پایتخت این کشور کافی خواهد بود یا خیر و شاید به نیروهای تمام‌وقت هم نیاز باشد.
 
* اعلام وضع اضطراری در واشنگتن دی‌سی
در همین حال رئیس‌جمهور آمریکا هم برای مقابله با شرایط امنیتی قبل و بعد از مراسم تحلیف دولت بعدی این کشور، به مدت ۲ هفته در شهر واشنگتن وضعیت اضطراری اعلام کرد. بر این اساس، وضعیت اضطراری در واشنگتن از ۱۱ تا ۲۴ ژانویه برقرار است تا به اقدامات و تدابیر امنیتی در پایتخت آمریکا در بحبوحه تحلیف بایدن کمک کند. پیش از این، یک مسؤول در فرماندهی گارد ملی آمریکا نیز به شبکه «اسکای‌نیوز» گفته بود شهر واشنگتن در روز تحلیف، در حالت تعطیلی کامل و منع آمد‌وشد خواهد بود.
 
* اینترنتی که قطع شد
حمله بزرگ حامیان ترامپ به کنگره آمریکا همه چیز تمام بود؛ کشته، زخمی، خسارات زیاد، بازداشت و... دیروز اما رسانه‌ها خبر از اختلال گسترده اینترنت در آمریکا در ساعات حمله به کنگره دادند. این اختلال می‌تواند بخشی از برنامه سازمان‌های امنیتی آمریکا برای جلوگیری از ارتباط سیستماتیک هواداران ترامپ از طریق فضای مجازی و اینترنت و فراخوان بیشتر به سمت کنگره بوده باشد. گزارش اختلال گسترده در شبکه اینترنت آمریکا در روز حمله به کنگره را نت بلاکس که رصد فراز و نشیب‌های سرعت اینترنت در دنیا را مدنظر دارد، منتشر کرده است.
 
* رکب جدید نتانیاهو به ترامپ
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که خود این روزها درگیر پرونده بزرگ فساد است، دیروز اقدام به حذف عکس ترامپ از پس‌زمینه حساب توئیتر خود کرد. نتانیاهو بعد از اعلام رسانه‌های آمریکا دایر بر پیروزی بایدن هم جزو نخستین نفراتی بود که به بایدن تبریک گفت و از او به عنوان دوست قدیمی خود یاد کرد. عکسی که نتانیاهو از پس‌زمینه خود حذف کرده نتانیاهو را در کنار رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید نشان می‌داد و مدت‌ها به ‌نشانه پیوند نزدیک نخست‌وزیر اسرائیل و دونالد ترامپ در پس‌زمینه توئیتر نتانیاهو جا داشت.  
 
* ترامپ: اتفاقات کنگره تقصیر آنتی‌فا بود
ترامپ این روزها همچنان زیر شدیدترین انتقادات حتی از سوی هم‌حزبی‌های خود است. وی که حالا به واسطه حذف گسترده از سوی همه شبکه‌های اجتماعی از امکان گفت‌و‌گو با هوادارانش هم محروم شده است به دنبال راهی برای فرار از زیر بار مسؤولیت این اتفاق است. در همین ارتباط فاکس‌نیوز در گزارشی اعلام کرد ترامپ در گفت‌وگو با رهبر جمهوری‌خواهان مجلس، آنتی‌فا را مقصر اصلی حمله به کنگره دانست. آنتی‌فا نیروهای چپ ضدترامپ هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز، پایگاه آکسیوس به نقل از یک مقام کاخ سفید و یک منبع آگاه دیگر گزارش کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این اظهارات را در یک گفت‌وگوی تلفنی بیش از ۳۰ دقیقه‌ای با کوین مک کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرده است. فاکس‌نیوز نیز با تایید این گفت‌وگو اعلام کرد ترامپ در این صحبت‌ها مسؤولیت برخی رخدادهای حمله به کنگره را پذیرفته است. اما پایگاه آکسیوس آمریکا گزارش کرد دونالد ترامپ حتی با وجود اینکه ویدئوها و مدارک مستند و مشخص نشان می‌دهند که عوامل اغتشاش چهارشنبه هفته گذشته در کنگره این کشور حامیان او هستند، اعضای گروه آنتی‌فا را مسؤول این حملات دانست. با این حال، مک کارتی در این گفت‌وگوی تلفنی که طبق گزارش آکسیوس در زمان‌هایی حالت متشنج و تهاجمی پیدا کرد به ترامپ گفت: این کار افراد آنتی‌فا نبود، این کار حامیان شعار «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» بود. من می‌دانم. من آنجا بودم. 
 
* روز پرکار کنگره
در همین حال نمایندگان دموکرات کنگره اعلام کردند مجلس نمایندگان آمریکا  امروز (چهارشنبه) طرح استیضاح دونالد ترامپ را مورد بررسی قرار می‌دهد و آن را به رأی خواهد گذاشت. دیوید سیسیلین، نماینده ایالت رودآیلند آمریکا که یکی از طرفداران دموکرات استیضاح ترامپ است، گفته تعداد آرای کافی برای تصویب طرح استیضاح ترامپ را در اختیار دارند.
 
* احتمال شرکت ایوانکا ترامپ در مراسم تحلیف بایدن
ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهوری آمریکا یکی از نزدیک‌ترین افراد به او است که از نگاه برخی تحلیلگران سرمایه اجتماعی خوبی در 4 سال ریاست جمهوری پدرش در بین هواداران ترامپ کسب کرده و برخی هواداران دوآتشه وی امیدوارند بتواند جای ترامپ را در روزگاری نه‌چندان دور بگیرد. این روزها که ترامپ از سوی نظام سیاسی آمریکا فیلتر شده است، ایوانکا هم به صورت خیلی نرم می‌کوشد با فاصله‌گذاری نسبی از پدرش جایگاه خود را حفظ و چه‌بسا تقویت کند. یکی از مهم‌ترین این اقدامات در روزهای آینده احتمال شرکت او در مراسم تحلیف بایدن است. بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل، برخی منابع آگاه در کاخ سفید اعلام کرده‌اند که ایوانکا در شرایطی قصد دارد در مراسم تحلیف بایدن شرکت کند که دونالد ترامپ این تصمیم دختر خود را به عنوان بدترین تصمیم توصیف کرده است. این منبع آگاه در این باره گفت: ایوانکا نگران است آینده درخشان سیاسی وی در معرض خطر قرار گیرد، بنابراین هر اقدامی را برای حفظ اعتبار خود انجام می‌دهد. 
 
* بلوکه 2 حساب بانکی ترامپ
۲ بانک بزرگ آلمانی و آمریکایی اعلام کردند حساب‌های شخصی دونالد ترامپ را به دلیل رخداد‌های کنگره خواهند بست. در کمتر از یک هفته از یورش حامیان دونالد ترامپ به کنگره آمریکا، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از فاصله‌گیری دویچه بانک و سیگنیچر بانک از مراودات تجاری با رئیس‌جمهور میلیاردر آمریکاست. یک مقام دویچه بانک اعلام کرد این بانک قطع مراودات تجاری با ترامپ و سازمان او را در دستور کار دارد. بلومبرگ بنا به محرمانه بودن رایزنی‌ها در این باره به نام این فرد اشاره‌ای نکرد. این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به این بانک آلمانی مستقر در فرانکفورت بدهکار است. سینگنیچر بانک نیویورک نیز همزمان با تشدید فشار‌ها برای استعفای ترامپ از قدرت اعلام کرده به مراودات خود با سازمان ترامپ پایان می‌دهد. این در حالی است که این بانک آمریکایی سال‌هاست به خانواده ترامپ خدمات ارائه می‌کند.
 
* آزادی بیان به روایت فیسبوک
شریل سندبرگ، مدیر بخش عملیات‌های فیسبوک روز گذشته اعلام کرد این شبکه اجتماعی هیچ تصمیمی برای رفع مسدودی حساب‌های کاربری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ندارد. سندبرگ طی یک سخنرانی در کنفرانس رویترز گفت: خوشحال است که فیسبوک حساب‌های کاربری ترامپ را مسدود کرده است. دیروز همچنین اعلام شد این شبکه اجتماعی همه پست‌ها و فیلم‌های حمایتی از معترضان و حمله‌کنندگان به کنگره را حذف کرده است. پیش از این بسیاری از شبکه‌های اجتماعی اقدام به حذف حساب‌های ترامپ در شبکه‌های اجتماعی کرده بودند. 
***
[بایدن: ترامپ نباید دیگر در قدرت باقی بماند]
جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا این روزها تمرکز خود را بر موضوعات مرتبط با خود به عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا قرار داده است و حتی بعد از حمله هواداران ترامپ به کنگره هم تعیین‌تکلیف ترامپ را وظیفه کنگره دانست. وی اما دیروز محافظه‌کاری را کنار گذاشت و از لزوم کناره‌گیری ترامپ از قدرت گفت. به گزارش منابع خبری، جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دوشنبه‌شب به وقت تهران گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی این کشور نباید دیگر در کاخ سفید حضور داشته باشد. جو بایدن درباره آخرین وضعیت حمله‌کنندگان به کنگره آمریکا در هفته گذشته گفت: فکر می‌کنم محبوس نگه داشتن این فتنه‌گران بسیار مهم است. آنها باید پاسخگوی اعمال‌شان باشند. برنی سندرز هم در پیامی توئیتری گفت: بیایید شفاف بگوییم. اگر ترامپ آنقدر خطرناک است که توئیت بفرستد یا یک پست در فیسبوک بگذارد، او برای بودن در سمت فرمانده کل قوا بسیار خطرناک‌تر است.

Page Generated in 0/0069 sec