printlogo


کد خبر: 229679تاریخ: 1399/11/5 00:00
دور دنیا

بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری لبنان درباره تشکیل دولت
دفتر رسانه‌ای ریاست‌جمهوری لبنان بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوها درباره تشکیل کابینه جدید این کشور به ریاست سعد حریری منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: تجزیه و تحلیل‌ها و مقالات اخیر درباره موضع میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان درباره مساله تشکیل دولت با این هدف منتشر شده‌اند که میشل عون را عامل مانع‌تراشی در روند تشکیل دولت و نخست‌وزیر مکلف جلوه دهند. ریاست‌جمهوری لبنان در ادامه تأکید کرد: دفتر رسانه‌ای ریاست‌جمهوری لبنان تمام این اخبار را تکذیب و اعلام می‌کند خواستار اختصاص یک‌سوم اعضای کابینه به حزب رئیس‌جمهور نشده است. در ادامه این بیانیه آمده است: ادعاهای زیادی درباره مداخله و سنگ‌اندازی جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی و فراکسیون «لبنان قوی» در مسیر تشکیل دولت مطرح شده است اما باسیل به هیچ‌وجه در این مساله مداخله نکرده است. برخی نیز مدعی هستند حزب‌الله رئیس‌جمهور را در مساله تشکیل دولت تحت فشار قرار می‌دهد اما این مساله به هیچ‌وجه صحت ندارد و حزب‌الله در هیچ یک از تصمیمات ریاست‌جمهوری بویژه مساله تشکیل دولت مداخله نکرده و مواضع سیاسی خاص خود را دارد که آن را بیان می‌کند. دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری لبنان همچنین اعلام کرد انتخاب وزیران و توزیع پست‌های وزارتی به استناد بند چهارم ماده ۵۳ و بند دوم ماده ۶۴ قانون اساسی حق انحصاری نخست‌وزیر نیست و رئیس‌جمهوری حق قانونی دارد که پیش از امضا، کابینه را به طور کامل تایید کند. همچنین بر عهده رئیس‌جمهور نیست که دعوت از نخست‌وزیر مکلف برای حضور در کاخ بعبدا را چندین بار تکرار کند، این در حالی است که بعبدا همچنان منتظر حضور نخست‌وزیر مکلف است. 
***
انفجار بمب در نوار غزه
منابع فلسطینی دیروز گزارش دادند در نوار غزه صدای انفجار به گوش رسیده است. منابع فلسطینی در این باره نوشتند که این انفجار در منطقه «ابوعوده» در شمال نوار غزه به وقوع پیوسته است. بر اساس این گزارش‌ها، خودروهای امدادی بلافاصله به محل اعزام شده‌اند و در حال خارج کردن مجروحان هستند. منابع محلی گزارش دادند نیروهای امدادی 8 زخمی را از محل حادثه خارج کرده‌اند. خبرگزاری فلسطینی «شهاب» نیز گزارش داد این حادثه در پی انفجار یک بمب در خانه یکی از ساکنان شمال نوار غزه رخ‌داده است. بر اساس این گزارش، نیروهای امدادی مجروحان را به بیمارستان منتقل کرده‌اند و کسی کشته نشده است. 
***
سی‌امین هفته اعتراضات علیه نتانیاهو در اراضی اشغالی
شبکه خبری صهیونیستی «کان» در گزارشی نوشت: صدها تظاهرات کننده اسرائیلی جمعه‌شب در تل‌آویو به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اعلام کنند. بر اساس گزارش این رسانه صهیونیستی، آنها ماکت‌هایی به شکل زیردریایی را در اشاره به یکی از پرونده‌های فساد مطرح علیه بنیامین نتانیاهو درباره مساله زیردریایی‌ها در دست داشتند. یکی از پرونده‌های فسادی که علیه نتانیاهو مطرح است، خرید زیردریایی‌های آلمانی برای نیروی دریایی این رژیم است، در حالی که نیازی به این زیردریایی‌ها نبود و مساله دیگر اینکه یکی از نزدیکان نتانیاهو در مناقصه خرید آن وارد شده بود. تظاهرات جمعه سی‌امین هفته از اعتراضات علیه بنیامین نتانیاهو در پی سوء‌عملکردش در پرونده مقابله با کرونا و 4 پرونده‌ فساد مطرح شده علیه وی است. پلیس رژیم صهیونیستی در تظاهرات‌های پیشین ده‌ها تظاهرات‌کننده را بعد از درگیری‌ آنها با پلیس بازداشت کرده بود. 
***
تأکید رئیس جدید حزب حاکم آلمان  بر پیشبرد «نورد استریم ۲»
آرمین لاشت، رئیس جدید حزب دموکرات- مسیحی و نامزد احتمالی اتحادیه احزاب متحد مسیحی برای صدراعظمی آینده آلمان با اشاره به اینکه روسیه در بسیاری از زمینه‌ها یک رقیب برای آلمان است، گفت: با این حال ما در موضوعات مهمی به روسیه نیازمندیم. این مقام آلمانی اعلام کرد نمی‌خواهد پرونده ناوالنی را با مناقشات درباره پروژه گازی نورد استریم 2 مخلوط کند. وی این پروژه گازی را پروژه مهمی ارزیابی کرد و گفت: این مساله که ما از روسیه گاز دریافت می‌کنیم حدود 50 سال یک واقعیت است و این مساله در طول جنگ سرد هم به همین شکل بود و در آینده قابل پیش‌بینی هم ضرورت دارد. 
***
خلیل‌زاد در سمت خود ابقا شد
شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از برخی منابع نزدیک به دولت بایدن اعلام کرد رئیس‌جمهور جدید آمریکا قصد دارد «زلمی خلیل‌زاد» دیپلمات ارشد خود در افغانستان را در سمت خود ابقا کند. به طور سنتی رؤسای جمهور جدید آمریکا، نمایندگان سیاسی بویژه در حوزه سیاست خارجی را با افراد جدید جایگزین می‌کنند اما تصمیم بایدن برای ابقای خلیل‌زاد به نوعی نشان از پایبندی واشنگتن به توافقنامه صلح با طالبان تفسیر می‌شود. نماینده ویژه آمریکا 2 سال پیش توسط ترامپ برای گفت‌وگو با طالبان انتخاب شد و طی این مدت ماموریت اصلی وی پایان جنگ 20 ساله از طریق یافتن راه‌حل سیاسی عنوان شده بود. این در حالی است که پیش از این مجلس سنای افغانستان خواسته بود دولت جدید آمریکا به جای زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه این کشور درباره صلح افغانستان فرد دیگری را بگمارد. به گفته سناتورهای افغان، زلمی خلیل‌زاد تاکنون نتوانسته طالبان را وادار به عملی‌سازی مفاد توافقنامه صلح با آمریکا کند. 

Page Generated in 0/0161 sec