printlogo


کد خبر: 229681تاریخ: 1399/11/5 00:00
نخست‌وزیر انگلیس: ویروس جدید، هم مسری‌تر است هم مرگبارتر
کرونای مرگبار انگلیسی
رئیس کمیسیون اروپا: اوضاع بشدت بحرانی است

گروه بین‌الملل: اظهارات نخست‌وزیر انگلیس در کنفرانس خبری درباره ویروس انگلیسی و شدت اثر آن در از بین بردن مبتلایان، نشان داد دولت این کشور عملا در حال آماده‌سازی افکار عمومی برای ارائه آمارهای قابل توجه از میزان فوتی‌های مبتلا به کرونای انگلیسی است. وضعیت برای انگلیسی‌ها زمانی اسفناک‌تر شد که اخباری مبنی بر عدم آماده‌سازی واکسن‌‌ها از سوی شرکت‌های مسؤول منتشر شد. در این بین اما واکنش همسایگان اروپایی و متحدان سنتی این کشور در اجرای محدودیت‌های خاص و بستن مرزها و لحاظ کردن محدودیت‌های جدی برای انگلیس و اتباع آن، حاکی از این است که مقامات کشورهای اروپایی مترصد فرصتی بودند تا دست به تسویه‌حساب در رابطه با تحولات تاریخی با انگلستان بزنند. 
 
* کرونای انگلیسی؛ مرگبارتر با قدرت شیوع بیشتر
نخست‌وزیر انگلیس عصر جمعه به وقت محلی (بامداد شنبه به وقت ایران) در یک کنفرانس خبری با اشاره به قدرت شیوع بالای کرونای انگلیسی گفت: «امروز مطلع شدیم گونه جدید کرونا (کرونای انگلیسی) علاوه بر آنکه سریع‌تر منتشر می‌شود، بنا بر شواهدی که موجود است، این گونه جدید- یعنی گونه‌ای که نخستین‌بار در لندن و جنوب شرق [انگلستان] کشف شد- ممکن است با درجات بالاتر مرگ‌ومیر مرتبط باشد». به گزارش «وطن امروز»، روزنامه دیلی‌استار انگلیس در این باره گزارش داد این خبر بعد از انجام مطالعات جدید توسط یک کارگروه دولت انگلیس اعلام شده است. بنگاه خبرپراکنی انگلیس (بی‌بی‌سی) نیز در همین ارتباط در گزارشی نوشت: «گروه مشورتی تهدیدها ناشی از ویروس‌های تنفسی جدید و نوظهور» که کارگروهی تحت نظارت دولت انگلیس است، بوریس جانسون را در جریان این یافته‌ها قرار داده است. جانسون در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد واکسن‌های موجود در برابر گونه‌های جدید و قدیمی اثربخشی دارند. «پاتریک والانس» مشاور ارشد پزشکی دولت نیز در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عنوان کرد شواهد اولیه نشان می‌دهد خطر مرگ ناشی از ابتلا به گونه جدید کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال بیشتر از ویروس اصلی است. به این ترتیب از هر یکهزار مبتلا به این ویروس ۱۳ تا ۱۴ نفر جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که آمار تلفات ناشی از ویروس اصلی ۱۰ نفر به ازای یکهزار نفر بود. جانسون در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود گفت: سازمان بهداشت ملی انگلیس به دلیل شیوع افسارگسیخته ویروس یادشده تحت فشار زیادی قرار دارد و آمار بیماران بستری در مراکز درمانی ۷۸ درصد بیشتر از موج اول شیوع این بیماری است. بر اساس گزارش دفتر آمار ملی انگلیس که تلفیقی از داده‌های رسمی وزارت بهداشت و بررسی گواهی فوت افرادی است که بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند، تاکنون بالغ بر ۱۱۲ هزار نفر بر اثر ابتلا به گونه‌های مختلف کرونا در این کشور جان باخته‌اند.
بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده در 24 ساعت 40261 نفر در انگلیس به کرونا مبتلا شدند و 1401 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان باختند. 
 
* جدی‌نگرفتن کرونای انگلیسی از سوی سازمان جهانی بهداشت 
اظهارات نخست‌وزیر انگلیس در حالی مطرح شده که یک مقام سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته میلادی گفته بود شواهدی در تأیید اینکه نسخه جهش‌یافته کرونا (کرونای انگلیسی) باعث ایجاد بیماری شدیدتری نسبت به گونه اولیه آن می‌شود وجود ندارد. «مایک رایان» مدیر امور اضطراری در سازمان جهانی بهداشت اول دی‌ماه در نشست خبری که در مقر این سازمان در ژنو برگزار شد، گفت: «هنوز هیچ شواهدی مبنی بر اینکه سویه جدید «کووید-۱۹» باعث ایجاد بیماری شدیدتر می‌شود وجود ندارد و تحقیق درباره اینکه آیا این بیماری عفونی‌تر است ادامه دارد». چند روز بعد یک مقام دیگر سازمان جهانی بهداشت هم جهش کرونا در انگلیس را اتفاقی کم‌اهمیت دانسته بود. «ملیتا ووجنویچ» نماینده این سازمان در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس گفت: «ویروس کرونا تا امروز جهش بسیار کم‌اهمیتی داشته و تغییراتش تا به اینجا تأثیری بر اثربخشی ابزارهای تشخیصی، آمادگی‌های دارویی و واکسن‌های در حال ساخت نداشته است». همه این مواضع در حالی از سوی مقامات بهداشت جهانی اتخاذ شده است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی پزشکان انگلیسی، گونه جدید کرونا تا ۷۰ درصد مسری‌تر بوده و بار (load)‌ ویروسی افراد مبتلا به آن بالاتر است. این مهم می‌تواند به دلیل توان بازتولید زیادتر این ویروس باشد. همچنین احتمال مبتلا شدن افراد زیر ۱۵ سال در مقایسه با ویروس قدیمی بیشتر است. به گفته دانشمندان، رفتار اصلی ویروس کرونا که کودکان را کمتر مبتلا می‌کرد، یک رفتار استثنایی بود، چرا که بیماری‌های تنفسی ویروسی معمولا کودکان را بیشتر مبتلا می‌کنند اما اکنون به نظر می‌رسد ویروس جدید کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان مبتلا می‌کند. دانشمندان می‌گویند هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت تغییرات ژنتیکی در این ویروس منتهی به چه تغییری در رفتار آن خواهد شد. 
کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته‌شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و 3 گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.
 
* پنهان‌کاری درباره کرونای انگلیسی
 گونه جدید ویروس کرونا نخستین‌بار شهریورماه در منطقه کنت شناسایی شد اما مقامات انگلیس این مسأله را به مدت ۴ ماه کتمان کردند. وزیر بهداشت انگلیس نخستین‌بار ۲۴ آذرماه از یافت شدن نوع جدید ویروس کرونا با قدرت شیوع سریع‌تر در این کشور خبر داده بود. گفته می‌شود یکی از دلایل افزایش شدید مرگ‌ومیر در انگلیس بر اثر کرونا شیوع این ویروس جدید بوده است.
 
* افزایش محدودیت‌ها در کشورها برای مهار ویروس انگلیسی
 پس از انتشار این خبر شماری از کشورهای اروپایی از جمله اتریش، بلژیک، آلمان، ایرلند و هلند پروازهای خود به و از بریتانیا را به حالت تعلیق درآوردند و ترکیه نیز اعلام کرد تمام راه‌های ارتباطی با انگلیس و هلند و همچنین دانمارک و آفریقای جنوبی را قطع کرده است. شیوع گونه انگلیسی ویروس کرونا در اروپا باعث نگرانی مقامات ارشد اتحادیه نیز شده است. 
تشدید محدودیت‌ها برای مهار کرونای انگلیسی همچنان ادامه دارد و عواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن در اروپا بر شئون مختلف زندگی مردم قاره سبز اثر می‌گذارد. نروژ برای مهار کرونا محدودیت‌ها در پایتخت خود اسلو و 9 منطقه مرزی را تشدید می‌کند. بلژیک هم برای جلوگیری از شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی از چهارشنبه همه سفرهای خارجی غیرضروری را ممنوع می‌کند. این ممنوعیت‌ها فعلا تا اول ماه مارس ادامه دارد. شرایط کرونایی در کشور پرتغال هم بسیار متشنج شده است. در این کشور 10 میلیون نفری، حدود 14 هزار مبتلای جدید روزانه به جمع کرونایی‌ها اضافه شده که رکورد تازه‌ای از زمان شیوع بحران کرونا در این کشور است. دولت پرتغال شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشورش را علت به وجود آمدن این شرایط عنوان کرده است. بر اساس اطلاعات نهادهای بهداشتی پرتغال حدود 13 درصد از موارد ابتلا به کرونای جدید در این کشور به ویروس انگلیسی آلوده شده‌اند. 
بر همین اساس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در چارچوب نشست شورای اروپا پیرامون راهکارهای کوتاه و بلندمدت مقابله با این مساله رایزنی کردند. «اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اوضاع را بشدت بحرانی توصیف کرد و هشدار داد دلایل محکمی برای نگرانی نسبت به گونه‌ مسری‌تر کرونا وجود دارد و ما باید در واکنش به این مساله متمرکز و مصمم‌تر عمل کنیم. 
 
* جدیدترین آمار ابتلا به کرونا در کشورهای مهم اروپایی
بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در انگلیس 3583907 نفر به کرونا مبتلا شده و 95981 نفر هم بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 
در فرانسه هم تا به حال 3011257 نفر به کرونا مبتلا شده و 72647 نفر هم بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 
در اسپانیا نیز تا به حال 2603472 نفر به کرونا مبتلا شده و 55441 نفر هم بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 
بر اساس جدیدترین آمارها در ایتالیا هم تا به حال 2441854 نفر به کرونا مبتلا شده و 84674 نفر هم بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 
در آلمان نیز تا به حال 2125261 نفر به کرونا مبتلا شده و 52020 نفر هم بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.
***
[ابتلای 200 نفر از نیروهای گارد ملی آمریکا به کرونا]
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی دیروز خبر داد بین 100 تا 200 نفر از نیروهای گارد ملی آمریکا که برای حفظ امنیت مراسم تحلیف بایدن در واشنگتن مستقر شده‌ بودند،‌ تست ابتلا به کرونای‌شان مثبت اعلام شده است. ساعاتی بعد از پایان مراسم تحلیف رئیس‌جمهور آمریکا، نیروهای گارد ملی که برای تامین امنیت این مراسم در ساختمان کنگره مستقر شده بودند، برای استراحت به پارکینگ‌های اطراف بدون امکانات گرمایشی فرستاده شدند.  سخنگوی نیروهای گارد ملی واشنگتن بدون آنکه مشخصا بگوید چه تعداد از ۲۵ هزار نیروی گارد ملی که وظیفه تامین امنیت مراسم تحلیف را بر عهده داشتند به بیرون کنگره فرستاده شدند، گفت این نیروها به درخواست پلیس کنگره به دلیل ازدحام داخل ساختمان با توجه به برگزاری جلسات قانون‌گذاران به بیرون فرستاده شده بودند. 

Page Generated in 0/0194 sec