printlogo


کد خبر: 229596تاریخ: 1399/11/2 00:00
رونمایی از توانمندی‌های زمینی و هوایی ارتش در ادامه رزمایش اقتدار 99
آمادگی برای عملیات‌های ترکیبی

گروه سیاسی: رزمایش اقتدار 99 ارتش جمهوری اسلامی دیروز هم با اجرای عملیات متحرک هوایی توسط نیروهای مخصوص ادامه یافت. روز گذشته تیپ ۲۲۳ نیروی مخصوص در رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا، عملیات متحرک هوایی و تاخت در نوار ساحلی را با موفقیت انجام داد و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز در کمترین زمان ممکن به نقطه مبدا بازگشت. نیروهای مخصوص تیپ ۲۲۳ نیروی زمینی ارتش در رزمایش اقتدار ۹۹ این نیرو عملیات متحرک هوایی را با موفقیت انجام دادند. این تیپ پس از تغییر ماهیت از تیپ تکاور به نیروهای مخصوص واکنش سریع، در آخرین مرحله رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا، برای نخستین‌بار ماموریت خود را متناسب با ساختار جدید انجام داد. تیپ ۲۲۳ نیروی مخصوص در جریان این رزمایش، عملیات متحرک هوایی را با پشتیبانی ۱۰ فروند بالگرد ۲۱۴ انجام داده و پس از هلی‌برد نسبت به طرح‌ریزی و اجرای عملیات تاخت و انهدام پایگاه‌های ساحلی اقدام و اهداف موردنظر را با موفقیت منهدم کرد. 
همچنین بالگرد‌های هجومی که بتازگی به سیستم پرواز در شب مجهز و مسلح شده‌اند، برای نخستین‌بار سه‌شنبه‌شب عملیات هلی‌برد و اجرای آتش در نوار ساحلی را با موفقیت در جریان رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش انجام دادند. در این بخش از رزمایش بالگرد‌های هجومی ۲۱۴ توانستند عملیات هلی‌برد شبانه و پشتیبانی آتش نزدیک از یگان‌ها را در ساحل با موفقیت انجام و نیرو‌های مخصوص و واکنش سریع ارتش را به‌سرعت در مناطق موردنظر گسترش دهند. این عملیات برای نخستین‌بار در راستای ارتقای توان رزمی و به ‌منظور ارزیابی مهارت و جسارت خلبانان در مأموریت‌های پرواز در شب با بهره‌گیری از تجهیزات و تسلیحات نوین بومی و ایرانی اجرا شد. امیر سرتیپ دوم «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش، این عملیات را اقدامی کم‌نظیر در منطقه و فرامنطقه عنوان کرد و ابتکار عمل و آموزش تاکتیک‌های نوین به خلبانان و اقدام هماهنگ با یگان‌های واکنش سریع را امیدوارکننده و موجب ارتقای آمادگی هوانیروز دانست. 
همچنین روز گذشته برای نخستین‌بار در جریان رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش از سامانه‌های پایش الکترواپتیکی سیار جلال و کنترل و فرماندهی جی‌ای‌اس متحرک استفاده شد. پایش دقیق مناطق مختلف و اهداف تعبیه‌شده در رزمایش اقتدار ۹۹ برای نخستین‌بار توسط سامانه پایش الکترواپتیکی سیار جلال انجام شد. این سامانه در جهاد خودکفایی و مرکز بهینه‌سازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده و با قابلیت انتقال تصاویر به دوردست و در تاریکی شب به تمام مراکز کنترل و فرماندهی، می‌تواند داده‌های راداری و اپتیکی را تلفیق کند. همچنین در این رزمایش سامانه کنترل و فرماندهی جی‌ای‌اس متحرک به منظور تسهیل کنترل و هدایت عملیات و تهیه و تولید انواع داده‌های جغرافیایی و نقشه‌های عملیاتی بهره‌برداری شد. این سامانه نیاز‌های ضروری یک فرمانده را جهت کنترل و هدایت عملیات در یک منطقه دورافتاده، مناطق عملیاتی و مناطق رزمایشی تأمین خواهد کرد. امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان این رزمایش اظهار داشت: این رزمایش بخشی از توان نیروی زمینی ارتش را که با پشتیبانی نیروی هوایی و حضور موثر هوانیروز و تیپ‌های نیروی زمینی در منطقه حساسی از کشور برگزار شد به منصه ظهور رساند. وی با اشاره به توان رزمی و برد عملیاتی تیپ‌های حرفه‌ای نیروی زمینی ارتش و با بیان اینکه در این ۲ روز چندین نوع عملیات ترکیبی در جریان رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا انجام شد، اظهار داشت: در این رزمایش تلفیقی از جنگ‌افزار و تجهیزات را از نیروهای چندمهارته و یگان‌های چندمنظوره ارتش مشاهده کردیم. فرمانده کل ارتش در تبیین عملیات ترکیبی و چندوجهی گفت: عملیات ترکیبی از پیچیده‌ترین نوع عملیات‌ها است که معمولا توسط نیروهای واکنش سریع و تیپ‌های حرفه‌ای انجام می‌شود و نیروی زمینی در این رزمایش نشان داد در بالاترین سطح آمادگی جهت اجرای عملیات‌های ویژه و ترکیبی قرار دارد. امیر سرلشکر موسوی افزود: سلسله رزمایش‌هایی که در طول یک ماه گذشته در سطح نیروهای مسلح کشور برگزار شد که شما گوشه‌ای از آن را مشاهده کردید، در واقع هشداری به دشمنان ملت و بدخواهان نظام بزرگ ایران اسلامی است که در صورت بروز هر گونه حرکتی که بر پایه محاسبات غلط انجام گرفته باشد پشیمان خواهند شد. فرمانده کل ارتش در پایان یادآور شد: به ملت بزرگ ایران عرض می‌کنم فرزندان شما در ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آماده هستند تا آخرین قطره خون از شما ملت بزرگ دفاع کنند و مسیر نورانی شهدا را تا آخرین نفس ادامه دهند.

Page Generated in 0/0287 sec