printlogo


کد خبر: 229582تاریخ: 1399/11/2 00:00
حسن روحانی در حالی نگران ارزش پول ملی در بودجه ۱۴۰۰ شده که طی ۷ سال گذشته ارزش ریال ۶۸۱ درصد کاهش یافته است
کلاس دومی هم می‌‎داند چه بلایی سر ارزش پولی ملی آوردید!

گروه اقتصادی:‌ حسن روحانی در حالی نگران ارزش پول ملی در پی تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای افزایش نرخ ارز دولتی از 11500 به 17500 تومان شده که در طول دوره ریاست‌جمهوری خود رکورد‌دار بیشترین کاهش ارزش پول ملی نسبت به دلار بوده است. 
به گزارش «وطن امروز»، حسن روحانی دیروز نقدهای غیرکارشناسی نسبت به اصلاحات بودجه در مجلس شورای اسلامی داشت. وی گفت: در لایحه بودجه جای ادبیات غیرکارشناسی و اتهامات نیست. من ۲۷ سال است در بودجه هستم و برای نخستین‌بار امسال من ادبیاتی را می‌بینم که ناپسند است. ۲۰ سال نماینده مجلس بودم. ۷ سال گذشته در دولت یازدهم و دوازدهم هم ما به مجالس گذشته لایحه دادیم اما در سال بیست‌و‌هشتم این تجربه ما امسال با همیشه متفاوت است؛ چرا اینگونه است؟ وی با بیان اینکه جای ادبیات سیاسی در بودجه نیست، گفت: بودجه جای اعداد و ارقام و محاسبه و قانونگذاری برنامه سال آینده و حساب و کتاب است. جای شعار نیست که من شعار بدهم یا آنها شعار بدهند. چه فایده دارد؟! من بلدم همه شعارها را جواب بدهم ولی مردم اینها را از من نمی‌خواهند که آنها شعار بدهند. من جواب بدهم. مردم بودجه خوب و زندگی بهتر و معیشت می‌خواهند. 
رئیس‌جمهوری با اشاره به نظر دولت درباره سهم نفت در بودجه گفت: در بودجه برای نفت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه گذاشتیم و خواستیم اعلام کنیم فشار حداکثری و تحریم شکست خورد اما برخی توجه نکردند معنی آن چیست، گفتند آیا می‌توانید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را بفروشید؟ روحانی ادامه داد: ما گفتیم سال ‌آینده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم که ماحصل آن ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است. آقایان آمدند ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را کردند یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه. بعد به جای ۱۹۹ هزار میلیارد تومان شده ۲۳۰ هزار میلیارد تومان. چشم‌بندی عجیبی شد. نفت کم شد اما پول آن بالا رفت. این چطور چشم‌بندی‌ای بود که انجام گرفت؟ ما ۱۹۹ هزار میلیارد تومان گذاشتیم، اینها در کمیسیون تلفیق ۲۳۰ هزار میلیارد تومان کردند و میزان وابستگی بودجه به نفت را ۳۱ هزار میلیارد تومان اضافه کردند. رئیس‌جمهوری گفت: هر کسی ۴ عمل اصلی را بلد باشد و کلاس دوم دبستان باشد می‌تواند محاسبه کند که شما چه کردید. ما نفت را بر مبنای ۱۱۵۰۰ تومان حساب کردیم، شما قیمت دلار را 17500 تومان حساب کردید، این که خیلی ساده است آدم ارزش پول ملی را کم کند. شما ۶۰۰۰ تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب و کتاب‌تان جور باشد و بعد می‌گویید ما نگفتیم قیمت دلار ۱۷۵۰۰ باشد. پس این دم خروس است و این حرف‌ها با قسم حضرت عباس جور در‌نمی‌آید. 
 علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی به این اظهارات و اهانت روحانی به نمایندگان مردم واکنش نشان داد و گفت: مدعیان بودجه‌نویسی مسبب وضع فعلی مردم ایران هستند. وی افزود: کسی حق اهانت به نمایندگان و مجلس را ندارد، کسانی که ادعا می‌کنند خیلی بلدند و باسوادند، این وضع را برای مردم بزرگ ایران به وجود آورده‌اند؛ رئیس‌جمهور حق نداشته در جلسه امروز(دیروز) هیأت دولت به مجلس اهانت کند. 
 
* شما از ارزش پول ملی نگویید!
حسن روحانی در حالی از ارزش پول ملی می‌گوید که بررسی‌ها نشان می‌دهد از نیمه سال 92 که وی به عنوان رئیس‌جمهور فعالیت خود را شروع کرده تاکنون ۶۸۱ درصد از ارزش پول ملی کاهش یافته است. اساسا روسای بانک مرکزی دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ برنامه‌ای برای حفظ ارزش پول ملی نداشته‌اند و حتی تا حدودی این بازار را تبدیل به محلی برای سرمایه‌گذاری کرده‌اند.  
 
* اوهام‌بافی‌های 3/2 میلیون بشکه‌ای
فارغ از مناسب یا غیرمناسب بودن اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق در بودجه ایجاد کرده است، باید به این موضوع توجه داشت که اگر هم‌اکنون هم شاهد نارسایی‌هایی در اصلاحات بودجه هستیم ناشی از ضعف ساختاری اصل لایحه بودجه و سیاست‌گذاری اقتصادی سال‌های اخیر است. 
اگر دولت دست از خیالبافی توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها بر‌می‌داشت و ایضا اگر وهم‌انگاری فروش 3/2 میلیون بشکه‌ای نفت را در بودجه نمی‌کرد دیگر احتیاجی نبود برای تامین منابع، نمایندگان دست به دامان افزایش قیمت ارز شوند. 
از سوی دیگر اگر در سال‌های اخیر دولت طی اقداماتی منسجم و منظم سهم مالیات را از بودجه افزایش داده بود، دیگر احتیاجی به سر و کله زدن درباره قیمت ارز نبود. 
شرایط کنونی ماحصل عملکرد 7 ساله دولتی است که از قصد و خودخواسته، سهم نفت را از بودجه کاهش نداده است تا همیشه زمینه‌ای برای مذاکره وجود داشته باشد و از این طریق بتواند به خواسته‌های سیاسی و انتخاباتی خود برسد.
 

Page Generated in 0/0066 sec