printlogo


کد خبر: 229489تاریخ: 1399/10/30 00:00
جان باختن ۸۳ بیمار «کووید-۱۹» دیگر
نگرانی وزارت بهداشت از بازگشایی مدارس

با وجود اینکه آمار جان‌باختگان کرونایی در کشور همچنان زیر 90 نفر در هر شبانه‌روز است اما کارشناسان بهداشت به دلیل بازگشایی مدارس، نگران شکل‌گیری موج چهارم این بیماری در کشور هستند. به گزارش«وطن امروز»، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۵ هزار و ۸۰۶ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور طی ۲۴ ساعت و همچنین ۸۳ فوتی جدید ناشی از این بیماری خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه 29 دی‌ماه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۵۸۶ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۳ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۸۸۶ نفر رسید. وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۲۵ هزار و ۴۹۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری گفت: ۴۳۴۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی همچنین افزود: تاکنون ۸ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۲۶ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. 
وی همچنین اعلام کرد ۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است.
 
* شرایط شکننده کرونا در تهران و نگرانی از بازگشایی مدارس
نماینده وزارت بهداشت و رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران ضمن انتقاد از سفرهای روزهای اخیر، از شکننده بودن شرایط تهران در مقابله با بیماری «کووید-۱۹» و احتمال شکل‌گیری پیک چهارم خبر داد. دکتر علیرضا زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران با تاکید بر شکننده بودن شرایط تهران در کنترل بیماری «کووید-۱۹» گفت: استان تهران به دلیل پیچیدگی‌های مختلف در کنترل بیماری نیز شرایط خاصی دارد، لذا شرایط آن شکننده است. فاصله‌گذاری اجتماعی با شیب ملایمی رو به کاهش است و میان عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با افزایش آمار فوتی‌ها پیوستگی عمیق و جدی وجود دارد. وی افزود: به مدد تلاش همکاران در دستگاه‌های مختلف و همچنین تیم‌های نظارتی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری شرایط خوبی دارد اما با کاهش نسبی در طول ۳ هفته اخیر مواجه بوده‌ایم که بسیار پرخطر است و ممکن است موجب شعله‌ور شدن بیماری شود. استان تهران نوع جهش‌یافته بیماری که کرونای انگلیسی است را در خود مشاهده کرده؛ نکته مهمی که به دلیل ورود مسافران خارجی و حضور فرودگاه‌ها در تهران باید مورد توجه قرار گیرد. وی تاکید کرد: رشد میزان انجام تست‌های PCR مثبت زنگ خطر قلمداد می‌شود، لذا شاید لازم باشد پروتکل‌های سختگیرانه‌تری ظرف ۲ هفته آینده برای افرادی که از اروپا وارد می‌شوند، اعمال کنیم؛ نوع جدیدی که در کشورهای انگلستان و آلمان مشاهده شده می‌تواند ما را با مشکل مواجه کند. زالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تغییر آمار سنی فوتی‌های کرونا ویروس اشاره کرد و افزود: گروه سنی 5 تا ۱۷ سال در حوزه مرگ‌و‌میر با افزایش مواجه بودند که با بحث بازگشایی مدارس می‌تواند این موضوع خطرناک‌تر شود. 
 
* وضعیت ناپایدار کرونا در کل کشور
متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه کشور در مسیر کنترل اپیدمی بوده و حدود 70 درصد این مسیر طی شده است، گفت: تا پیش از دستیابی به مرحله کنترل کامل اپیدمی شرایط همچنان ناپایدار و شکننده است، بنابراین باید چند هفته دیگر نیز با صبوری و شکیبایی پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را رعایت کنیم تا شرایط اپیدمی پایدارتر و آمارها تثبیت شود و پس از آن با مستندات کافی و دلایل متقن، نسبت به بازگشایی‌ها اقدام کنیم. دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر چه از حدود ۵۰ روز گذشته در مسیر کنترل اپیدمی قرار گرفته‌ایم ولی هنوز به مرحله کنترل اپیدمی نرسیده‌ایم؛ حدود ۷۰ درصد راه طی شده و ۳۰ درصد دیگر برای دستیابی به مرز کنترل اپیدمی باقی مانده است. سوری با اعلام مخالفت شدید نسبت به بازگشایی‌های زودهنگام و تغییر هر مداخله‌ای که شرایط فعلی را برهم بزند، عنوان کرد: فعال شدن مجدد چرخه ویروس و بازگشت به شرایط نامساعد ۲ ماه گذشته هم از لحاظ جانی و مالی برای جامعه بسیار پرهزینه بوده و هم تمام تلاش‌های صورت گرفته در مسیر اپیدمی را به هدر می‌دهد. به گفته وی، برای بازگشت به شرایط عادی جامعه و بازگشایی‌ها باید شرایط اپیدمی در جامعه کنترل شده و پایدار باشد؛ این در حالی است که وضعیت فعلی اپیدمی در کل کشور همچنان ناپایدار و شکننده بوده و نامگذاری شهرها با عناوین زرد، آبی و قرمز تنها شاخص‌های قراردادی است که به سرعت قابل تغییر است. وی با اشاره به وجود ترددهای بین‌شهری در داخل کشور، عنوان کرد: با همین ترددها، وضعیت شهرها می‌تواند به سرعت تغییر کند؛ شهری که زرد است قرار نیست تا ابد زرد بماند، بلکه ممکن است با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی ظرف کمتر از یک هفته قرمز شود، بنابراین، این شکنندگی وضعیت اپیدمی در سطح شهرها و کل کشور حکمفرما بوده، لذا هر اقدامی در جهت رفع محدودیت‌ها و تغییر مداخلات باید با احتیاط و در نظر گرفتن جوانب و ابعاد مختلف موضوع اعمال شود. سوری ضمن انتقاد از بازگشایی مدارس قبل از پایدار شدن شرایط اپیدمی و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، عنوان کرد: با بازگشایی مدارس ممکن است به سرعت شاهد شعله‌ور شدن مجدد اپیدمی باشیم.
 

Page Generated in 0/0051 sec