printlogo


کد خبر: 229729تاریخ: 1399/11/6 00:00
دور دنیا

«کرونای اسرائیلی» در کمین سلامت جهانی
کارگروه مقابله با ویروس «کووید-۱۹» در ارتش رژیم صهیونیستی درباره احتمال جهش و ظهور سویه جدید این ویروس (ویروس جدید) در فلسطین اشغالی هشدار داد. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، رکن اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی که به مرکز اطلاع‌رسانی ویروس کرونا در وزارت بهداشت این رژیم ارائه کرد، هشدار داد به دلیل واکسیناسیون فشرده و گسترده ممکن است نوع کرونای اسرائیلی نیز ظهور پیدا کند. بر اساس این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی توصیه کرد به دلیل نگرانی از ظهور کرونای اسرائیلی، کسانی که واکسن دریافت کرده یا بعد از ابتلا به این بیماری بهبود پیدا کرده‌اند، الزامات قرنطینه‌ای را (مربوط به کسانی که از خارج به فلسطین اشغالی می‌آیند) رعایت کنند. در گزارش رکن اطلاعاتی ارتش این رژیم آمده است: «کارزار واکسیناسیون گسترده که همزمان با تداوم همه‌گیری در اسرائیل در حال انجام است، می‌تواند منجر به «فشار فرگشتی» بر این ویروس شود». به نوشته تایمز اسرائیل، تاکنون نزدیک به 5/2 میلیون صهیونیست نخستین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده و نزدیک به ۹۵۰ هزار صهیونیست نیز دوز دوم آن را تزریق کرده‌اند. افزایش ابتلا به کرونا در فلسطین اشغالی به‌رغم واکسیناسیون، طی روزهای اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته و شمار مبتلایان روزانه در این منطقه بار دیگر رکورد بیشترین میزان خود را شکست.
***
اسکاتلند و ایرلند شمالی خواهان استقلال از بریتانیا
حزب ملی اسکاتلند روز شنبه همزمان با دست و پنجه نرم کردن انگلیس با «کووید-۱۹» و تأثیر برگزیت، «نقشه‌راهی برای همه‌پرسی» منتشر کرد و برنامه‌هایی را برای رأی‌گیری دوباره استقلال اسکاتلند ارائه داد. خبرگزاری رویترز با اشاره به این خبر نوشت بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که باید با همه‌پرسی جدید موافقت کند، اینطور استدلال می‌کند که بعد از رد استقلال توسط رأی‌دهندگان اسکاتلندی در سال ۲۰۱۴، دیگر نیازی به رأی‌گیری تازه نیست اما حزب ملی اسکاتلند گفته است اگر در انتخاباتی که برای ۶‌مه (۱۶ اردیبهشت) برنامه‌ریزی شده اکثریت پارلمانی را به دست آورد، لایحه خود را تصویب می‌کند تا پس از پایان همه‌گیری «کووید-۱۹»، همه‌پرسی برگزار شود. این حزب می‌گوید دولت انگلیس یا مجبور خواهد شد با همه‌پرسی موافقت کند یا به منظور مخالفت با مبنای حقوقی همه‌پرسی، باید اقدام قانونی انجام دهد. به گفته حزب در تاریخ ۲۴ ژانویه، این چالش قانونی شدیدا مورد مخالفت حزب ملی اسکاتلند قرار می‌گیرد. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است ملی‌گرایان اسکاتلند در صدد کسب اکثریت بی‌سابقه‌ای در انتخابات پارلمان اسکاتلند هستند. اسکاتلندی‌ها در همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ به نسبت ۵۵ در مقابل ۴۵ درصد، علیه استقلال رأی دادند. در همین حال نظرسنجی‌ای که روز شنبه در وبسایت ‌The Times منتشر شد، تهدید بالقوه دیگری را برای آینده بریتانیا نشان داد؛ آن هم اینکه ۵۱ درصد رأی‌دهندگان ایرلند شمالی گفته‌اند خواهان یک همه‌پرسی درباره آینده خود در ۵ سال آتی هستند، در حالی که ۴۴ درصد با این همه‌پرسی مخالف بودند. 
طبق این نظرسنجی، ۴۲ درصد مردم ایرلند شمالی حامی ایرلند متحد هستند، در حالی که ۴۷ درصد با جدایی ایرلند شمالی از بریتانیا مخالفند. بریتانیا متشکل از ولز، اسکاتلند، ایرلند شمالی و انگلیس است. 
***
تظاهرات در 17 کشور جهان در حمایت از مردم یمن و انصارالله
همزمان با تظاهرات امروز (دوشنبه ۲۵ ژانویه) یمن در پی فراخوان جنبش انصارالله برای نشان دادن پایداری و ایستادگی در مقابل تجاوز و تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر قرار دادن نام جنبش انصارالله یمن در فهرست تحریم‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌های متعدد در سراسر جهان به این فراخوان پاسخ دادند و قرار است برای نشان دادن همبستگی با مردم یمن، تظاهرات مشابهی در ۱۷ کشور جهان برگزار شود. بنا بر این گزارش، ۲۶۰ سازمان در بیش از ۱۷ کشور در بزرگ‌ترین هماهنگی بین‌المللی ضدجنگی این تظاهرات را برگزار خواهند کرد و مهم‌ترین مطالبه این تظاهرات از دولت‌های غربی از جمله آمریکا و بریتانیا، توقف تجاوز به یمن و تسلیح امارات و عربستان، رفع محاصره یمن، بازگشایی همه بنادر دریایی و افزایش کمک‌های انسانی به مردم یمن است. پس از اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در درج نام جنبش انصارالله یمن در لیست تروریسم واشنگتن، «محمدعلی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و عضو ارشد جنبش انصارالله، هفته پیش یمنی‌ها را به مشارکت در تظاهرات گسترده در دوشنبه(امروز) فراخواند.  
***
استقرار سامانه گنبد آهنین در خلیج‌فارس
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت بنا بر گفته منابع اطلاعاتی، ایالات متحده بزودی با مجوز رژیم صهیونیستی استقرار سامانه گنبد آهنین در پایگاه‌های خود در کشورهای خلیج‌فارس را آغاز می‌کند. هاآرتص در ادامه گزارش داد موافقت رژیم صهیونیستی با استقرار سامانه‌های گنبد آهنین در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پس از عادی‌سازی اخیر روابط با بحرین و امارات و معامله تسلیحاتی آمریکا با امارات و عربستان سعودی انجام می‌شود. طبق این گزارش، ۳ هفته پیش سازمان دفاع موشکی رژیم صهیونیستی در وزارت جنگ این رژیم، دومین سامانه گنبد آهنین را به وزارت دفاع آمریکا تحویل داد. 

Page Generated in 0/0048 sec