printlogo


کد خبر: 229715تاریخ: 1399/11/5 00:00
لایحه بودجه و اعداد و ارقام بی‌منطق

حجت‌الاسلام دکتر علیرضا سلیمی*: بودجه‌ای که توسط دولت روحانی برای سال 1400 به مجلس ارسال شده است نشان‌دهنده اعداد و ارقام بی‌منطق است.

رئیس‌جمهور در طول 5/7 سال اخیر ارزش پول ملی کشورمان را بشدت پایین آورده است و باید پاسخگوی این کار باشد، این در حالی است که دولت در لایحه بودجه سال 99 نرخ دلار را بیش از 5 هزار تومان عنوان کرده بود که این رقم در لایحه بودجه طبق اظهارات حسن روحانی 11500 تومان عنوان شده است که نشان‌دهنده افزایش شدید این نرخ است. 
رقم عنوان شده در بودجه سال 99 برای دلار 5هزار تومان بود، این در حالی است که در بازار آزاد در سال جاری این رقم حتی به 30 هزار تومان هم رسید و بهتر است دولت صرافی‌ای که دلار 5 هزار تومانی می‌فروشد را به مردم ایران نشان دهد و شاید صرافی ریاست‌جمهوری با صرافی‌های دیگر متفاوت است. 
تفاوت نرخ دلار در لایحه بودجه سال جاری با واقعیت نشان‌دهنده آن است که دولت به هیچ وجه اعداد و ارقام و حساب و کتاب را بلد نیست. 
در لایحه بودجه 1400 هم 180 هزار میلیارد تومان ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی از سوی قوه مجریه در نظر گرفته شده است اما مجلس و کمیسیون تلفیق این سؤال را دارند که قرار است این 180 هزار میلیارد تومان به جیب چه کسی برود، چرا که مردم از آن بی‌بهره هستند.
اینکه دولت 80 میلیون ایرانی را با حساب و کتاب خاصی تفریق کرده و فقط به افراد خاص و نورچشمی و ژن‌های خوب بها داده شود پذیرفتنی نیست و همین موضوع نشان می‌دهد دولت از حساب و کتاب و جمع و تفریق و ریاضیات اطلاعی ندارد. 
رئیس‌جمهور چندی پیش اعلام کرده بود ما نمی‌توانیم نفت بفروشیم و همین موضوع توسط وزیر نفت در مجلس تکرار شد اما به یکباره دولت اعلام می‌کند بنا دارد برای سال 1400 بیش از ۲ میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز بفروشد که این نشان‌دهنده حساب‌ و کتاب‌های غلط دولت است و مشخص نیست دولت در کجاها راست می‌گوید و در کجاها دروغ! گویا بنای دولت دوازدهم ایجاد مشکل برای دولت سیزدهم است و قصد دارد دولت آتی را به سمت بحران مالی پیش ببرد ولی مجلس مچ دولت را در لایحه بودجه 1400 گرفت. 
رئیس‌جمهور بهتر است برای بهتر دیدن امور و واقعیت‌ها عینک به چشم بزند و اعداد و ارقام غیرواقعی در بودجه ننویسد و کاش یکبار لایحه بودجه را می‌خواند. 
* عضو هیأت‌رئیسه مجلس 

Page Generated in 0/0058 sec