printlogo


کد خبر: 229696تاریخ: 1399/11/5 00:00
کشته و مصدوم شدن 21 نفر از هموطنان در برف و بوران چرا با وجود پیش‌بینی هواشناسی همچنان شاهد وقوع حوادث تلخ هستیم؟!
کولا مدیریت!
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز»: 5 نفر از هموطنان‌مان در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه مفقود شدند

گروه اجتماعی: برف و بوران آخر هفته گذشته موجب مرگ یک نفر، مفقود شدن ۵ نفر و مصدومیت 20 تن از هموطنان‌مان شد و با توجه به شرایط جوی عملیات نجات برای یافتن مفقودشدگان ادامه دارد. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، از چهارشنبه سامانه بارشی در کشور فعال شد و دمای هوا در اغلب نقاط کشور بشدت کاهش یافت. با وجود هشدارهای هواشناسی اما بسیاری از هموطنان‌مان در جاده‌های کشور گرفتار و بسیاری از کوهنوران سرگردان شدند. تکرار این مشکلات نشان می‌دهد مدیریت بحران مشکل دارد و مسؤولان باید فکری به حال مشکلات به وجود آمده در برف و کولاک و یخبندان که اتفاقا قابل پیش‌بینی است انجام دهند.
در این‌باره معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به شرایط نامناسب جوی گفت: 5 نفر از هموطنان ساکن روستای کوران آذربایجان غربی در منطقه صفر مرزی ایران ترکیه در پی سقوط بهمن مفقود شده‌اند که هماهنگی با کشور ترکیه برای نجات آنها انجام شده است. 
محمدباقر محمدی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: معلوم نیست این 5 نفر دچار چه حادثه‌ای در این منطقه سرد و برفی شده‌اند اما با توجه به اطلاع‌رسانی خانواده این افراد تلاش‌ها برای امداد‌رسانی و نجات آنها ادامه دارد. امیدواریم با هماهنگی‌های لازم با کشور ترکیه بتوانیم جان این 5 نفر را در این شرایط سخت جوی نجات دهیم. وی در باره وضعیت کشور با توجه به یخبندان اکثر استان‌های کشور در چند روز اخیر در پی افت دمای هوا و بارش برف و باران در برخی استان‌ها، گفت: وضعیت سراسری کشور از لحاظ جوی و ترددها به دلیل افزایش دمای هوا نسبت به روزهای گذشته عادی است اما به مردم توصیه می‌کنیم در این روزهای سرد حتی‌الامکان از مسافرت غیرضرور بویژه در مناطق کوهستانی خودداری کنند و در صورت مسافرت حتما تجهیزات لازم زمستانی و زنجیر چرخ را به همراه داشته باشند. از طرفی کوهنوردان نیز از رفتن به ارتفاعات خودداری کنند تا با سقوط احتمالی بهمن یا سرمای شدید مواجه نشوند. 
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: همچنین همچنین در روزهای سرد زمستانی مردم به سالم بودن دودکش‌های بخاری‌ها توجه کنند تا خدایی نخواسته با گازگرفتگی مواجه نشوند. 
 
* یک کشته و 20 مصدوم در حوادث جوی اخیر
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از جان باختن یک نفر و مصدوم شدند ٢٠ تن در پی وقوع کولاک و برف، توفان و آبگرفتگی 4 روز اخیر خبر داد. مهدی ولیپور در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره اقدامات انجام‌شده در حوادث جوی 4 روز گذشته اظهار کرد: از ٣٠ دی‌ماه تا 4 بهمن، برف و کولاک، توفان و آبگرفتگی ١٩ استان از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان رضوی و شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مازندران و همدان را تحت تاثیر قرار داده بود. وی گفت: در این مدت ۶۶۰٨٨ نفر در ٨٧ محور کوهستانی و ۴٠ شهر و روستا امدادرسانی شدند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر افزود: همچنین ۴۴٧ نفر به صورت اضطراری اسکان داده شده و ٣٧ نفر به مناطق امن منتقل شدند. 
ولیپور درباره تعداد مصدومان اعزامی به مراکز درمانی و جان‌باختگان اظهار کرد: ٢٠ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و متاسفانه یک نفر بر اثر سقوط درخت در نکا جان خود را از دست داد. وی گفت: ۴١٢ خودرو نیز توسط نجاتگران از کولاک و برف رهاسازی شد. 
به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، این اقدامات توسط ٧٢۶ امدادگر و نجاتگر در قالب ٢٠٨ تیم صورت گرفته است. همچنین سازمان اورژانس نیز اعلام کرده است از ٢٩ دی تا ٤ بهمن در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان، گیلان، گلستان و مازندران بر اثر سوانح جوی ١١ نفر دچار مصدومیت شدند که ١٠ نفر از آنها به مراکز درمانی منتقل شدند. بر اساس اعلام اورژانس، در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گلستان، سمنان و مازندران ٣١ خانم باردار و بیمار نیز که در محاصره برف گرفتار شده بودند به محل امن منتقل شدند. اورژانس همچنین اعلام کرده در پی وزش شدید باد و گرد و خاک در زابل ١٣٠ نفر به دلیل علایم تنفسی، قلبی و آسیب چشم به مراکز درمانی مراجعه کردند؛ وزش شدید باد در زابل و بم ادامه دارد. 
 
* نصب مانیتورهای اطلاع‌رسانی در مبادی ورودی کوهستان
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از اتمام پروژه نصب مانیتورهای اطلاع‌رسانی و هشدار در مبادی ورودی کوهستان تا پایان بهمن‌ماه‌ خبر داد. به گزارش فارس، رضا کرمی‌محمدی درباره اتمام نصب مانیتورهای اطلاع‌رسانی در مبادی ورودی کوهستان تا پایان بهمن‌ماه‌ در پایتخت گفت: پس از برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، تعداد ۱۰ مانیتور اطلاع‌رسانی و هشدار برای نصب در نقاط مورد نیاز در نظر گرفته شده است. این نقاط شامل مناطق ۲،۱، ۵ و ۲۲ در سطح شهر تهران می‌شود. 
وی افزود: با وقوع حادثه سقوط بهمن در ارتفاعات پایتخت در دی‌ماه‌ سال جاری، سازمان با صلاحدید شهردار تهران موظف به نصب مانیتورهای اطلاع‌رسانی و هشدار در مبادی ورودی کوهستان شد. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: تکمیل این پروژه می‌تواند هنگام بارش برف، نیاز پایتخت را به مکانیسم‌های اجرایی هشدار و جلوگیری از ورود به کوهستان از مبادی داخل شهر مرتفع کند. بدین‌ ترتیب می‌توان بموقع هشدارهای لازم را متناسب با تغییرات جوی درباره کوهستان ارائه داد. 
 
* نجات ۳۱ کوهنورد گرفتار در ارتفاعات رودان
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان از پیدا شدن ۳۱ کوهنورد گرفتارشده در ارتفاعات منطقه دهکار شهرستان رودان خبر داد. مختار سلحشور در تشریح جزئیات این خبر گفت: در پی اعلام خبری مبنی بر گرفتار شدن ۳۱ کوهنورد در ارتفاعات منطقه دهکار شهرستان رودان بلافاصله نیروهای امدادی هلال‌احمر این شهرستان به محل اعزام شدند. وی با بیان اینکه در این امداد‌رسانی ۴ نفر از نیروهای نجاتگر به منطقه اعزام شدند، اظهار کرد: تیم امدادی مجهز به تجهیزات امداد و نجات کوهستان هلال‌احمر بعد از ۶ ساعت جست‌وجو موفق شدند افراد گمشده را پیدا کنند. سلحشور تصریح کرد: حال عمومی همه کوهنوردان نجات یافته مساعد است. وی افزود: کوهنوردان ضروری است برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، قبل از عزیمت به مناطق کوهستانی، از وضعیت آب و هوای منطقه مورد نظر اطلاعات دقیقی کسب کنند.
***
[مرگ  ۷ نفر  در ۳ روز به دلیل گاز گرفتگی]
سخنگوی سازمان اورژانس کشور از مسمومیت ١٩٧ نفر با گاز منوکسید کربن و جان باختن 7 نفر در پی آن خبر داد. 
مجتبی خالدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مسمومیت با گاز منوکسید کربن در ۳ روز گذشته اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی، در این مدت ١٩٧ نفر در سطح کشور دچار مسمومیت ناشی از این گاز شدند که از این تعداد ١٣٩ نفر به مراکز درمانی منتقل و ۵١ نفر نیز در محل درمان شدند و متاسفانه ٧ نفر نیز جان خود را از دست دادند. خالدی اظهار کرد: تهران با ٣۴ نفر در صدر آمار گازگرفتگی است و پس از آن خراسان رضوی با ٢٧ و آذربایجان شرقی با ٢١ نفر قرار دارند. همچنین خراسان رضوی با ۴ کشته در صدر آمار جان‌باختگان ناشی از گاز منوکسید کربن است و پس از آن اصفهان با ۳ جان‌باخته قرار دارد. 

Page Generated in 0/0069 sec