printlogo


کد خبر: 229553تاریخ: 1399/11/1 00:00
اخبار

انتقاد صریح آیت‌الله‌العظمی مکارم از بی‌توجهی مسؤولان به مشکلات مردم
آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را در گرو عزم جدی مسؤولان دانست و از گرانی‌های افسارگسیخته انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در مراسم سوگواری ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) به بیان مسائل و مشکلات اجتماعی مردم پرداخت و گفت: از جمله مشکلاتی که مردم دارند و به صورت مرتب بیان می‌کنند و می‌خواهند ما آنها را به مسؤولان تذکر دهیم، مسأله گرانی فوق‌العاده‌ای است که در جامعه وجود دارد. امروز حقیقتا عده‌ای از مردم کارد به استخوان‌شان رسیده و برخی دیگر نیز به خاطر وجود بیماری کرونا، کار و درآمد خودشان را از دست داده‌اند و با هزینه‌های بالای زندگی مواجه شده‌اند؛ افزون بر این، بسیاری از مردم که شاغل هستند نیز درآمد محدودی دارند و این درآمد محدود پاسخگوی هزینه‌های زندگی‌شان نیست. آیت‌الله مکارم‌شیرازی یکی از مشکلات و چالش‌های مهم کشور را که زمینه‌ساز گرانی‌های افسارگسیخته نیز شده است مسأله «از بین رفتن تولید» توصیف و تصریح کرد: اگر تولید نباشد، اقتصاد در هم می‌شکند؛ امروز تولید به خاطر عملکرد بانک‌ها از بین رفته است؛ این بانک‌ها با آن سودهای کذایی و جریمه‌های تاخیر آنچنانی، بلایی برای تولید محسوب می‌شوند. همه دلسوزان نسبت به بانک‌ها و عملکردشان تذکر می‌دهند اما تا به حال کسی نتوانسته جلوی آنها را بگیرد و بانک‌ها نیز به همان شکل به رویه خود ادامه می‌دهند. وی «عدم نظارت» را عامل دیگر بروز مشکلات و گرانی‌ها دانست و تأکید کرد: گاهی اوقات می‌شنویم که کامیون‌های قاچاق از کانال‌های رسمی همچون گمرک جلوی چشم مسؤولان وارد می‌شود؛ این چه نظارتی است؟ آیا نظارت اینگونه است که کامیون‌های قاچاق بدون مانع وارد کشور شود؟ این مرجع تقلید با اشاره به اینکه حل مشکلات معیشتی و مهار گرانی‌ها مستلزم عزم جدی از سوی مسؤولان است، تأکید کرد: تا عزم جدی نباشد مشکلات حل نخواهد شد. 
***
آیت‌الله مجتهدشبستری:
نظر اکثریت اعضای مجمع تشخیص مخالفت با FATF است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره امکان تایید یا رد FATF در مجمع تشخیص مصلحت گفت: نظر من مخالف است و صریحا با ادله اعلام کرده‌ام معایبش از محاسنش بیشتر است و نظر اکثریت هم به نظرم همین است. آیت‌الله محسن مجتهد‌شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سوالی درباره بحث‌های مطرح شده پیرامون بررسی دوباره FATF در مجمع اظهار داشت: اکنون این موضوع در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت مطرح است و وقتی کمیسیون‌ها تمام شد به صحن علنی خواهد آمد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره امکان تایید یا رد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نیز تصریح کرد: نظر من مخالف است و صریحا با ادله اعلام کرده‌ام که معایبش از محاسنش بیشتر است و نظر اکثریت هم به نظرم همین است اما الان دقیقا نمی‌شود پیش‌بینی کرد و قاطعانه گفت رد خواهد شد ولی من امیدوارم این طور باشد و دوباره سرمان کلاه نرود. 
***
ترامپ خرید سیستم‌های پهپاد از ایران را ممنوع کرد
رئیس‌جمهور آمریکا در فرمانی اجرایی خرید و به‌کارگیری سیستم‌های هواپیماهای بدون سرنشین از «کشورهای رقیب آمریکا» را که نام ایران نیز در میان آنهاست، ممنوع اعلام کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، دفتر مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که امروز از قدرت کنار می‌رود، فرمانی اجرایی برای ممنوعیت خرید سیستم‌های هواپیماهای بدون سرنشین از «کشورهای رقیب» که شامل روسیه، چین، ایران و کره‌شمالی می‌شود صادر کرد. در این سند امضاشده آمده است: سیستم‌های هواپیماهای بدون سرنشین به طور مثال برای کمک به اجرای قانون و پشتیباتی از اقدامات امداد و نجات در بلایای طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌کارگیری این سیستم‌ها و اجزای آن که توسط رقبای‌مان تولید شده باشند، امنیت ملی و اقتصادی ما را تهدید می‌کند. این فرمان اجرایی تاکید می‌کند: عملیات‌های دولت آمریکا که شامل سیستم‌های هواپیماهای بدون سرنشین می‌شوند، مستلزم دسترسی پیدا کردن، جمع‌آوری و حفظ داده‌ها است که ممکن است اطلاعات حساس را فاش کند. بنابراین، سیاست آمریکا این است که از به‌کارگیری پول مالیات‌دهندگان آمریکایی برای تهیه سیستم‌های هواپیماهای بدون سرنشینی که توسط رقبای خارجی تولید می‌شوند یا شامل نرم‌افزار یا اجزای الکترونیکی مهم ساخت این کشورها هستند و خطراتی غیرقابل پذیرش ایجاد می‌کنند، جلوگیری کرده و به استفاده از سیستم‌های هواپیماهای بدون سرنشین تولید داخل آمریکا تشویق کند. 
***
قطر: کشورهای خلیج‌فارس با ایران مذاکره کنند
قطر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواست وارد مذاکرات با ایران شوند. به گزارش بلومبرگ، شیخ محمد بن‌عبدالرحمان الثانی، وزیر امور خارجه قطر که مدت‌هاست خواستار نشستی میان رهبران شورای همکاری خلیج‌فارس که شامل 6 کشور عربی است با ایران شده، گفت: «به افتادن این اتفاق، امید داریم و هنوز باور داریم باید اتفاق بیفتد». او افزود: دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس هم این تمایل را دارند. وزیر خارجه قطر همچنین گفت این کشور در حال حمایت از مذاکرات ادامه‌دار میان ایران و کره‌جنوبی برای اطمینان یافتن از آزادسازی نفتکش توقیف‌شده این کشور توسط ایران است. 

Page Generated in 0/0054 sec