printlogo


کد خبر: 229605تاریخ: 1399/11/2 00:00
چگونه محدودیت بازیکن موجب تغییرات تاکتیکی پرسپولیس شد
دستان بسته و بازی با نفرات

یحیی گل‌محمدی در این مدت اخیر تاکید ویژه‌ای بر استفاده از سیستم 2-4-4 داشت و حالا به نظر می‌رسد با پیروزی مقابل فولاد خوزستان با اراده بیشتری به استفاده از چینش مورد علاقه‌اش ادامه خواهد داد. اینکه چرا یحیی گل‌محمدی در خلأ یک مهاجم سایه، بر استفاده از سیستم 2-4-4 تاکید می‌کند، پرسش بسیاری از طرفداران فوتبال است. به نظر می‌رسد پاسخ این سوال، در توجه سرمربی پرسپولیس به زیرساخت نیروی انسانی این تیم است؛ آنها در دوره برانکو و در بسیاری از بازی‌ها با هدایت گابریل کالدرون، با 4 مدافع، 4 هافبک و 2 مهاجم وارد مسابقات می‌شدند و گل‌محمدی نیز با حضور عیسی آل‌کثیر و مهدی عبدی به عنوان مهاجم نوک و وحید امیری، مهدی ترابی و بشار رسن به عنوان مهاجم سایه، قصد داشت چنین راهی را برود اما جدایی 2 ستاره و محرومیت آل‌کثیر سبب شد تردیدهایی در این زمینه پیش بیاید. اغلب شنیده می‌شود مربیان باید بر اساس داشته‌های خود چینش بازیکنان را مشخص کنند اما کادر فنی هر تیمی، ملاحظات دیگری هم دارد و یحیی گل‌محمدی نیز با تاکید بر همین ملاحظات، ترجیح داد حتی در روزهای غیبت ستاره‌های هجومی تیمش، باز هم از این سیستم استفاده کند. پس از فینال آسیا، در بازی با نساجی و ذوب آهن، زوج خط حمله را مهدی عبدی و وحید امیری تشکیل دادند اما ناکامی آنها باعث شد یحیی تیمش را به سوی سیستم دیگری هدایت کند. تغییرات مشخص بود: «وحید امیری که در کنار خط بازیکن توانمندی است، از پشت مهدی عبدی خارج می‌شود، احمد نوراللهی جلوتر می‌آید تا نقش هافبک هجومی و مهاجم کاذب را پیدا کند و میلاد سرلک و کمال کامیابی‌نیا زوج جدید هافبک دفاعی را تشکیل می‌دهند». علاوه بر این تغییرات، کادر فنی پرسپولیس مهدی عبدی را یک بازی نیمکت‌نشین کرد تا احتمالا او با شادابی بیشتری در داربی پایتخت حاضر شود. حالا فارغ از اینکه در 3 بازی اخیر چه گذشت و چه اتفاقی رخ داد، می‌توان با نگاهی مثبت به نتایج تغییرات نگاه کرد؛ پرسپولیس یک نمایش ناامیدکننده مقابل سپاهان داشت، یک نیمه فوق‌العاده را مقابل استقلال رقم زد و برابر فولاد نیز برای دومین بار در این فصل (پس از 70 روز) گلزنی در هر 2 نیمه را تجربه کرد. 
 دستاورد مهم پرسپولیس در بازی با فولاد، بازگشت به جریان مسابقه پس از پنالتی بحث‌برانگیز و همچنین کنترل نتیجه پس از زدن گل دوم بود. اینکه پرسپولیس در خانه توانست گل دوم را بزند و از آن محافظت کند، شاید عادی به نظر بیاید اما وقتی بدانیم آنها چنین کاری را در مقابل اولسان هیوندای، ذوب‌آهن و استقلال انجام ندادند، در خواهیم یافت که چنین طلسم شکنی‌ای چقدر ارزشمند بوده است. بنابراین حالا از فشارها روی یحیی گل‌محمدی کاسته شده و او با آرامش بیشتری برنامه‌هایش را پیش خواهد برد. سیستمی که حالا او ساخته اگر چه از نظر ساختاری مشابه چیزی است که در زمان برانکو ایوانکوویچ بود اما نفرات کاملا متفاوت هستند؛ امیری در سمت راست می‌درخشد و نوراللهی به یک مهاجم سایه تمام‌عیار تبدیل شده است. اینها تغییراتی بارز و آشکار در چینش پرسپولیس است اما در نمایش آنها نیز تغییرات زیادی به چشم می‌آید. نکته ناراحت‌کننده برای گل‌محمدی و دستیارانش، تغییرات دائمی اجباری است که یک‌بار به دلیل محرومیت، یک‌بار به خاطر مصدومیت و گاهی هم به دلیل جدایی بازیکنان پیش می‌آید. آنها ممکن است برای بازی با آلومینیوم پرتلاش و سختکوش 2 مدافع میانی خود را در اختیار نداشته باشند و ممکن است تبعات این اتفاق، کل ترکیب تیم را تحت تاثیر قرار دهد.
این چالش بزرگی است که یحیی را رها نمی‌کند؛ شاید لازم باشد برای بررسی و نقد عملکرد تیم او، این ملاحظات و چالش‌ها نیز در نظر گرفته شوند.
 
* دردسر بزرگ در خط دفاعی
سیدجلال حسینی که اواخر دیدار سرخپوشان برابر فولاد خوزستان به دلیل مصدومیت از زمین خارج شده بود، طبق نظر کادر پزشکی با مصدومیت همسترینگ مواجه شده است. کاپیتان باتجربه و رهبر خط دفاعی سرخ‌ها با دلیل مصدومیت از ناحیه همسترینگ و عضله پشت پا اکنون باید مراحل درمانی و فیزیوتراپی را طی دوره 2 تا 3 هفته طبق نظر کادر پزشکی دنبال کند و به همین دلیل او به همراه کنعانی‌زادگان قادر به همراهی سرخپوشان نخواهد بود. این اتفاق در شرایطی رخ داده که پرسپولیس بزرگ‌ترین ضعف و خلأ را این فصل در پست مدافع میانی تجربه می‌کند. جدایی شجاع خلیل‌زاده و محمد نادری باعث شده دست یحیی گل‌محمدی کاملا در این پست خالی باشد و البته شوک بزرگ‌تر نیز مصدومیت همزمان کنعانی‌زادگان دیگر مدافع میانی این تیم است تا سرمربی سرخ‌ها برای بازی بعدی تیمش مقابل آلومینیوم هر ۲ مدافع میانی تخصصی تیمش را از دست بدهد و در نیمکت نیز بازیکنی برای جایگزینی در این پست نداشته باشد. مصدومیت کنعانی‌زادگان و سیدجلال حسینی در دقایق پایانی بازی برابر فولاد خوزستان باعث شد سرمربی پرسپولیس احسان حسینی و آرمان رمضانی را در دقایق کوتاه باقی‌مانده در این پست به کار گیرد. با این حال بعید به نظر می‌رسد با توجه به تجربه پایین و همچنین غیرتخصصی بودن حضور این 2 بازیکن در پست حساس دفاع میانی، او برابر آلومینیوم اراک نیز این ریسک را تجربه کند. احتمالا از بین میلاد سرلک و محمد انصاری و شاید هر 2 بازیکن، یحیی به دنبال این باشد که خلأ ناشی از غیبت 2 مدافع میانی و تاثیرگذار تیمش را پوشش دهد. باید دید در تمرینات و روزهای باقی‌مانده تا این بازی، کادر فنی در نهایت چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. 
 
* سهیل مهدی: صبر کنید، نوبت پرسپولیس هم می‌رسد!
سازمان لیگ نسبت به فشردگی بازی‌های استقلال و البته اعتراض این باشگاه به این امر واکنش نشان داد. رئیس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ می‌گوید بازی‌های پرسپولیس در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول بسیار فشرده خواهد شد. استقلال به فاصله 5 روز بعد از بازی با تراکتور، روز شنبه (4 بهمن) به مصاف سایپا می‌رود و درست 5 روز بعد از این بازی، آبی‌ها در مسجدسلیمان به مصاف نفت این شهر خواهند رفت. این موضوعی است که با اعتراض باشگاه استقلال روبه‌رو شده، چرا که در همین ۲ هفته بازی‌های پرسپولیس فاصله زمانی به مراتب بیشتری دارد. سهیل مهدی در واکنش به این موضوع به رسانه طرفداری گفت: هم استقلال و هم تیم‌های دیگر حق دارند ولی این را بگویم که این اتفاق در 2 هفته پایانی لیگ برای پرسپولیس می‌افتد و بازی‌های این تیم فشرده می‌شود. او در پایان گفت: پرسپولیس 16 بهمن‌ماه در هفته چهاردهم لیگ برتر به مصاف تراکتور می‌رود و باید در تاریخ 21 بهمن‌ماه هم بازی عقب‌افتاده خود را با مس رفسنجان برگزار کند. پرسپولیس 26 بهمن نیز با پیکان بازی می‌کند و اول اسفند‌ماه با گل‌گهر بازی عقب‌افتاده خود را برگزار خواهد کرد. همان‌طور که می‌بینید بازی‌های پرسپولیس در هفته‌های آخر بی‌نهایت سخت است. ما ابدا برای برگزاری بازی‌ها منافع تیمی را در نظر نمی‌گیریم.
***
[کار  دشوار  یحیی برای چیدمان خط دفاعی پرسپولیس]
کادر فنی پرسپولیس به دلیل مصدومیت مدافعان میانی خود چاره‌ای جز تغییر چهره خط دفاعی این تیم برای بازی با آلومینیوم اراک ندارد. 
پرسپولیس در حالی تمرینات خود را برای دیدار با آلومینیوم اراک انجام می‌دهد که مدافعان میانی اصلی خود را در اختیار ندارد. 
سیدجلال حسینی و محمدحسین کنعانی‌زادگان در جریان پیروزی ۲ بر یک پرسپولیس مقابل فولاد خوزستان دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه همسترینگ شدند تا نتوانند این تیم را حداقل در یک ماه آینده همراهی کنند. چالشی بزرگ برای خط دفاعی پرسپولیس که باید دهمین بازی خود در فصل جاری لیگ برتر را بدون حضور این ۲ بازیکن پشت سر بگذارد. 
یحیی گل‌محمدی، سرمربی سرخپوشان که در ابتدای فصل نتوانست بازیکنان مدنظر خود را برای حضور در دفاع جذب کند، حالا با کمبود بازیکن مواجه شده است. 
سرمربی سرخپوشان پایتخت تنها محمد انصاری را که بتازگی از بند مصدومیت طولانی‌مدت رهایی یافته و سیداحسان حسینی (بازیکن جوان تیمش) را به عنوان مدافع تخصصی در اختیار دارد. 
محمد انصاری در حالی به عنوان گزینه نخست جانشینی سیدجلال و کنعانی‌زادگان تمرینات خود را پشت سر می‌گذارد که در سال جاری نتوانسته است برای این تیم بازی کند. 
احسان حسینی، مدافع جوان سرخ‌ها نیز که در چند سال گذشته همواره در تمرینات بزرگسالان حضور داشته، تبدیل به گزینه مورد اعتماد یحیی به عنوان جانشین مدافعان مرکزی خود شده و در بازی با آلومینیوم نیز قرار است بازی کند. 
با این حال کمبود مدافع در پرسپولیس باعث شده کادر فنی این تیم برای انتخاب مدافعان میانی خود در بازی با آلومینیوم به گزینه‌هایی نظیر علی شجاعی و سیامک نعمتی نیز بیندیشد. 
باید دید چه در سر یحیی برای انتخاب مدافعان میانی خود در بازی هفته آینده می‌گذرد و پرسپولیس که تاکنون تنها 5 گل در ۹ بازی در لیگ برتر دریافت کرده است چه تدبیری برای حفظ استحکام خط دفاعی خود می‌اندیشد. 
دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و آلومینیوم ساعت ۱۵ دوشنبه هفته آینده در اراک برگزار می‌شود. 

Page Generated in 0/0063 sec