printlogo


کد خبر: 229822تاریخ: 1399/11/8 00:00
چگونه بازی دادن به شیری کوتاه قامت در قلب دفاع باعث باخت قرمزها شد
جای خالی آسمان‌خراش‌ها

داریوش مجلل: از چند روز پیش مشخص بود در غیاب جلال حسینی و کنعانی‌زادگان، ترکیب خط دفاع پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک دچار تغییرات اساسی خواهد شد. با اعلام ترکیب پرسپولیس و حضور بازیکنان در زمین، نکته عجیب حضور مهدی شیری در دفاع میانی بود. یحیی گل‌محمدی که 5 روز برای تصمیم‌گیری درباره جای خالی سیدجلال حسینی و محمدحسین کنعانی‌زادگان فرصت داشت، در نهایت یک تصمیم عجیب و جنجالی گرفت تا یکی از کوتاه‌ قامت‌ترین خط دفاعی‌های چند فصل اخیر را در جدال با آلومینیوم اراک در زمین حاضر کند. سعید آقایی (82/1 سانتی‌متر)، احسان حسینی (85/1 سانتی‌متر)، مهدی شیری (71/1 سانتی‌متر) و سیامک نعمتی 
(78/1 سانتی‌متر) 4 مدافع پرسپولیس بودند که در این بازی از سوی یحیی گل‌محمدی برای دیدار حساس مقابل آلومینیوم در اراک انتخاب شدند. کاهش 14 سانتی‌متری از حیث قدی بازیکنان دفاعی پرسپولیس خصوصا با به‌کارگیری مهدی شیری، یکی از ایراداتی است که می‌توان به تدبیر یحیی گل‌محمدی در این بخش گرفت. بویژه اینکه آلومینیوم هر ۲ گل خود را از شیوه ارسال و ضربه سر به ثمر رساند. یحیی گل‌محمدی در شرایطی در نشست خبری بعد از بازی از دوری محمد انصاری از ترکیب به عنوان یک ریسک برای عدم استفاده از این بازیکن خبر داد که احسان حسینی در طول ۴ فصل حضورش در این تیم کمتر از 90 دقیقه و در 7 بازی به میدان رفته است و مهدی شیری نیز بعد از اشتباه مرگبارش در جدال با اولسان هیوندای کره‌جنوبی در فینال لیگ قهرمانان، به مهره‌ای چسبیده به نیمکت تبدیل شده بود و آخرین بازی او مربوط به یک ماه پیش و فرصت 45 دقیقه‌ای مقابل نساجی مازندران بود. سرمربی پرسپولیس که در فصل جدید مسابقات بیشتر درگیر موضوع مربوط به مدیریت و نحوه اداره باشگاه بوده، کمتر ترجیح داده درباره مسائل فنی و شیوه عملکرد خود در تیم پاسخ دهد و همین، عاملی شده تا تصمیمات او پشت بهانه‌های مربوط به عملکرد مدیریتی پنهان بماند. از دست رفتن بازی‌ها در دقایق پایانی خصوصا برابر استقلال در ۲ بازی داربی اخیر در ثانیه‌ها و دقایق پایانی مسلما اشتباهات فنی و تاکتیکی محسوب می‌شود که در پایان نشست خبری همان بازی‌ها در سایه بروز اختلاف با مدیریت تیم پنهان ماند. یحیی برای دیدار فینال آسیا نیز ثانیه‌هایی بعد از گل برتری تیمش مقابل اولسان، بازی را به حریف داد و عدم تمرکز شاگردانش این تیم و هوادارانش را از یک برد تاریخی دور کرد اما در پایان همان بازی هم فارغ از مسائل فنی، بیشتر حول مشکلات تیم و مدیریتی آن صحبت شد. یحیی که در این مدت خود را علاقه‌مند به بازی گرفتن از شاگردانش در پست‌های غیرتخصصی نشان داده، بعد از وحید امیری در پست مهاجم، نوراللهی در فاز تهاجمی، سیامک نعمتی در پست دفاع راست، این بار دست به یک قمار بزرگ زد؛ قماری که از همان لحظه اعلام ترکیب پرسپولیس هم می‌شد ریسک شکست در آن را بالاتر از حد تصور دانست. اتفاقی که خیلی زود هم از سوی وی با پوشش مواجه شد و در نیمه دوم شیری به سمت راست دفاعی و پست تخصصی خود رفت تا یحیی در غیاب مدافعان تخصصی خود، گزینه کم‌ریسک سود بردن از کامیابی‌نیا در دفاع میانی و بازگرداندن نوراللهی به پست تخصصی را در پیش بگیرد اما چه فایده که سرخ‌ها ۲ گل دریافت کرده بودند و تلاش در 45 دقیقه دوم بازی کاملا بی‌نتیجه ماند. کادر فنی پرسپولیس که می‌توانست با تدبیر بیشتر و احترام به حریف خود خصوصا در بازی خارج از خانه، با کمترین ریسک پا به این بازی بگذارد و جایگاه این تیم در جدول رده‌بندی را شکل بهتری بدهد، ترجیح داد با بدترین انتخاب ممکن، تیمش را در موقعیت شکست برابر حریف قرار دهد. این موضوع مسلما تبعاتی برای مهدی شیری نیز خواهد داشت تا بازیکنی که بعد از مدت‌ها دوری از ترکیب و بعد از اتفاقات تلخ دیدار فینال آسیا، در پستی غیرتخصصی به‌کار گرفته شد، بار دیگر فارغ از دستور تاکتیکی که کادر فنی به این بازیکن کوتاه قامت داده بود، تحت هجمه قرار گیرد. 
این روزها در هیچ تیمی دیده نمی‌شود که مدافع با قامتی 170 سانتی‌متر در قلب دفاعی حاضر شود اما یحیی با این شوخی بزرگ در ترکیب تیمش، فرصت بازگشت به جدول و رقابت برای تکرار قهرمانی را از دست داد تا سرخ‌ها کمترین شانس را برای تصاحب سکوی مناسب در پایان نیم‌فصل اول برای خود متصور باشند. 
 پرسپولیس 5 بازی دیگر تا نیم‌فصل دارد؛ تا آن مقطع کنعانی‌زادگان با ادعای ۲ هفته دوری از میادین و وضعیت نامشخص سیدجلال حسینی، باید دید کادر فنی پرسپولیس چه تدبیری در دیدارهای آتی و خصوصا بازی بعدی برابر ماشین‌سازی در ذهن خواهند داشت و آیا یک شگفتی دیگر از سوی یحیی را شاهد خواهیم بود یا او این بار با تدبیر بهتر تیمش را آماده رقابت خواهد کرد؛ رقابتی که مسلما در پایان آن هیچ‌وقت به بهانه‌ها و مشکلات تیم‌ها برای ناکامی توجه نشده است و همان مساله عاملی شده تا پرسپولیس در چهار فصل اخیر به‌رغم اعتراضات دیگر تیم‌ها به شیوه مدیریت، جذب یار، نحوه داوری و... در نهایت به قهرمانی دست یابد. 
***
۴ اصل آلومینیوم برای پایان دادن به شکست‌ناپذیری پرسپولیس
علیرضا هاشمی: گل زودهنگامی که وارد دروازه آلومینیوم شد نه‌تنها باعث شکست این تیم نشد که زمینه را برای برد این تیم و یکسره کردن کار پرسپولیس در همان نیمه اول مهیا کرد. تیم آلومینیوم اراک یکی از بازی‌های مهم هفته دوازدهم لیگ برتر را به سود خود تمام کرد. آنها این بازی را در ورزشگاه خانگی و برابر پرسپولیس برگزار کردند و موفق شدند نخستین شکست این تیم در لیگ بیستم را رقم بزنند. رسول خطیبی و بازیکنانش برای بردن قهرمان لیگ، نقشه‌ای برای خود طراحی کرده بودند و با اجرای مو به موی آن توانستند ۳ امتیاز شیرین را به دست بیاورند، درست به مانند بازی فصل گذشته ماشین‌سازی و پرسپولیس در لیگ نوزدهم که چیزی نمانده بود رسول خطیبی و بازیکنان برابر پرسپولیس به برتری برسند اما بدشانسی بزرگ‌ترین دلیلی بود که آن بازی با تساوی یک - یک به پایان رسید. 
 
* غافلگیر نشو!
اتفاق مهم بازی یعنی برد اراکی‌ها در حالی در همان نیمه اول به دست آمد که آنها در دقایق ابتدایی بازی، یعنی دقیقه هفتم دروازه خود را روی گلزنی کمال کامیابی‌نیا باز شده دیدند تا این تیم به صورت ناخودآگاه ترس حاصل از این غافلگیری را بچشد اما در این غافلگیری متوقف نشود؛ ترسی که می‌تواند کار هر تیمی را در همان نیمه اول یکسره و احتمالا شکستی سنگین را برای آنها رقم بزند اما آلومینیوم تیمی نبود که با گل زودهنگام نابود شود. تیم خطیبی با خصوصیاتی که به دست آورده نه‌تنها خیلی زود توانست به بازی برگردد، بلکه اتفاقا موفق شد کار تیم پرسپولیس را در همان نیمه اول یکسره و نخستین شکست را به این تیم تحمیل کند. 
 
* بازی را خراب نکن!
جنگندگی تیم اراکی هرگز باعث نشد این تیم چه در نیمه اول و چه در نیمه دوم حتی برای دقیقه‌ای هم که شده به خراب کردن بازی، خواباندن آن یا کشاندن تیم به محوطه جریمه خودی و دفاع اتوبوسی فکر کند. شاید اگر آلومینیوم همچون برخی تیم‌های دیگر بازی می‌کرد پس از آغاز نیمه دوم با یک عقب‌نشینی کاملا محسوس، راه دروازه خود را رسما با بازیکنان فراوان روی خط دروازه می‌بست و در نهایت با کمک‌هایی همچون زیر توپ زدن و کشاندن بازی به نقاط کور زمین و لایه‌های دفاعی فراوان، بازی را به سود خود به پایان می‌رساند. 
 
* به بازی نگاه کن، به تاریخ نگاه نکن!
خوشبختانه نه رسول خطیبی و نه تیمش هرگز به این فکر نیفتادند که با هر کیفیتی مانع امتیازگیری پرسپولیسی‌ها شوند و مانند بسیاری از مربیان، تاکتیک‌های خود را اینگونه توجیه کنند که تا یکی دو سال دیگر کسی کیفیت این بازی یادش نمی‌آید ولی می‌بینید ما برنده بازی بودیم و توانستیم تیم بزرگ پرسپولیس را شکست دهیم. آنها به این اصل دروغین هرگز فکر نکردند و بازی خود را انجام دادند و مزد آن را هم گرفتند. 
 
* ضعف حریف را ببین و استعدادت را کشف کن!
نکته جالب به بازی‌خوانی سرمربی و استعداد بازیکنان آلومینیوم برمی‌گردد. آنها به‌گونه‌ای در بازی حضور یافتند که گویی از مدت‌ها قبل خبر داشتند گل‌محمدی می‌خواهد بازیکن کوتاه قامتی مانند مهدی شیری را در قلب دفاع تیمش قرار دهد و به همین دلیل تمرکز خود را گذاشتند روی استفاده مناسب از خصوصیات بازیکنان خودی تا ضربه را از همان ناحیه به سرخپوشان بزنند. یک بار دیگر هر ۲ گل اراکی‌ها را در ذهن بیاورید؛ 2 ارسال دقیق توسط امید سینگ و ۲ ضربه سر دقیق توسط توکلی و پاکدل، ۲ گل برای این تیم به همراه داشت. در روزی که چه سیدجلال و چه کنعانی‌زادگان در ترکیب حضور ندارند، می‌توان از کوتاهی قد مدافعان پرسپولیس با ۲ ارسال بی‌نقص و ۲ ضربه سر دقیق نهایت استفاده را برد.

Page Generated in 0/0069 sec