printlogo


کد خبر: 229611تاریخ: 1399/11/2 00:00
رئیس جمهور سابق آمریکا در آخرین سخنرانی رسمی خود: آرزو دارم خداحافظی ما با کاخ سفید طولانی نباشد
پایان ترامپ با بغض و تنهایی

مراسم تودیع دونالد ترامپ، چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا صبح چهارشنبه به وقت محلی (عصر دیروز به وقت تهران) در حالی در پایگاه شکاری اندروز در مریلند برگزار شد که مطابق اخبار قبلی، علاوه بر مایک پنس، معاونش، دیگر چهره‌های مطرح و شناخته شده حزب جمهوری‌خواه هم در این مراسم حضور نداشتند. در واقع شناخته‌شده‌ترین چهره‌های این مراسم خانواده ترامپ بودند که شاهد آخرین سخنرانی ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا بودند. ترامپ که پیش از این اعلام کرده بود در مراسم تحلیف بایدن شرکت نخواهد کرد در آخرین سخنرانی رسمی خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در میان هوادارانش در حالی که بشدت غمگین به نظر می‌رسید، به تمجید از عملکرد خود پرداخت و درباره کسب دوباره قدرت ابراز امید‌واری کرد. وی در صحبت‌های خود، برای دولت جو بایدن، آرزوی موفقیت کرد و گفت: «آنها موفقیت بزرگی را کسب خواهند کرد و زیر‌بنا برای انجام کار را در اختیار دارند». ترامپ در ادامه باز هم به تمجید از عملکرد دولت خود پرداخت و با گفتن خداحافظی به طرفدارانش افزود: «ما به نحوی باز خواهیم گشت». 
ترامپ باز هم حاضر نشد انتخاب جو بایدن را تبریک بگوید اما گفت: ما را به یاد داشته باشید، آرزو دارم خداحافظی ما با کاخ سفید طولانی نباشد. برخی تحلیلگران این سخنان ترامپ را در ارتباط با تصمیم او برای تاسیس یک حزب سیاسی مستقل برای شرکت در انتخابات 2024 قلمداد کردند.
ترامپ در سخنرانی خداحافظی خود با هوادارانش گفت: ما ارتش آمریکا را از نو ساختیم، یک نیروی جدید به نیروهای نظامی آمریکا افزوده شد. میزان محبوبیت من در میان کهنه‌سربازان به بالاتر از 90 درصد رسید که رقمی بی‌سابقه است. 
 
* ترامپ: من در انتخابات 75 میلیون رأی کسب کردم
ترامپ با اشاره به دستاوردهای دولت گفت: «مردم آمریکا اکنون خوشحال هستند. ما بیشترین کاهش مالیاتی را اجرا کردیم. آمار اشتغال در این دولت بسیار عالی بود. ما بزرگ‌ترین کشور و بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را داریم. ما در مقابله با ویروس کرونا کاری کردیم که می‌توان آن را یک معجزه پزشکی نامید، سال‌ها طول می‌کشد یک واکسن کشف و تأیید شود ولی ما این کار را در مدت کوتاهی انجام دادیم. من در انتخابات 75 میلیون رأی کسب کردم که هیچ رئیس‌جمهور مستقری در تاریخ آمریکا این میزان رأی کسب نکرده است. ما کشور را در موقعیتی قرار داده‌ایم که هرگز سابقه نداشته است. کارهایی که ما انجام دادیم باورنکردنی بود و ما بدون حمایت شما نمی‌توانستیم این کارها را انجام دهیم». دونالد ترامپ پس از آخرین سخنرانی رسمی به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا به وسیله هواپیمای ویژه ریاست جمهوری (ایرفورس وان) به ویلای خود در ایالت فلوریدا رفت. 
***
مهم‌ترین رویدادهای آخرین روز ریاست‌جمهوری ترامپ 
عفو 73 نفر و ثبت  رکورد بیش از 400 هزار فوتی ناشی از کرونا
دونالد ترامپ چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی آخرین روز ریاست‌جمهوری خود را به پایان رساند که بدون شک لقب یکی از منفورترین چهره‌ها در جهان سیاست را برای همیشه یدک خواهد کشید. ترامپ که پس از باخت در انتخابات شاهد دومینویی از استعفاهای مقامات کاخ سفید از کابینه‌اش بود، در روزهای اخیر و پس از وقایع 6 ژانویه که منجر به حمله به کنگره شد، حمایت هم‌حزبی‌های سابق را نیز از دست داده بود. غیبت مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و سران حزب جمهوی‌خواه در مراسم تودیع ترامپ در مریلند هم به مثابه میخ آخر به تابوت شخصیت سیاسی ترامپ بود. 
 
* آخرین سخنرانی ترامپ در کاخ سفید
دونالد ترامپ، شامگاه سه‌شنبه در آخرین روز حضور خود در کاخ سفید و پیش از پرواز به مریلند برای حضور در مراسم رسمی تودیع، در سخنرانی پایانی در کاخ سفید گفت: مفتخرم که تنها رئیس‌جمهور چند دهه قبل آمریکا هستم که جنگ جدیدی را آغاز نکرده است. وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: «سلسله رویدادهای صلح تاریخی در خاورمیانه روی داد و توافق‌های صلح افق جدیدی را در این منطقه به وجود آورد. من 4 سال پیش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به واشنگتن آمدم و نخستین فردی از بیرون بودم که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شدم. من زندگی خود را به عنوان سیاستمدار صرف نکردم، بلکه یک سازنده بودم». وی اضافه کرد: «همزمان با آمادگی برای انتقال قدرت، می‌گویم حرکتی را که شروع کردیم تنها یک آغاز است». وی در بخش دیگری از سخنان خود، بدون اینکه به نقش آمریکا در شکل‌گیری داعش اشاره کند، مدعی شد دولتش خلافت داعش را از بین برد و به زندگی «ابوبکر البغدادی» موسس آن پایان بخشید. او همچنین در سخنانی توهین‌آمیز از اقدام خود در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی دفاع کرد. 
 
* جلسه سرنوشت‌ساز ترامپ در کاخ سفید
دونالد ترامپ در آخرین شب اقامتش در کاخ سفید، در جلسه‌ای، هشداری مشوش‌کننده دریافت کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، مشاوران حقوقی رئیس‌جمهوری آمریکا در این جلسه به او گفتند اگر آنطور که زمانی گفته بود بخواهد خودش و خانواده‌اش را عفو کند، از نظر قانونی در وضعیت خطرناکی قرار می‌گیرد، زیرا اینگونه القا می‌شود که جرمی در کار است. همچنین به ترامپ هشدار داده شد اگر بخواهد اعضایی از کنگره را که در یورش به کنگره در ششم ژانویه دست داشتند عفو کند، بقیه سناتورها علیه او در جریان استیضاحش موضع خواهند گرفت. بنا بر این گزارش، در این جلسه علاوه بر ترامپ، دخترش ایوانکا و دامادش جرد کوشنر هم حضور داشتند.
 
* فرمان عفو 73 نفر در ساعات پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ
دونالد ترامپ پیش از ترک کاخ سفید و در ساعات پایانی دوران ریاست‌جمهوری‌اش دستور عفو و تخفیف مجازات را برای ۱۴۳ نفر صادر کرد. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای در وبگاه رسمی خود با اعلام این خبر نوشت از این میان، ۷۳ نفر عفو کامل شده‌ و ۷۰ نفر دیگر نیز تخفیف مجازات گرفته‌اند. کاخ سفید در این بیانیه، لیست کامل این افراد را آورده است که در میان آنان نام «استیو بنن» استراتژیست سابق کاخ سفید و مشاور ترامپ به چشم می‌خورد. این در حالی است که پیش‌تر هم برخی منابع خبر داده بودند ترامپ، استیو بنن را که متهم به کلاهبرداری است و ظاهرا با شورش‌های کنگره ارتباط داشته، عفو کرده است. یکی از افراد دیگری که مورد عفو کامل ترامپ قرار گرفته «آوی‌ام سلا» شهروند سرزمین‌های اشغالی است که سال ۱۹۸۶ در رابطه با پرونده «جاناتان پولارد» به جاسوسی متهم شده بود. پولارد تحلیلگر سابق نیروی دریایی آمریکاست که سال ۱۹۷۸ به اتهام فاش کردن اسناد و اطلاعات محرمانه برای اسرائیل، باز‌داشت شد. وی به حبس ابد محکوم شده بود اما 5 سال پیش با آزادی مشروط وی موافقت شد.
 
* نامه ترامپ برای بایدن
خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از یکی از افراد نزدیک به ترامپ اعلام کرد ترامپ مطابق سنت مرسوم برای رئیس‌جمهوری بعد از خود نامه‌ای را روی میز کارش گذاشت. ترامپ در این نامه خطاب به بایدن نوشت: جو، می‌دانی که من برنده شدم!  
سی‌ان‌ان همچنین گزارش داد ملانیا ترامپ همسر دونالد ترامپ در اقدامی مشابه، برای خانم جیل بایدن، همسر جو بایدن و بانوی اول آمریکا در دولت جدید، نامه گذاشته است.
 
* ثبت رکورد 400 هزار قربانی کرونا در آخرین روز ریاست‌جمهوری ترامپ
دانشگاه جان  هاپکینز آمریکا در آخرین روز ریاست جمهوری ترامپ با انتشار آماری اعلام کرد تعداد قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از 400 هزار نفر عبور کرد. بر اساس آمار این دانشگاه، تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا نیز به بیش از 24 میلیون و 186 هزار نفر رسید. تعداد قربانیان ویروس کرونا در آمریکا در حالی از 400 هزار نفر عبور کرد که ترامپ در ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا در آمریکا، این بیماری را دست‌کم گرفته و آن را ترفند دموکرات‌ها برای ضربه زدن به خود توصیف کرده بود.

Page Generated in 0/0065 sec