printlogo


کد خبر: 229612تاریخ: 1399/11/2 00:00
اهم مواضع گزینه‌های بایدن در جلسات استماع

نشست استماع و بررسی گزینه‌های معرفی شده از سوی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای وزارتخانه‌های کلیدی دفاع (لوید آستین)، خزانه‌داری (جنت یلین) و امور خارجه (آنتونی بلینکن) و مدیر سازمان اطلاعات ملی (آوریل هینس) برگزار شد که مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه از سوی این مقامات به شرح زیر است.
 
* آنتونی بلینکن، وزارت خارجه
افغانستان: ما در افغانستان چالش جدی داریم و در وهله اول خواستار پایان دادن به آنچه جنگ‌های دائمی نامیده می‌شود، هستیم و می‌خواهیم نیروهای‌مان به خانه بازگردند. من باید به دقت به توافقی که با طالبان امضا شده است (توافق امضا شده در دولت ترامپ)، نگاهی بیندازم تا به طور کامل بفهمم که چه تعهداتی از سوی طالبان اجرا شده و کدام اجرا نشده است. وی ادامه داد: هرگونه توافق بین طالبان و دولت افغانستان بدون تحقق آنچه مردم افغانستان در 20 سال گذشته برای آن ایستاده‌اند، پایدار نخواهد ماند. 
 یمن: نگرانی عمیق من نسبت به شناسایی حوثی‌ها به عنوان سازمان تروریستی خارجی، مذاکره با آنها را با مشکل مواجه می‌کند. ما باید مطمئن شویم که وضعیت انسانی بدتر نمی‌شود. بیشتر کمک‌های انسانی به یمن از سوی سایر جهان و نه از آمریکا می‌رود، ما باید به سرعت هر کاری را برای کاهش رنج مردم یمن انجام دهیم. 
قطع فروش سلاح به ائتلاف سعودی: رئیس‌جمهوری منتخب (جو بایدن) روشن کرده است که به حمایت خود از ائتلاف سعودی علیه یمن پایان خواهد داد. فکر می‌کنم این کار در مدت کوتاهی پس از ریاست‌جمهوری بایدن انجام خواهد شد. یمن در حال تبدیل شدن به بدترین وضعیت انسانی در جهان است. ما بر حمایت از سعودی در دفاع از خود تاکید داریم اما نگران برخی سیاست‌هایی هستیم که سعودی آنها را دنبال کرده است. 
سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی: دولت بعدی آمریکا هیچ تمایلی برای انتقال سفارت این کشور در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از بیت‌المقدس به تل‌آویو ندارد و بر این مساله اصرار دارد که آمریکا شهر بیت‌المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی می‌داند. 
 
* لوید آستین، وزارت دفاع
«کووید-19»: نقش وزارت دفاع در مقابله با بحران کرونا قابل توجه است و ماموریت پنتاگون در این باره مورد بازنگری قرار می‌گیرد. 
بازدارندگی در مقابل روسیه: در عرصه مسؤولیت فرماندهی نظامی ایالات متحده در اروپا، بزرگ‌ترین خطر نظامی، رفتارهای تهاجمی روسیه با هدف تضعیف امنیت قاره اروپا با استفاده از نوسازی موشک‌های کروز دارای برد پرواز بلند، تولید و توسعه تسلیحات جدید از جمله به اصطلاح سیستم‌های هسته‌ای و افزایش و گسترش انواع سلاح‌های هسته‌ای غیرراهبردی است. واشنگتن باید به سیاست بازدارندگی در برابر روسیه ادامه دهد و در عین حال لازم است از تشدید وخامت اوضاع جلوگیری و امکانات برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مورد علاقه ۲ کشور حفظ شود. 
رقابت با چین: محور سیاست‌های ما با چین بر پایه تنش‌زدایی و دوری از جنگ است. در این زمینه با وزارت خارجه آمریکا هماهنگ خواهیم بود. برتری فنی ارتش آمریکا در برابر رقبا بویژه چین به سرعت در حال کاهش است و مانند دهه‌های ۶۰ تا ۹۰ فناوری نظامی آمریکا دیگر آنقدرها هم بی‌رقیب نیست. 
افغانستان: خواهان برقراری صلح در این کشور از طریق مذاکره هستیم. افغانستان نباید تهدیدی برای آمریکا محسوب شود. 
روابط با متحدان آسیایی: نخستین سفر خارجی‌ام به منطقه اقیانوس آرام و با هدف جلب همکاری کشورهای منطقه اقیانوسیه خواهد بود. 
 
* آوریل هینس، سازمان اطلاعات ملی آمریکا
«آوریل هینس» گزینه پیشنهادی برای تصدی سمت مدیریت سازمان اطلاعات ملی آمریکا هم در جلسه بررسی صلاحیتش در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا گفت: اگر صلاحیت من برای احراز این سمت تایید شود، دستور انتشار گزارش غیرمحرمانه درباره قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست در سال 2018 را صادر خواهم کرد. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمله 6 ژانویه به کنگره گفت: ما از نهادهای امنیتی همچون «اف‌بی‌آی» برای برخورد با آنها حمایت می‌کنیم و اطلاعات مربوط به تماس‌های گروه‌های مهاجم را در اختیار آنها قرار خواهیم داد. هینس درباره چالش‌های پیش روی آمریکا با چین تاکید کرد: نحوه تعامل ما با چین باید توسعه یافته و متناسب با واقعیت‌های کنونی باشد تا بتوان با گسترش سلطه و نفوذ چین مقابله کرد. وی در ادامه گفت از اتخاذ موضعی قوی برای مقابله با چالش‌هایی که کشورش در این زمینه با آن مواجه است، حمایت می‌کند. 
 
* جنت یلین، وزارت خزانه‌داری 
استفاده از تحریم در برابر تهدیدات: تحریم‌ها ابزار مهمی برای پرداختن به حملات سایبری و سایر تهدیدهاست. از این ابزار باید به صورت راهبردی و مناسب استفاده شود و به همین خاطر قصد دارم سریعا سیاست‌های تحریمی آمریکا را بازنگری کنم. 
چین: قصد داریم متحدان اقتصادی آمریکا را علیه چین بسیج کنیم، چین به طور آشکار مهم‌ترین رقیب استراتژیک آمریکاست.

Page Generated in 0/0073 sec