printlogo


کد خبر: 229381تاریخ: 1399/10/25 00:00
روز گذشته ناوبندر مکران، بزرگ‌ترین کشتی جنگی ایران به آب انداخته شد
غول خلیج‌فارس

گروه سیاسی: روز گذشته بزرگ‌ترین کشتی جنگی ایران با حضور سرلشکر باقری، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح با نام «ناوبندر مکران» به نیروی دریایی ارتش در منطقه چابهار و کنارک ملحق شد. این کشتی عظیم جنگی با شکل و شمایل ویژه و با طول 228 متر و عرض 42 متر، بزرگ‌ترین کشتی جنگی ایران به شمار می‌رود که قادر است بدون پهلوگیری 3 دور کمربند کره زمین را دور‌ زده و پیمایش کند و با بهره‌مندی از مخازن بزرگی به گنجایش مجموعا 100 هزار تن، 5 ناوشکن را به مدت 3 ماه دریانوردی، پشتیبانی کند. 
به گزارش «وطن امروز»، این ناوبندر با قابلیت حمل همزمان 5 فروند بالگرد، 6 قایق تندرو و انواع پر‌شمار پهپادهای رزمی و شناسایی و یک گروهان تکاور، با دارا بودن امکانات متعدد رفاهی و پشتیبانی از جمله یک بیمارستان مجهز به بخش‌های آزمایشگاه، رادیولوژی، اتاق عمل، دندانپزشکی، داروخانه و بخش بستری و پزشکان عمومی و متخصص یک تراز قابل اتکایی را به ظرفیت‌های پیدا و پنهان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید و دست بلند ایران برای حضور بیش از پیش در آب‌های بین‌المللی، آزاد و دور خواهد بود. جای خالی این ناوبندر در میان ناوگان پرحجم و قدرتمند نیروهای مسلح کشورمان در دریاها خالی بود که از امروز دیگر اقتدار ایران را در سطح دریاها بیش از پیش تثبیت کرده و می‌تواند محور انجام مأموریت‌های جدید و ویژه از سوی نیروی دریایی ارتش باشد. این ناوبندر از مجموعه‌ای از ظرفیت‌های موشکی و تسلیحاتی ویژه نیز برخوردار است که دژ مستحکم اقتدار ملت ایران در آب‌ها خواهد بود و یک پایداری دفاعی و امنیتی را در منطقه برای ایران خلق می‌کند. ساخت و توسعه این پروژه بزرگ و افتخارآفرین در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده و تمام مراحل پیچیده فنی و عملیاتی آن از نصب و به‌کارگیری موتور و دیگر تجهیزات راهبری و نظامی به دست پرتوان متخصصان داخلی انجام شده است. 
 
* دریای سرخ را مجدداً در منطقه گشت دریایی قرار می‌دهیم
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم الحاق ناو موشک‌انداز زره و ناوبندر بالگردبر مکران طی سخنانی اظهار داشت: ناوبندر جمهوری اسلامی مکران یک پایگاه شناور دریایی ارزشمند برای توسعه و تعمیق فعالیت‌های حمایتی و عملیاتی جمهوری اسلامی ایران در دریاهای دوردست خواهد بود. ساخت اینگونه مجموعه‌های ارزشمند نشانگر این است که صنایع دفاعی کشور و کارخانجات نداجا از تحریم دشمن با موفقیت عبور کرده‌اند و کارآمدترین تسلیحات و تجهیزات را با دست و امکانات ایرانی بخوبی ساخته‌اند. رئیس ستادکل نیروهای مسلح، وحدت بی‌نظیر نیروهای مسلح را یکی دیگر از نقاط ارزشمند برشمرد و با بیان اینکه نیروهای مسلح امروز یک ید واحده هستند، اظهار داشت: ارتش و سپاه به عنوان ۲ بازوی قدرتمند نظام و صنایع دفاعی به ‌عنوان پشتوانه قدرتمند آنها با قدرت تمام و با هم‌افزایی کامل، مأموریت‌های دفاعی خود را به انجام می‌رسانند به‌ طوری که دشمنان هیچ‌گونه قدرت عرض‌اندام در آب‌ها و مناطق تحت حاکمیت جمهوری اسلامی را ندارند. وی ادامه داد: اگر امروز شاهد هستیم که شناورهای نفتکش و تجاری جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام تهدیدها تا سواحل دریای کارائیب در ونزوئلا با امنیت و آرامش ذیل پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنند، دلیل آن اقتدار و قدرت بازدارندگی دریادلان و نیروهای ارزشمند جمهوری اسلامی ایران است. سرلشکر باقری گفت: اگر هفته گذشته شاهد رونمایی از شهرک موشکی زیرزمینی نیروی دریایی سپاه پاسداران بودیم، این هفته هم شاهد الحاق 2 فروند شناور ارزشمند نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم و هر هفته و هر ماه شاهد افزون شدن قدرت دفاعی این ملت بزرگ و شهیدپرور هستیم که به آن می‌بالیم. سرلشکر باقری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته و روز‌به‌روز با قدرت بیشتر از تمام منافع خود حمایت خواهد کرد، تأکید کرد: ما دریای سرخ را که در دوره‌های اخیر شناورهای تجاری جمهوری اسلامی با برخی تعرضات محدود مواجه شدند، مجددا در منطقه گشت دریایی خود قرار خواهیم داد و امنیت کامل شناورها و ناوگان نفتکش و تجاری خود را در آن دریا هم برقرار خواهیم کرد. 

Page Generated in 0/0084 sec